| کد خبر: 249466 |

◄ دستاورد دوقلوی دیجیتال شرکت جنرال الکتریک برای لکوموتیوهای دیزلی

آمار لکوموتیو فرم 101 نشان می دهد در سال های 98 الی 401 (15 مهرماه) تعداد در سرویس به ترتیب 753 و 645 لکوموتیو معادل بوده و به بیان دیگر 108 لکوموتیو معادل در سه سال کاهش یافته است.

تین نیوز

در نوشتار وبلاگ تین در شهریورماه با موضوع «جدال سنگین ولی اثربخش با جنرال الکتریک آمریکا» (14010616) توضیحات کاملی در مورد تحلیل آمار بالای خرابی توبوشارژر در لکوموتیوهای سری اول جنرال الکتریک در سال 1371 داده شد و ارتباط این مشکل با ضعف سیستم خنک کاری لکوموتیوهای جدید بیان شد که با وجود انکار اولیه کارشناسان شرکت GE، پذیرش و اصلاح سیستم مذکور سبب شد مشکلات موتوری این لکوموتیو در سری اول و دوم کاهش و قابلیت اعتماد آنها افزایش یابد.

سیستم خنک کاری یکی از بخش های پرخرابی موتور لکوموتیوهای دیزلی است که به ویژه در مناطق گرمسیر این مشکل تشدید می شود و علاوه بر فراهم نمودن زمینه خرابی سیلندر، سرسیلندر، پیستون و ... زمینه خرابی زودهنگام توربوشارژر را نیز فراهم می نماید (تحلیل عوامل ریشه ای، RCA، در بررسی خرابی توربوشارژر لکوموتیو 990814 و تکنیک پنج چرا ... 14000826) 

مقاله زیر به بررسی آمار خرابی تعدادی لکوموتیو دیزل راه آهن روسیه با نمودار پارتو در سال های 2016 و 2017 پرداخته است:  

Assessment of the reliability of the locomotive based on statistical methods of quality management

در بخش نتیجه گیری مقاله دلیل اصلی خرابی لکوموتیو دیزل را موتور دیزل و سیستم خنک کاری آن اعلام می دارد در حالی که شرایط کاری لکوموتیو دیزل در روسیه به دلیل سهم بالای خطوط برقی و آب و هوای سرد و خنک، بسیار سبک و کم فشار است.

از اقدامات شرکت GE در زمینه تحول دیجیتال (Digital Transformation)، انتخاب فناوری دوقلوی دیجیتال است که در صنایع و محصولات مختلف کاربرد فراوانی یافته از جمله توربین هواپیما، توربین های نیروگاهی ... و لکوموتیو دیزل الکتریک.

گزارش زیر خلاصه ای از به کارگیری فناوری دوقلوی دیجیتال در لکوموتیوهای دیزل الکتریک شرکت جنرال الکتریک می باشد: 

خدمات ما چه چیزی پیدا کرد؟ از ابتدای ژانویه 2017، مدیریت عملکرد دارایی GE Digital یک مشکل در موتور لکوموتیو دیزل الکتریک را شناسایی کرد. به طور خاص، سطح مایع خنک کننده موتور در یک دوره یک هفته ای به آرامی کاهش می یابد. سطح مایع خنک کننده از مقادیر مورد انتظار تقریبا 185-170 لیتر به تقریبا 160-150 لیتر کاهش یافت. تیم خدمات مدیریت صنعتی GE Digital این مورد را برای بحث با مشتری به گزارش هفتگی اضافه کرد.

علت اصلی چه بود؟ پس از هشدار تیم خدمات مدیریت صنعتی جنرال الکتریک دیجیتال، مشتری لکوموتیو را در توقف برنامه ریزی شده بعدی آن بررسی کرد و متوجه شد که هر دو پمپ آب مایع خنک کننده نشتی دارند. از آنجایی که این مشکل قبل از کاهش و ضعف ظرفیت خنک کننده شناسایی شد، هیچ علائم فیزیکی در حین کار مشاهده نشد و لکوموتیو فشار کم خنک کننده را برای اپراتور نشان نداد. پس از تعویض پمپ ها و پر شدن مجدد مایع خنک کننده، سطح مایع خنک کننده به وضع مناسب برگشته و به طور پیوسته در محدوده مطلوب ارزیابی شد (کیفیت تعمیرات تایید شد و کاهش مجدد مشاهده نگردید).

چه ارزشی برای مشتری داشت؟ با توجه به اطلاع رسانی زودهنگام تیم خدمات مدیریت صنعتی GE Digital، مشتری توانست موتور را در طول توقف برنامه ریزی شده بررسی کند. مشتری متوجه شد که نشتی در پمپ آب چپ و راست باعث کاهش سطح مایع خنک‌ کننده می‌ شود. بدون اطلاع تیم خدمات مدیریت صنعتی جنرال الکتریک دیجیتال، سطح مایع خنک‌ کننده تا زمانی که لکوموتیو در خط اصلی به دلیل فشار کم مایع خنک‌کننده خاموش می‌ شد یا در اثر گرم شدن بیش از حد سیلندر به موتور آسیب می‌ رسید، به کاهش ادامه می‌ داد. علاوه بر این، تیم خدمات مدیریت صنعتی GE Digital توانست با مشاهده مقادیر واقعی بازگشت به مقدار پیش‌بینی‌شده مدل، تأیید کند که اقدامات تعمیر و نگهداری موفق بوده است.

آمار لکوموتیو فرم 101 نشان می دهد در سال های 98 الی 401 (15 مهرماه) تعداد در سرویس به ترتیب 753 و 645 لکوموتیو معادل بوده و به بیان دیگر 108 لکوموتیو معادل در سه سال کاهش یافته است (86 دستگاه از 98 به 99)، تین 14000714. برای افزایش قابلیت اعتماد و آماده بکاری لکوموتیوهای دیزل الکتریک با داشتن بخش حساس و پرخرابی موتور دیزل و کاهش زمان توقف این ناوگان ارزشمند و جلوگیری از کاهش تعداد فعال آنها، باید فناوریهای روز و در دسترس به کار گرفته شود. توانایی مهندسین ایرانی در الکترونیک و مخابرات و قابلیت خوب بخش کنترل ناوگان موجود میتواند کاهش خرابی موتور ... را رقم زند.

برای مطالعه فایل پیوست اینجا و اینجا کلیک کنید.

 

* کارشناس حمل و نقل

 

downloadFile آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.