| کد خبر: 249866 |

راه آهن رشت- آستارا مسیر دستیابی به ترانزیت ۲۰ میلیون تنی

پروژه ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت- آستارا در صورت تکمیل با تامین اعتبار ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی نقش مهمی در تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت کشور دارد.

تین نیوز

پروژه ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت- آستارا در صورت تکمیل با تامین اعتبار ۲۰۰ هزار میلیارد ریالی نقش مهمی در تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت کشور دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، راه آهن رشت- آستارا به عنوان یکی از ۵ پروژه اولویت دار ریلی کشور برای تکمیل ۱۶۲ کیلومتر طول دارد و ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت دو خطه در قالب قطعه (۵- الف) راه آهن قزوین- رشت- انزلی در حال اجراست.

این پروژه از سال ۱۳۸۴ آغاز شده و تاکنون به دلیل وجود برخی موانع به ۵ درصد پیشرفت فیزیکی دست یافته است.

از جمله مشکلات موجود بر سر راه این پروژه وجود زمین های ارزشمند کشاورزی در مسیر احداث است که به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی نیاز دارد.

ریل گذاری

۵۰ درصد مسیر راه آهن رشت- آستارا نیازمند احداث پل

 حدود ۵۰ درصد مسیر راه آهن رشت- آستارا به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است.

راه آهن رشت- آستارا کلیدی ترین پروژه ریلی کشور شناخته می شود چرا که امکان گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و کشورهای اروپایی از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان تا بنادر باطومی و پوتی دردریای سیاه را فراهم می کند.

این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب بوده و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می کند و به این ترتیب تکمیل این خط ریلی عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای کشور به دنبال خواهد داشت.

امکان ادامه طرح و اتصال آن به راه آهن مازندران و توسعه حمل و نقل محلی و منطقه ای در اهداف این طرح قرار دارد.

از دیگر اهداف طرح می توان به نزدیکی استان گیلان با تهران و توان ایجاد تسهیلات ترابری بوسیله احداث راه آهن بین آستارا- تهران جهت حمل ونقل کالاهای وارداتی و صادراتی اشاره کرد.

راه آهن رشت - آستارا

توسعه حمل ونقل حومه ای و رونق صنعت توریسم

تکمیل راه آهن رشت- آستارا توسعه صنعت توریسم در منطقه و ایجاد ارتباط ریلی بین یکی از مراکز تفریحی مهم کشور، یعنی سواحل دریای خزر و استان گیلان با مرکز کشور را به دنبال دارد.

این پروژه ریلی موجب توسعه حمل ونقل حومه ای شهرها و آبادی های متعدد در محدوده مسیر راه آهن خواهد شد.

خط آهن رشت- آستارا در سال اول بهره برداری ۴.۵ میلیون تن بار و ۲۵۰ هزار نفر مسافر را جابجا می کند و در سال بیستم بهره برداری نیز این ظرفیت به ۱۱ میلیون تن بار و ۵۰۰ هزار نفر مسافر می رسد.

تبدیل آستارا به یکی از هاب های اصلی لجستیک کشور

شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی درباره اهمیت این پروژه گفته بود: با تکمیل مسیر راه آهن آستارا- رشت در کریدور شمال - جنوب در کشور می توان آستارا را به یکی از هاب های اصلی لجستیک کشور تبدیل کرد.

به گفته افندی زاده، با توجه به اینکه راه آهن بندر کاسپین - رشت در حال احداث است می توان هاب رشت را نیز به عنوان مرکز لجستیکی دیگری تعریف کرد و به این ترتیب کالاهای کشور روسیه و آذربایجان از دو طریق ریلی و دریایی جهت ترانزیت به کشور ایران وارد شده و سپس به آب های آزاد جنوب ایران برای ارسال به هند و چین انتقال یابند.

برآورد هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی برای تکمیل حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال- جنوب

برای تکمیل راه آهن رشت- آستارا هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی برآورد شده و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت در تکمیل این پروژه ریلی به عنوان حلقه مفقوده ریلی کریدور شمال- جنوب، جلسات مشترکی از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی برای حضور و سرمایه گذاری مسکو در این پروژه برگزار شده است تا هم تامین اعتبار انجام شود و هم پیشرفت این طرح بزرگ و مهم سرعت گیرد، در آخرین جلسه ویدئو کنفرانسی، مقرر شد روسیه نحوه تامین اعتبار و مشارکت خود در این پروژه را تا تاریخ ۱۵ دسامبر اعلام کند اما خیراله خادمی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفته بود که با توجه به اهمیت این پروژه معطل روسیه نخواهیم ماند و سایر روش های تامین اعتبار را دنبال می کنیم.

روش های تامین اعتبار راه آهن رشت- آستارا

محمد منجمی مدیر کل اداره ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو و مجری راه آهن رشت- آستارا درباره روش های تامین منابع برای این طرح بزرگ ریلی گفت: منابع اعتباری به ۳ روش می تواند تامین شود که یکی از آن ها فاینانس با جمهوری فدراتیو روسیه است.

منجمی دومین روش تامین منابع اعتباری را استفاده از ماده ۵۶ یعنی فاینانس داخلی دانست که شامل ظرفیت بانک ها و موسسات اعتباری معتبر داخلی می شود و سومین روش هم تهاتر نفت است.

سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه دو تاکید کرد: البته بخشی از تامین کسری اعتبارات نیز بودجه عمرانی کشور است که محدودیت هایی دارد.

به گفته منجمی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین اجرا کننده پروژه های عمرانی کشور، یکی از گزینه ها برای اجرای کل پروژه راه آهن رشت- آستارا است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.