| کد خبر: 248997 |

شرایط و نحوه خروج از کشور برای دانشجویان و مشمولان

خروج از کشور مشمولان سربازی در ایران کمی پیچیده‌تر از افراد دیگر است. دانشجویان مشمولی که قصد دارند برای تحصیل در دانشگاه های دنیا و یا سفر‌های تفریحی از ایران خارج شوند، می‌توانند تحت شرایط خاص و با پرداخت میزانی وثیقه سفر کنند.

تین نیوز

خروج از کشور مشمولان سربازی در ایران کمی پیچیده‌تر از افراد دیگر است. دانشجویان مشمولی که قصد دارند برای تحصیل در دانشگاه های دنیا و یا سفر‌های تفریحی از ایران خارج شوند، می‌توانند تحت شرایط خاص و با پرداخت میزانی وثیقه سفر کنند. البته تعداد این سفرها و مدت مجاز اقامتشان در خارج از ایران بسته به نوع سفر متفاوت خواهد بود. با ما همراه باشید تا شرایط و نحوه خروج از کشور برای دانشجویان و مشمولان را با هم بررسی کنیم.

شرایط خروج از کشور مشمولان سربازی چگونه است؟

اخذ مجوز خروج از کشور مشمولان نیازمند مدارک و شرایطی است که در صورت داشتن آن‌ها مردان امکان سفر به کشورهای خارجی را خواهند داشت. یکی از مهمترین این مدارک داشتن کارت پایان خدمت است که افرادی که سربازی نرفته‌اند قاعدتا آن را ندارند. با این حال ممکن است شرایطی اضطراری پیش بیاید که لازم باشد فرد به خارج از کشور سفر کند. در این شرایط تکلیف چیست؟ در این موارد نوعی تسهیلات خاص تحت عنوان خروج از کشور در فرجه یک ساله برای مشمولان در حال تحصیل یا فارغ التحصیل اعمال می‌شود که الزامات خودش را دارد. برای اطلاعات دقیق از سفر های هوایی مشمولان سربازی به اینجا مراجعه کنید.

شرایط کلی مشمولان برای خروج از کشور به موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • فاقد غیبت باشند.
  • دارای معافیت تحصیلی بوده یا وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد.
  • در سنوات اولیه تحصیلی باشد یا سنوات ارفاقی ( دارای مجوز سنوات ارفاقی ) داشته باشند .
  • مشمولانی که تحصیلشان به پایان رسیده است و در مهلت معرفی یکساله باشند (فارغ التحصیل، انصراف، اخراج و ترک تحصیل منجر‌به اخراج )
  • برای بازگشت به موقع به کشور وثیقه بسپارند
  • گواهی اشتغال به تحصیل برای دانش آموزان و درخواست مجوز خروج موقت از کشور برای دانشجویان

این سفرها بازه زمانی محدود دارند و لازم است که حداکثر ۶ ماه و حداقل ۲ هفته قبل از زمان مقرر برای خروج، درخواستشان ارائه شود. در ادامه می‌خواهیم مراحل خروج از کشور مشمولان را با هم بررسی کنیم و ببینیم که چالش‌های این مسیر کدامند؟

مرحله اول ؛ پلیس +۱۰

مرحله اول جهت خروج از کشور مشمولان این است که کد سخا  خود را دریافت کنند. کد سخا کدی ۵ رقمی‌ست که همه مردان در شرف اعزام به خدمت اجباری باید آن را دریافت کنند. برای دریافت کد لازم است که دفاتر پلیس +۱۰  در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. حتما یادتان باشد که تمام مدارک لازم اعم از وضعیت فراغت از تحصیل، کارت ملی و شناسنامه را همراه خودتان ببرید. در اینجا برگه سبز سربازی را به شما می‌دهند و زمان اعزام مشخص می‌شود. سپس با باز کردن حساب در بانک قوامین، کارتان در این مرحله به پایان خواهد رسید.

