| کد خبر: 250100 |

معطلی ۸ روزه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی در مرز آستارا

رئیس انجمن گلخانه‌داران و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای ضمن اشاره به اینکه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی به دلیل وجود مشکلات بسیار در پایانه مرزی آستارا ۸ روز معطل می‌شوند، از بی توجهی دستگاه‌های مربوطه به یارانه سوخت حمل هوایی گلایه کرد.

تین نیوز

رئیس انجمن گلخانه‌داران و صادرکنندگان محصولات سبزی و صیفی گلخانه‌ای ضمن اشاره به اینکه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی به دلیل وجود مشکلات بسیار در پایانه مرزی آستارا ۸ روز معطل می‌شوند، از بی توجهی دستگاه‌های مربوطه به یارانه سوخت حمل هوایی گلایه کرد.

به گزارش تین نیوز ، محمد بلاغی با بیان اینکه در پایانه مرزی آستارا با ترافیک کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی مواجه شده‌ایم، اظهار کرد: در حال حاضر کانتینر های حمل باید ۸ روز در  مرز آستارا در صف قرار بگیرند تا بتوانند از مرز خارج شوند.

وی ادامه داد: محصولات کشاورزی به ویژه محصولات گلخانه‌ای که صادراتی هستند جزو محصولات فساد پذیر بوده و هر چه در ترافیک بمانند از کیفیت محصولات کاسته شده و در نتیجه قدرت رقابت در بازارهای هدف صادراتی از دست می رود.

رئیس انجمن گلخانه‌داران و صادرکنندگان محصولات سبزی وصیفی گلخانه‌ای کشور علت معطل ماندن کانتینرهای محصولات کشاورزی را تشریح کرد و گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به وجود یک پل کم عرض برای تردد و کندی حرکت کانتینرها، وجود مشکلاتی در زیرساخت‌های پایانه آستارا، ۲۴ ساعته نبودن زمان کاری پایانه ، کلینیک‌های گیاهپزشکی برای صدور گواهی قرنطینه، عدم ورود ماشین های خارجی به خاک کشور ، کمبود کانتینرهای یخچال دار در کشور و وابسته بودن حمل و نقل برون مرزی به شرکت‌های حمل و نقل خارجی به ویژه شرکت‌های آذری اشاره کرد.‌

وی اضافه کرد: ترافیک‌هایی نیز در مرز آذربایجان و روسیه(مرز سومار) ایجاد می شود که از دست دولت خارج است و احتیاج به رایزنی سیاسی دارد  ولی آن چیزی که در دست دولت ما است و دو سال پیش انجمن گلخانه داران راهکاری برای آن پیشنهاد کرد حمل هوایی محصولات کشاورزی بود.

بلاغی تصریح کرد: این طرح در سال ۱۳۹۹  در کمیسیون کشاورزی مجلس  مطرح و در ۲۲ روز کاری با حمایت و پشتیبانی کمیسیون کشاورزی و در نهایت در صحن علنی مجلس  یارانه حمل هوایی برای محصولات کشاورزی مصوب و در بودجه سالیانه قرار گرفت. بر اساس آن مقرر شد صادر کنندگانی که محصولات کشاورزی را از طریق هوایی حمل کنند از یارانه سوخت حمل هوایی بهره‌مند شوند تا بدین طریق  مشکلات ترافیکی مرتفع شود.

به گفته وی  یارانه حمل هوایی مصوب و در بودجه سال ۱۴۰۰ قرار گرفت.‌همچنین به تبع آن با پیگیری‌های انجام شده در بودجه ۱۴۰۱ هم مجدد قرار گرفت و مصوب شد.اما در بحث تخصیص یارانه سوخت حمل هوایی  آن طور که در قانون ذکر شده باید یک شیوه نامه اجرایی برای آن نوشته شود. این شیوه نامه اجرایی از سال ۱۴۰۰ بین وزارت جهاد کشاورزی، سازمان توسعه تجارت و سازمان برنامه و بودجه آنقدر پاسکاری شد که به نتیجه نرسید.

وی عنوان کرد: شیوه نامه اجرایی یارانه سوخت حمل هوایی توسط وزیر جهاد کشاورزی به معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد نیز ابلاغ شده است

این فعال بخش کشاورزی افزود:  این شیوه نامه هنوز عملیاتی نشده سال ۱۴۰۰ را از دست دادیم و ۱۴۰۱ هم فرصتی باقی نمانده است.

رئیس انجمن گلخانه داران و محصولات سبزی وصیفی گلخانه‌ای کشور با بیان اینکه کانتینرهای حمل محصولات کشاورزی  ۸ روز در مرز آستارا و چند روزی در مرز سومار می مانند،  افزود: هیچ بهره‌ای از کارگو(حمل و نقل هوایی) نبرده ایم، زیرا در بدنه دولت به آن‌توجه نمی شود. ما در بخش خصوصی حتی  با شرکت های هواپیمایی مذاکره کردیم. فاکتور دریافت و همه جوانب را بررسی کردیم. از طرفی سه هفته پیش با فرودگاه مسکو و مدیر بازرگانی آنها مذاکره شد و همه چیز فراهم شده است، ولی بخش دولتی همکاری‌ نمی‌کنند و این عدم همکاری منجر به ضرر زیان صادرکنندگان شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.