| کد خبر: 249274 |

مرور وعده ها؛

◄ آخرین وعده مسئولان در مورد زمان اتمام راه آهن چابهار - زاهدان

معاون اول رئیس جمهور وعده داد: راه آهن چابهار - زاهدان با همت مسئولان تا پایان سال آینده به بهره برداری می رسد.

تین نیوز

محمد مخبر این وعده را ۱۹ آبان ماه و در مراسم افتتاح خط ریلی خاش- زاهدان، عنوان کرد و گفت: بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان، بدین معناست که چابهار به شبکه سراسری راه آهن وصل خواهد شد.

وی افزود: اراده دولت در سیستان و بلوچستان، روی چند مسئله مهم متمرکز است که اولویت اول آب و اولویت دوم راه است تا این استان پهناور و بزرگ هم به صورت ریلی و هم زمینی از راه‌ های مناسب و استاندارد برخوردار شود.

به گزارش  تین نیوز، معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: در تلاش هستیم کارهای بسیار بزرگی را در نقاط مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان انجام دهیم و با توجه به اینکه ترانزیت از جمله مزیت‌ های اصلی کشور و از راهبردهای اصلی دولت است، کوشش می کنیم با برنامه‌ریزی انجام شده، این مزیت مهم در اختیار کشور قرار گیرد.

مخبر گفت: دولت مصمم است مشکلات مرتبط به حمل و نقل و خطوط ارتباطی در این منطقه را حل کند، این اقدام به معنای اتصال اقیانوس به جنوب کشور و به مانند زنده کردن گنجی خفته برای اقتصاد کشور است.

او افزود: سالانه باید حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تن بار ترانزیتی از کشور عبور کند که در حال حاضر این رقم سه تا چهار میلیون تن است و در این بخش ضعف داریم.

به گفته وی، بهره‌ برداری از راه آهن چابهار - زاهدان؛ دسترسی به همه بخش‌ های کشور را محقق می‌ کند و با اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب، بخش زیادی از مشکلات ترانزیتی کشور حل خواهد شد.

قابل ذکر است پیشتر، سعید قصابیان کارشناس حمل و نقل، در مورد این خط ریلی به تین نیوز گفته بود: راه‌آهن چابهار- زاهدان ، بندر چابهار را به خط (کریدور) ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می ‌کند و موجب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌ های تنها بندر اقیانوسی ایران می ‌شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می‌ کند.

وی همچنین تاکید کرده بود که ساخت راه آهن چابهار - زاهدان ضروری و حیاتی است.

به گزارش تین نیوز، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌ آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل هشتم آبان ماه به ایسنا گفته بود: این  پروژه ۶۲۸ کیلومتر طول دارد که با احتساب خطوط ایستگاهی آن به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد و با پیشرفت فیزیکی ۶۱ درصد همراه شده است.

وی افزوده بود: فاز اول این پروژه راه‌ آهن چابهار - زاهدان یعنی حدفاصل زاهدان تا خاش به طول ۱۵۴ کیلومتر تمام شده و دیگر عملیات اجرایی در این قطعه انجام نمی‌ شود. در حال حاضر مشغول تشریفات تبدیل موقت در این بخش هستیم و فاز اول به زودی با حضور مسئولان بلندپایه افتتاح می‌ شود.

خطیبی خاطرنشان کرد: در بخش روسازی هم علاوه بر اینکه از سمت زاهدان به خاش ریل‌ گذاری شده، از سمت چابهار هم عملیات ریل‌ گذاری را آغاز کردیم اما به‌ دلیل محدودیت منابع، فعالیت‌ ها به قطعه زاهدان - خاش متمرکز شد. در بخش زیرسازی فاز دوم پروژه راه‌ آهن چابهار - زاهدان که حد فاصل چابهار، ایرانشهر تا خاش است، فعالیت‌ ها به شکل جدی ادامه دارد و در چند ماه آینده پیشرفت قابل توجهی را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه درباره تامین اعتبار این پروژه با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری و دستور رئیس‌ جمهوری در سال ۱۳۹۸ برای اختصاص اعتبار به این پروژه تا سقف ۳۰۰ میلیون یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به منظور تسریع تکمیل راه‌ آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال ۱۴۰۰، گفت: از این اعتبار ۳۰۰ میلیون یورویی مصوب، ۲۵۰ میلیون یورو تخصیص یافته است.

معاون ساخت و توسعه راه‌ آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل ادامه داد: با تایید سازمان برنامه و بودجه درخواست تامین ۵۰ میلیون یوروی باقیمانده نیز برای صندوق توسعه ملی ارائه شد و چون مدت زمان استفاده از این تسهیلات طی شده بود، صندوق این موضوع را به دولت منتقل کرد. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت این زمان را تمدید کرد و اجازه داده شد تا ۵۰ میلیون یورو باقی مانده نیز صرف تکمیل پروژه چابهار - زاهدان شود، ‌البته این موضوع هنوز ابلاغ نشده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    با توجه به تاکیدات مقام رهبری دریجه اقتصادی مکران و سیستان باید تا الان راه اهن چابهار زاهدان تمام می شد ولی کوتاهی در سلسله مراتب دولتی به وضوح دیده می شود

  • ناشناس 1 0

    سیستان بلوچستان اگر هیچ نداشته باشد .ار لجاظ سوق الجیشی برای کشور بسیار مهم است .در صورتیکه دارای معادن بسیار انسانهای باهوش که چنانچه اموزشی ببینند .در همه کار ها مانند باقی ایرانیان سرامدند .سیستان به اب هیرمند محتاج است وسد خان بدون انکه تیاز مهمی از افغانها براورده کند بسته است .کاملا واضح است که انها مابه اذا میخوهند .وبهترین کالا برای انها برق است و سیستان با باهای صدوده کیلومتر سرعت بهترین ب ق را میتواند ایجاد کند .این پروژه ها واقعا سریع باید انجام شود وقبل از هر کاری شخصی مانند ظریف باید با انها قرار داد ببندد که درقبال باز ماندن کامل سد چه قدر برق میخواهند .اول میزان برق سد محاسبه وافزون بران میزان برق لازم قرارداد بسته شود با مدتی خرید زمان و اجرای پروژه میتوان هزاران پروانه بادی علم کرد که هم توریست را به سیستان میکشاند با هامون پراب وهم رابطه ای دوستانه با همسایه تاریخی که قسمتی از خودمان بوده برقرار گردد