مرحله دوم ؛ سایت خدمات نیروی انتظامی

ابتدا به سایت نیروی انتظامی به آدرس services.epolice.ir بروید و سپس با وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور وارد صفحه شخصی‌تان شوید. رمز عبور همان کد سخا و نام کاربری نیز کد ملی شماست. اطلاعات شخصی لازم برای خروج از کشور مشمولان را در این صفحه پر کنید و سپس به بخش وظیفه عمومی وارد شوید. در این صفحه باید درخواست جدیدی ثبت کنید و آدرس محل سکونت، نام کشور مقصد و همینطور نوع سفر خارجی را انتخاب نمایید. حالا تعهداتی که سایت از شما می‌خواهد را قبول کنید و درخواستتان را نهایی کنید.

مرحله سوم ؛ پرداختی ها

پس از ثبت درخواست ، سایت از شما می‌خواهد تا مبلغ کمی (۳۵۰۰ تومان) تحت عنوان هزینه خدمات اینترنتی بپردازید. کارت بانک قوامین اینجا به دردتان می‌خورد چون باید از طریق درگاه بانک قوامین پرداخت را انجام دهید.

مرحله چهارم ؛ بررسی از طریق دانشگاه

در مرحله آخر الزامات پیش از خروج از کشور مشمولان خدمت سربازی ، باید به بخش وضعیت درخواست سایت نظام وظیفه بروید و ببینید که آیا درخواست به دانشگاه ارسال شده یا نه. بعد از یک یا دو روز به صورت حضوری به دانشگاه مراجعه کنید تا مراحل تایید درخواست را طی کنید. وقتی دانشگاه درخواست را تایید کند در بخش وضعیت درخواست سایت مشخص می‌شود و نوبت بررسی مدارک توسط نیروی انتظامی می‌رسد.

اگر نیروی انتطامی هم مراحل را با موفقیت تایید کرد حالا باید وثیقه خروج از کشور را پرداخت کنید.

وثیقه خروج از کشور چیست؟

وثیقه خروج از کشور مشمولان به هزینه‌ای اطلاق می‌شود که فرد باید به سازمان نظام وظیفه پرداخت کند تا بازگشت خود به کشور را تضمین نماید. افرادی که به هر دلیلی مجوز خروج از کشور را ندارند و دارای مدرک کافی (کارت پایان خدمت) نمی‌باشند، پیش از خروج و مسافرت به هر کشور دیگر نیاز دارند تا مبلغی را به عنوان ضمانت بازگشت به دولت بدهند. این مبلغ در حساب سازمان نظام وظیفه عمومی باقی می‌‌ماند تا فرد به کشور برگردد.

سپردن وثیقه باید حتما در یکی از بانک‌هایی که نیروی انتظامی اعلام کرده انجام شود.

 

میزان وثیقه خروج از کشور مشمولان سربازی چقدر است؟

همانطور که گفتیم سازمان نظام وظیفه راه را برای خروج از کشور مشمولان در شرایط اضطراری باز گذاشته است. بسته به نوع سفری که می‌روید نیاز است تا میزانی وثیقه به عنوان ضمانت به بانک بدهید تا بازگشت شما به کشور را تضمین کند. میزان این وثیقه در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر اعلام شده که بسته به نوع راه های خروج از کشور مشمولان فارغ التحصیل ترتیب بندی شده است:

سفرهای زیارتی

یکی دیگر از راه های خروج از کشور مشمولان خدمت اجباری، رفتن به سفرهای زیارتی‌ست. در این مورد هم شخص نباید هیچ غیبتی داشته باشد. در این حالت باید فرد یا معافیت تحصیلی داشته باشد یا وضعیت تحصیلی مشخصی داشته باشد.

  1. هدف: عتبات عالیات در عراق و سوریه و شرکت در مناسک حج کشور عربستان
  2. مدت مجاز: حداکثر ۱۸۰ روز برای اساتید و مبلغین، ۳۰ روز برای دانشجویان و طلاب و ۶۰ روز برای کاروان های زیارتی
  3. میزان وثیقه: ۳۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی

سفرهای علمی

متقاضیانی که تمام سال‌ها دارای معافیت تحصیلی بوده‌اند و حتی یک روز هم غیبت سربازی نداشته‌اند، می‌توانند با گذاشتن وثیقه نقدی یا ضمانت بانکی برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند. برای مقطع ارشد سفرهای مطالعاتی هم به عنوان سفر علمی محسوب می‌شوند.

