◄ ساخت راه آهن زاهدان - سرخس اولویت ندارد
استان های جنوب شرق کشور هم اکنون به ریل دسترسی دارند و اگر تاکنون توسعه نیافته اند و یا ارتباطات تجاری مهمی برقرار نکرده اند باید علت را در جای دیگر جُست.
مقدمه: راه آهن زاهدان - خاش با حضور معاون اول رئیس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان، جمعی از مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.
به گزارش تین نیوز (۱۴۰۱/۰۸/۲۰ / کد خبر: 248651 )، پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طرح راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس را یکی از طرح های مهم ملی توصیف کرده و مدعی شده که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استان های جنوب شرق کشور ایجاد می کند. پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی همچنین اضافه می کند:
الف) خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.
ب) راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس به عنوان اصلی ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه خواهد داشت.
پ) راهآهن چابهار- زاهدان، بندر چابهار را به خط (کریدور) ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می کند و موجب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت های تنها بندر اقیانوسی ایران می شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می کند.
ت) استاندار سیستان و بلوچستان در این مراسم گفت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژه های کشور در استان، ساخت و راه اندازی راه آهن چابهار- زاهدان است. وی ادامه داد: در صورت تخصیص هفت هزار میلیارد تومان اعتبار طرح راه آهن چابهار- زاهدان بر اساس برنامه زمان بندی شده تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می رسد.
در این گزارش ضمن بزرگداشت این افتتاح، به اهمیت راه آهن چابهار - زاهدان و نقش آن در کوریدور شمال - جنوب و تاثیر آن در توسعه چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی و بیرون از خلیج فارس اشاره شده است، به ویژه از زبان استاندار. اما گزارش وزارت راه در این باب یک نکته نگران کننده دارد و آن تاکید بر تکمیل راه آهن زاهدان - سرخس در ادامه چابهار - زاهدان است. گزارش وزارت راه نشان دهنده اراده متولیان ساخت و ساز وزارت خانه برای امتداد این راه آهن از زاهدان به سمت سرخس است.
با یک نگاه ساده به نقشه ریلی شرق کشور می توان دید که به همان اندازه که ساخت راه آهن چابهار - زاهدان ضروری و حیاتی است، احداث راه آهن زاهدان - سرخس اولویت ندارد. زاهدان هم اکنون از طریق ریل به بم و کرمان و بافق متصل است. بافق یک چهار راه ریلی مهم به سمت شمال (راه آهن شرق و کاشمر و مشهد و سرخس) ، جنوب (بندر عباس) و غرب (اصفهان و یزد) است. برای رسیدن از زاهدان به سرخس نیاز به احداث خط آهن جدید - حداقل در کوتاه مدت - نیست. زاهدان از طریق بم - کرمان - بافق- طبس - تربت حیدریه و کاشمر به سرخس و همین طور سنگان متصل است. احداث راه آهن زاهدان - سرخس فقط در صورتی توجیه پیدا می کند که مسیر راه آهن شرق از نظر ظرفیت به اشباع رسیده باشد و یا در آستانه اشباع باشد. اتفاقی که تا کنون رخ نداده و بعید است تا آینده نزدیک محقق شود[1].اگر هم بر این احداث اصرار وجود دارد اتصال زاهدان به سنگان کفایت میکند و اتصال به سرخس توجیه ندارد.
به نظر نمی رسد ایجاد تحولات چشمگیر در ارتباطات تجاری و توسعه و پیشرفت استان های جنوب شرق کشور و تکمیل کریدور شمال - جنوب معطل ساخت راه آهن زاهدان - سرخس باشد. استان های جنوب شرق کشور هم اکنون به ریل دسترسی دارند و اگر تاکنون توسعه نیافته اند و یا ارتباطات تجاری مهمی برقرار نکرده اند باید علت را در جای دیگر جُست.
جمع بندی و نتیجه گیری: بر خلاف اهمیت و حساسیت قطعه چابهار - زاهدان، به دلیل وجود مسیر موازی ریلی، ساخت راه آهن زاهدان - سرخس اولویت ندارد و در این شرایط مضیقه مالی کشور باید اعتبارات محدود را به پروژه های واجب تر اختصاص داد.
مراجع و پاورقی ها
[1] در این مورد به مقاله «اصل اشباع در حمل و نقل ریلی» / تین نیوز/۱۳۹۷/۰۶/۰۴ / کد خبر172255 رجوع کنید.
* کارشناس حمل و نقل
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.