| کد خبر: 249888 |

نوید کریدور ایرانی در هزاره نو؛

قطار دیپلماسی حمل‌ و نقل ریلی کشور روی ریل توسعه

فعال شدن کریدور ترانزیتی (Kati) قزاقستان- ترکمنستان- ایران، حضور فعال در کریدور بین المللی جاده ابریشم و امکان ترانزیت کالا از چین به اروپا از مسیر ایران از جمله برنامه ها و اقدامات در دست اجرای دولت برای ایجاد و احیای کریدور ایرانی در هزاره نو است.

تین نیوز

فعال شدن کریدور ترانزیتی (Kati) قزاقستان- ترکمنستان- ایران، حضور فعال در کریدور بین المللی جاده ابریشم و امکان ترانزیت کالا از چین به اروپا از مسیر ایران از جمله برنامه ها و اقدامات در دست اجرای دولت برای ایجاد و احیای کریدور ایرانی در هزاره نو است.

به گزارش تین نیوز ، دیپلماسی به عنوان یکی از ابزارهای مهـم درتحقـق اهـداف و منـافع ملـی کشورها در سیستم بین الملل شناخته می شود؛ این واژه به معنی هدایت روابط بین افراد، گروه ها وملت ها ازجمله واژه های سیاسی مورد استفاده درعرصه مناسبات بین المللی است، در واقع این نهاد مجری سیاست خارجی در چارچوب دکترین سیاست خارجی هر کشور است.

هزینه کمتر نسبت به سایر روش های حمل و نقل، تصادفات بسیار کم و امنیت بالا، مقرون به صرفه بودن در مصرف سوخت، کاهش عمده ترافیک های شهری و تاثیر کاهنده بر پدیده آلودگی هوا، بهترین گزینه برای انتقال مواد معدنی، تاثیر کم مشکلات آب و هوایی در این روش حمل و نقل از جمله مهم ترین مزایای سیستم حمل و نقل ریلی بین المللی است.

در این میان موقعیت سرزمینی ایران، مزیت مناسبی را در جابه جایی و ترانزیت کالا، به ویژه برای کشورهای آسیای میانه فراهم کرده که بهره مندی از آن در گرو توسعه ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور است. کشور ایران به دلیل قرار گرفتن در کریدورهای ارتباطی مهم، وجود مبادی ورودی در سواحل خلیج فارس و دریاهای عمان و خزر، امکان اتصال مراکز باری مهم به شبکه حمل و نقل ریلی در منطقه، از موقعیت استراتژیک و مهمی برخوردار است و کارشناسان این حوزه از دیرباز به دولت های گذشته لزوم توجه و توسعه صنایع ریلی را گوشزد می کردند.

امکان رشد 100 درصدی حمل بار ریلی با افزایش سرعت سیر بدون توسعه ناوگان

هم اکنون نیاز واقعی ناوگان حمل و نقل ریلی کشور در دو بخش نوسازی ناوگان فرسوده و ایجاد زیر ساخت و افزایش تعداد ناوگان به منظور توسعه حمل ونقل ریلی قابل بررسی است. البته به نظر می رسد با افزایش بهره وری لازم می توان با ناوگان و بار قابل حمل ریلی موجود نیز به بخشی از اهداف پیش رو و مورد نظر نزدیک شد و در این مسیرهمزمان به نوسازی ناوگان باری نیز پرداخت.

در حال حاضر می توان با افزایش سرعت متوسط سیر واگن های باری، عملکرد حمل و نقل ریلی باری کشور را افزایش داد و در این صورت بدون نیاز به افزایش تعداد ناوگان میزان بار ریلی جا به جا شده تا دو برابر قابل افزایش خواهد بود.

تجارت به هر صورت بی نیاز از حمل و نقل نیست، در تجارت بین الملل، یک کالا ممکن است از مرزهای یک یا چند کشور عبور داده شود تا به مقصد نهایی خود برسد. در این میان حمل و نقل ریلی همواره یکی از سیستم های جذابی است که همچنان طرفداران بسیار زیادی دارد و میزان استفاده از آن به دلایل مختلف رو به افزایش است.

قطارعلاوه بر جابه جایی امن مسافر، گزینه ای بسیار حیاتی و مناسب برای رشد اقتصادی و صنعتی کشورهای توسعه یافته بوده است. مزایای جالب و متعدد این صنعت سبب شده همواره صدای سوت قطارهای باری در منطقه غرب آسیا از ترکیه تا کشورهای حوزه .C.I.S (روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان) بلند باشد.

توجه لازم به ظرفیت ترانزیتی ایران با استفاده از بازوی دیپلماسی در میدان، علاوه بر درآمدزایی بیشتر و نقش مهم آن در پویایی اقتصاد کشور، می تواند ارزش های راهبردی بسیاری برای کشور به همراه بیاورد؛ ایجاد درآمدهای کلان ارزی و خنثی سازی تحریم های ظالمانه و گسترش و تقویت دیپلماسی اقتصادی ایران در بین کشورهای همسایه و سایر مناطق جهان و در نتیجه وابستگی بیشتر کشورهای دنیا به همکاری اقتصادی با ایران که موجب کاهش تحریم پذیری اقتصاد ایران خواهد شد، از مزایای این رویکرد چند جانبه در دولت سیزدهم خواهد بود.