  1. هدف: شرکت در کنفرانس ها و همایش های علمی، سفرهای مطالعاتی در مقطع کارشناسی ارشد
  2. مدت مجاز: حداکثر ۳۰ روز برای کنفرانس ها و ۴۵ روز برای دوره های آموزشی
  3. میزان وثیقه: ۸۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی

سفرهای سیاحتی

در شرایطی که معافیت تحصیلی دارید و هیچ غیبتی هم برایتان ثبت نشده است می‌توانید همراه با خانواده یا دوستان به سفرهای تفریحی بروید.

  1. هدف: سیاحت، گردش و ملاقات اقوام در خارج از ایران
  2. مدت مجاز: حداکثر ۲۰ روز و برای دانشجویان ۳۰ روز
  3. میزان وثیقه: ۱۵۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی

سفرهای مطالعاتی

اگر می‌خواهید برای سفرهای مطالعاتی مدتی از ایران خارج شوید باید معرفی نامه‌ای به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت یا موسسات ملی بدهید. این درخواست باید به دانشگاه مربوطه تحت وزارت صنعت یا وزارت بهداشت ارائه شود.

  1. هدف: پیشرفت تحصیلی، تحقیق یا آزمایش که مخصوص دانشجویان ارشد و دکتری است
  2. مدت مجاز: کارشناسی ارشد ۶ ماه – دکتری ۱ سال
  3. میزان وثیقه: ۸۰ میلیون ریال وجه نقد یا ضمانت نامه بانکی، دوره های مشترک ۱۵۰ میلیون ریال

سفرهای ورزشی

خروج از کشور مشمولان سربازی اجباری در این روش فقط زمانی ممکن است که شخص در دوره خدمت عمومی نباشد، غیبت نداشته باشد و معافیت تحصیلی داشته باشد. اگر هم فارغ التحصیل شده باشد، باید از ماده قانونی انصراف یا اخراج یا ترک تحصیل برخوردار باشد. این افراد باید معرفی نامه سرباز قهرمان از سوی ستاد کل نیروهای مسلح داشته باشند و از سوی وزارت ورزش و جوانان مجوز بگیرند.

  1. هدف: شرکت در اردوهای تدارکاتی، آمادگی یا شرکت در مسابقات رسمی جهانی
  2. مدت مجاز: با توجه به شرایط مسابقات تعیین می‌شود
  3. میزان وثیقه: تضمین بازگشت مشمول با مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال از سمت وزارت ورزش و جوانان

سفرهای درمانی

اگر مشمول یک بیماری لاعلاج داشته باشد که لازم شود در خارج از ایران تحت مداوا قرار بگیرد، در صورت نداشتن غیبت و اخذ تایید شورای عالی پزشکی وزارت بهداشت، وزارت درمان و آموزش پزشکی یا شورای عالی پزشکی سازمان وظیفه ناجا می‌تواند به خارج از کشور سفر کند.

  1. هدف: پیگیری بیماری
  2. مدت مجاز: بسته به تایید شورای پزشکی

نحوه پرداخت وثیقه خروج از کشور مشمولان خدمت سربازی

همانطور که توضیح دادیم هر فرد مشمول خدمت اجباری سربازی باید از قبل برای اینکه بتواند گذرنامه و مجوز خروج بگیرد، سپرده‌ای را نزد بانک گرو بگذارد. پرداخت این وثیقه از طریق سامانه سخا انجام شده و مراحل آن به ترتیب زیر هستند.

۱) ابتدا وارد مرورگر کامپیوتر یا گوشی شوید و به آدرس سامانه سخا Sakha.epolice.ir بروید. برای ورود نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید، پس اگر تا حالا در این سامانه ثبت نام نکرده‌اید، ابتدا کلید ثبت نام را بزنید و سپس وارد شوید.

