| کد خبر: 250011 |

◄ چند مزیت اجرای بخشنامه ۹۹.۰۴.۱۴ برای رانندگان و کامیونداران

در صورت اجرای صحیح بخشنامه 14.04.1399 در بدترین حالت هیچ تغییری در خالص دریافتی رانندگان ایجاد نخواهد شد و در بهترین حالت اگر تاکنون ضوابط محاسبات کرایه رعایت نمی شد، کرایه ها اندکی افزایش می یابد.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای گفت: در صورت اجرای صحیح بخشنامه 14.04.1399 در بدترین حالت هیچ تغییری در خالص دریافتی رانندگان ایجاد نخواهد شد و در بهترین حالت اگر تاکنون ضوابط محاسبات کرایه رعایت نمی شد، کرایه ها اندکی افزایش می یابد.

به گزارش تین نیوز ، نوید خیرمند در توضیح این مطلب افزود: با توجه به اطلاعیه شده از سوی انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل جاده ای بندرعباس، مبنی بر اجرای بخشنامه ۹۹.۰۴.۱۴ از شنبه ۲۶ آذرماه،  از آنجایی که رعایت مفاد بخشنامه مذکور صرفا در راستای جداسازی حقوق رانندگان از سایر هزینه ها (کمیسیون شرکت، عوارض جابجایی، بیمه کالا، بیمه تکمیلی و...) است، انتظار افزایش خالص دریافتی راننده در مبادی که تاکنون ضوابط محاسبات بارنامه رعایت می شد را نداریم و صرفا اجرای این بخشنامه موجب شفافیت در خالص دریافتی راننده و مبالغ پرداختی (تحت عنوان کمیسیون) خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

وی در شبکه های اجتماعی بیان کرد: در هر استان یا شهرستان که این بخشنامه اجرایی شود، نرخ پایه کرایه که توسط سیستم اعمال می شود، خالص دریافتی راننده و ما به‌ التفاوت آن با کرایه کل دیگر هزینه ها (کمیسیون، عوارض جابجایی، بیمه، و...) را شامل خواهد شد.

این راننده کامیوندار در شبکه های اجتماعی در خصوص مزیت اجرای این بخشنامه برای رانندگان، عنوان کرد:  اجرای بخشنامه مذکور مانع سوء استفاده آن دسته از شرکت های متخلفی خواهد شد که مبالغی بیشتر از آنچه قانون مصوب کرده است؛ دریافت می کردند.

او تاکید کرد:  ۸ درصد برای شرکت های مستقر در پایانه های عمومی و ۱۰ درصد برای شرکت های دارای پایانه خصوصی و دارای مستحدثات منطبق بر ضوابط اعلامی سازمان که تحت عنوان کمیسیون شرکت اخذ می شود و یا ۹ درصد عوارض جابجایی کالا، می باید نسبت به پایه کرایه محاسبه و دریافت شود ولی در بسیاری از موارد مشاهده می‌ کنیم که متصدی شرکت متخلف مبلغ مذکور را از کل کرایه دریافت می کند. یعنی از کمیسیون هم کمیسیون می گیرند.

خیرمند گفت: همچنین در برخی شهرها همچون زرند با وجود اینکه کمیسیون شرکت ۸ درصد تعیین شده، بعضا نسبت به دریافت ۱۰ درصد کمسیون و ۹درصد عوارض جابجایی و نیم درصد بیمه تکمیلی  و در مجموع ۱۹.۵ درصد از کل کرایه اقدام می شود.

او افزود: عدم شفافیت و ناتوانی رانندگان در محاسبه کمیسیون موجب می شود متوجه دست درازی این دسته از شرکت های متخلف نشده، به همین سبب اجرای بخشنامه ۹۹.۰۴.۱۴ از اوجب واجبات این شغلی است.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا، خطاب به رانندگان کامیون عنوان کرد: با این حال باید مراقب بود در تاریخ مقرر، اسیر جو سازی احتمالی ایادی شرکت های متخلف و یا ناآگاهان نشده و گمان نشود کاهش کرایه های احتمالی در تابلوی اعلام بار به ضرر شماست؛ چراکه در صورت اجرای صحیح بخشنامه مذکور در بدترین حالت هیچ تغییری در خالص دریافتی رانندگان ایجاد نخواهد شد و در بهترین حالت اگر تاکنون ضوابط محاسبات کرایه رعایت نمی شده است با اندک افزایش کرایه مواجه خواهیم شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.