البته که ترانزیت بار علاوه بر فواید مذکور، موجب سیادت سیاسی و امنیتی کشور نیز خواهد شد، لذا رهبر معظم انقلاب نیز در بندهای 24 و 25 سیاست های کلی برنامه ششم توسعه، اولویت توسعه حمل و نقل ریلی را مورد تاکید فراوان قرار داده اند و همواره در طول سال های گذشته بر این مهم تاکید ویژه داشته اند.

مزایای فعال شدن کریدور ترانزیتی (Kati) قزاقستان- ترکمنستان- ایران

هم اکنون با گذشت کمتر از دو سال از شروع به کار دولت جدید، نمونه هایی از اقدامات مثبت صورت گرفته در توسعه دیپلماسی حمل و نقل ریلی کشور و جبران مافات ترک فعل ها و کوتاهی های گذشته، آشکار شده و دراین راستا تفاهمنامه ها و قراردادهای مهمی در جهت راه اندازی و فعال شدن محورهای ارتباطی و جذب بار، با کشورهای همسایه و همچنین روسیه و چین منعقد شده است.

ورود نخستین قطار کانتینری ریلی به مقصد ترکیه از طی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران با هدف فعال شدن کریدور ترانزیتی (Kati) قزاقستان- ترکمنستان- ایران و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا و نیز توافق با روسیه برای جذب 10 میلیون تن بار این کشور برای عبور از ایران به مقصد هند و همچنین کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، حضور فعال در کریدور بین المللی جاده ابریشم و امکان ترانزیت کالا از چین به اروپا از مسیر ایران، گسترش همکاری های ریلی مابین ایران و ترکمنستان و افزایش دو برابری ترانزیت از مرز ریلی سرخس و اینچه برون، در ادامه، پیوستن ترکمنستان به کریدور-شمال جنوب از یک سو و توسعه همکاری های ریلی دو کشور تحت تفاهنامه همکاری های مشترک ریلی از سویی دیگر، آماده سازی امکان ترانزیت ریلی از بندرعباس به قرقیزستان (زیرا قرقیزستان می تواند به کریدور انتقال کالاهای ایرانی به حوزه شانگهای و کشورهای شرقی تبدیل شود و این درحالی است که قیرقیزستان به دریا دسترسی ندارد اما می توان با استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی با استفاده از توافقات موجود با چین، ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه، این ظرفیت را توسعه داد)، احداث خط آهن رشت-آستارا که از اهمیت زیادی برای کشورمان و جمهوری آذربایجان برخوردار است، فعال کردن قطار مسافری نخجوان- مشهد، قرار گرفتن ایران در مسیر تمام ریلی از مسکو، قزاقستان و ترکمنستان به عنوان کریدور برای نخستین بار با ورود قطار کانتینری روسیه به کشورمان، تقویت دیپلماسی حمل ونقل با کشور عراق و پیگیری روند توافقات قبلی فی مابین، همچنین توافقنامه مربوط به ساخت تونلی میان ایران و در جهت اتصال خلیج فارس به شمال و برقراری ارتباط گسترده با کشورهای غرب آسیا و حاشیه دریای خزر و مدیترانه، از جمله برنامه ها و اقدامات در دست اجرای دولت برای ایجاد و احیای کریدور ایرانی در هزاره نو است.

با توجه به اقدامات موثر و گسترده اشاره شده و نیز رشد چشمگیر جابه جایی کالای ترانزیتی که مؤید آن کسب رکورد ترانزیت ریلی و رکورد صادرات از مرزهای ریلی است و همچنین اهتمام مسئولان بر این امر در قالب ایجاد توافق نامه ها و مذاکرات بین المللی و نیز جلسات داخلی ادامه دار دوجانبه راه آهن و دستگاه دیپلماسی کشور در سطح مقامات ارشد این دو نهاد و دنبال کردن موضوعات مربوطه در کارگروه ملی دیپلماسی حمل و نقل و ترانزیت، امید آن می رود که ایران درافقی روشن با سرعت بیشتری به سوی ایجاد تمدن نوین ایرانی- اسلامی به پیش برود.

مدیرعامل راه آهن معتقد است؛ مهم نیل به آرمان های انقلاب اسلامی بر پایه تمدن نوین ایرانی- اسلامی است و برای تحقق این آرمان، اقدامات متعددی نیاز داریم که یکی از آن ها جهش اقتصادی است و یکی از مولفه های آن، حمل و نقل است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    افزایش سرعت سیر با لکوموتیوهای ساخت 1334 و 1352 هجری شمسی که با تعمیر و نگهداری بسیار ضعیف ، خیلی هم فرسوده تر شده اند و مهم تر با نیروهای عملیاتی لکوموتیوران و بهره برداری بی اعتماد به مدیریت راه آهن چگونه ممکن است این افزایش سرعت یعنی افزایش شدید هزینه ها و از دست رفتن سریع تر همین ناوگان فرسوده