۲) پس از ورود در نوار سمت راست به بخش خروج از کشور وظیفه عمومی بروید و روی گزینه درخواست مجوز خروج از کشور کلیک کنید.

۳) لازم است که در صفحه باز شده اطلاعات هویتی شما کامل شده باشد. اگر چنین نیست باید پیش از هر اقدامی به دفاتر پلیس +۱۰ بروید و اطلاعات هویتی را ثبت کنید. پس از اینکه اطلاعات هویتی ثبت شد به پایین صفحه بروید و با پر کردن مقصد و سایر اطلاعات روی کلید ثبت درخواست بزنید.

به این ترتیب طبق نوع سفری که انتخاب کرده‌اید، میزانی وثیقه برایتان تعیین می‌شود که با پرداخت و دریافت کد رهگیری می‌توانید درخواست گذرنامه و مجوز خروج را دریافت کنید.

در صورت عدم بازگشت فرد تکلیف وثیقه وی چه می‌شود؟

از آنجایی که خروج از کشور مشمولان مراحلی بسیار سخت و پیچیده دارد، بسیاری از افرادی که برای تحصیل به خارج از ایران می‌روند، دیگر برنگشته و در همانجا به کار و زندگی ادامه می‌دهند. لذا سازمان نظام وظیفه موظف است تا در صورت دیرکرد فرد مشمول، به او و نماینده‌اش اطلاع دهد و اقدامات لازم برای لغو تعهد وی را اجرا کند.

تحت چنین شرایطی دیگر هیچ تعهد مجددی از این گونه افراد مجاز نخواهد بود و اگر تعداد عدم بازگشت فرد به بیش از ۱۰ درصد برسد، دیگر حق ضمانت هم نخواهند داشت. وثیقه ارائه شده نیز توسط دولت ضبط می‌شود و شخص در صورت بازگشت برای شش ماه تا ۱ سال ممنوع الخروج خواهد بود.

لذا دانشجویان مشمولی که برای هر کدام از مقاطع زیر به خارج از کشور سفر می‌کنند باید حداکثر زمان مجاز برای ادامه تحصیل را رعایت کرده و در آن بازه زمانی به کشور بازگردند:

  1. کاردانی: ۲.۵ سال
  2. کارشناسی پیوسته: ۵ سال
  3. کارشناسی ناپیوسته: ۳ سال
  4. کارشناسی ارشد پیوسته: ۶ سال
  5. کارشناسی ارشد ناپیوسته: ۳ سال
  6. دکتری پزشکی پیوسته: ۸ سال
  7. دکتری تخصصی ناپیوسته: ۶ سال

نحوه پس گرفتن وثیقه خروج از کشور مشمولان چگونه است؟

اگر یکی از مشمولان که برای سفرهای سیاحتی یا تحصیلی از کشور خارج شده و بخواهد پس از پایان مدت مجاز به کشور بازگردد، می‌تواند میزان ودیعه‌ای که گذاشته را از سازمان پس بگیرد. برای این کار کافیست که حتما در موعد مقرر در کشور حضور داشته باشد و خود را به صورت حضوری به سازمان نظام وظیفه معرفی کند. در آنجا پس از مشاهده و بررسی گذرنامه مبلغ وثیقه بازگردانده می‌شود و زمان اعزام به سربازی اعلام خواهد شد.

وثیقه خروج از کشور مشمولان غایب چقدر است؟

آن دسته از افرادی که می‌بایست در گذشته برای سربازی اقدام می‌کردند اما زمان ثبت نامشان سرآمده‌ و هیچ اقدامی نکرده‌اند، غایب محسوب می‌شود. مدت زمان غیبت از زمان تاریخ اعزام دفترچه تا زمان حال محاسبه می‌شود. لذا متاسفانه قوانین خروج از کشور مشمولان برای این افراد صدق نمی‌کند و به دلیل غیبتی که دارند حتی نمی‌توانند با پرداخت وثیقه از کشور خارج شوند.

