| کد خبر: 249617 |

۸۶۵۰ روستا در معرض خطر سیل هستند؛

کسری ۱۳۶ میلیارد متر مکعبی آب در مخازن زیرزمینی کشور

در حال حاضر با کسری ۱۳۶ میلیارد متر مکعبی آب در مخازن زیرزمینی در کشور مواجه هستیم.

تین نیوز

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در حال حاضر با کسری ۱۳۶ میلیارد متر مکعبی آب در مخازن زیرزمینی در کشور مواجه هستیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، هوشنگ جزی در جلسه مدیریت منابع آب استان و اهداف راهبردی آبخیزداری که ۱۵ آذرماه در استانداری خراسان شمالی برگزار شد، اظهار کرد: هم اکنون ۹۰ تا ۹۲ میلیارد متر مکعب آب قابل برنامه ریزی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش شوری آب در کشور افزود: به میزان شوری آب، ۲ هزار میکروموس افزوده شده و هم اکنون به ۴ هزار میکروموس رسیده است.

وی ادامه داد: نسبت برداشت فعلی از منابع آبی زیرزمینی به آب قابل برداشت در برخی از مناطق ۱۷۶ برابر است و در مجموع به طور متوسط نسبت برداشت فعلی از آب زیرزمینی به آب قابل برداشت ۱۲۵ برابر است.

 جزی به برداشت آب از چاه های کشور نیز اشاره کرد و گفت: در کشور با افزایش حفر چاه های آب مواجه بودیم که این امر سبب تخریب آبخوان ها شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر ۱۶۰ کیلومتر کف شکنی در چاه ها وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر در کشوری سرانه آب از ۱۲۰۰ متر مکعب کمتر شود آن منطقه دچار بحران آبی شده است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ این سرانه به ۵۰۰ متر مکعب در کشور برسد.

این مسئول در ادامه از ورود ۳۵۶ میلیون متر مکعب رسوب به داخل سدها نیز خبر داد و گفت: در سیلی که طی سال ۹۸ در استان سیستان و بلوچستان رخ داد ۴ هزار تن در هکتار خاک وارد دریای عمان شد.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به مسئله فرونشست زمین نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت فرونشست اندازه گیری شده تاکنون، نرخ فرونشست از ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر به صورت سالیانه در اکثر دشت های کشور در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: این مشکل در بیش از ۵۰ درصد از دشت های کشور وجود دارد و با فشاری که در حال حاضر به منابع آب زیرزمینی وجود دارد، دشت های نواحی پرباران نیز در حال ابتلا به این پدیده است.

به گفته وی، حوزه های آبخیز در قلمرو فرسایش آبی حدود ۱۲۵ میلیون هکتار، حوزه آبخیز بیابانی و در قلمرو فرسایش بادی ۲۲ میلیون هکتار و متوسط فرسایش آبی معادل ۱۵.۴ تن در هکتار طی سال است.

دکتر جزی خسارت ناشی از فرسایش خاک را بیش از ۴۵ میلیارد دلار طی سال در کشور اعلام کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ شهر و ۸۶۵۰ روستا و آبادی در معرض تهدید سیل قرار دارند، اظهار کرد: حدود ۶۰ میلیون نفر در مکان هایی زندگی می کنند که در معرض خطر سیل قرار دارند.

وی بیان کرد: متوسط خسارت هر سیل ۴۴۰ میلیارد تومان است و در سیل دی ماه سال ۱۴۰۰ فقط در استان هرمزگان ۴۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی خسارت دید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.