خروج از کشور تا چه سنی نیاز به مجوز از سازمان وظیفه عمومی ندارد؟

تا قبل از سن ۱۸ سالگی که سن مشمولیت در نظر گرفته شده، فرد می‌تواند بدون نیاز به مجوز از کشور خارج شود. مثلا متولدین تیرماه سال ۸۲ از اول تیر سال ۱۴۰۰ مشمول خدمت سربازی هستند و باید از این تاریخ به بعد حتما مجوز سازمان وظیفه عمومی را با روش‌های بالا دریافت کنند. اما قبل از این تاریخ مشمول نخواهند بود و با مراجعه به اداره مهاجرت به راحتی از ایران خارج می‌شوند.

نتیجه گیری

به طور کلی شرایط خروج از کشور مشمولان سربازی کمی دردسرساز و پر‌هزینه است. به طور کلی هر مرد / پسر ایرانی که به سن مشمولیت نظام وظیفه (۱۸ سال) برسد برای خروج از کشور دچار دردسر می‌شود. زیرا تا زمانی که سربازی اجباری را طی نکند برگه معافیت / پایان خدمت نخواهد داشت و لذا امکان خروج از کشور را ندارد. به همین دلیل اگر بالای ۱۸ سال هستید و قصد سفر های سیاحتی و تفریحی را دارید، باید یادتان باشد که پرداخت وثیقه برای دریافت مجوز خروج از کشور الزامیست.

 

سوالات متداول: 

  • وثیقه خروج از کشور مشمولان چقدر است؟

میزان وثیقه مشمولان خدمت سربازی که قصد خروج از کشور را دارند بسته به نوع سفر و طول دوره متفاوت است.

  • نحوه پرداخت وثیقه خروج از کشور چگونه است؟

برای پرداخت وثیقه باید به سامانه سخا مراجعه کرده و در آنجا با ورود به حساب کاربری درخواست خروج از کشور ثبت کنید. بسته به نوع مقصدی که قصد سفر به آن را دارید و همینطور طول مدت اقامتتان، مبلغی به عنوان وثیقه تعیین می‌شود که می‌توانید همانجا پرداختش کنید.

  • آیا امکان پس گرفتن وثیقه سربازی پس از بازگشت به کشور وجود دارد؟

بله، در صورتی‌که فرد در موعد مقرر در کشور حضور داشته و به سازمان نظام وظیفه عمومی مراجعه کند، می‌تواند کل مبلغ وثیقه را بدون کم و کاستی پس بگیرد.

  • در صورتی که مشمول پس از پایان دوره تحصیل خارجی به کشور بازنگردد تکلیف وثیقه چه خواهد بود؟

در صورتی‌که شخص در موعد مشخص شده به ایران بازنگردد به وی و نماینده وی در ایران اطلاع داده خواهد شد و امکان تعهد مجدد از او سلب می‌شود. به‌علاوه در صورت بازگشت دوباره به کشور تا ۱ سال ممنوع الخروج شده و وثیقه هم توسط دولت ضبط می‌شود.

  • مشمولان نظام وظیفه‌ای که دارای غیبت هستند چقدر باید وثیقه بپردازند؟

این افراد به دلیل غیبت امکان خروج از کشور با پرداخت وثیقه را ندارند و تا زمانی‌که خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی نکنند حق دریافت پاسپورت را نخواهند داشت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدسعید 0 0

    خروج ازکشور

  • حسین 0 1

    با سلام و درود . پسرم سال گذشته برای گذراندن دوره زبان به کشور فرانسه رفته و قبل از رفتنش مبلغ ۳۰ میلیون ودیعه گذاشتیم . از مهر امسال توی دانشگاه ایران ثبت نام کرده و توی سامانه نظام وظیفه دانشجو اعلام شده و ایشون الان ایران نیستن ولی دوست داره برای تعطیلات ژانویه بیاد ایران . سوال من اینه که آیا می‌تونه بیاد ایران و بعد از دوهفته برگرده .