| کد خبر: 248676 |

◄ هفت نام مطرح برای تصدی وزارت راه و شهرسازی در صورت خروج قاسمی از دولت

در یک ماه اخیر شایعاتی در مورد احتمال خداحافظی رستم قاسمی از هیئت دولت و وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است.

تین نیوز

در یک ماه اخیر شایعاتی در مورد احتمال خداحافظی رستم قاسمی از هیئت دولت و وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است.

به گزارش تین نیوز، این شایعه وقتی قوت گرفت که یکی از نمایندگان مجلس در گفت و گو با رسانه ها عنوان کرد که رستم قاسمی بیمار است و در ادامه به رئیس جمهور پیشنهاد داد برای حفظ سلامتی وزیر راه و شهرسازی با وی در هیئت دولت خداحافظی کند.

اگرچه هنوز خبری از عزل یا کناره گیری رستم قاسمی نیست اما شایعات مربوط به خروج او از هیئت دولت همچنان داغ و گزینه های مختلفی نیز برای جایگزنی احتمالی او بر سر زبان هاست.

- یکی از این گزینه ها، مهدی دوستی استاندار فعلی هرمزگان است. دوستی متولد سال 1358  است که در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به عنوان سخنگوی شورای هماهنگی ستاد سید ابراهیم رئیسی فعالیت می کرد. به عنوان مهمترین سوابق کاری او می توان به معاون فنی و مهندسی و عضو هیئت رئیسه هلدینگ تخصصی نفت، گاز و پتروشیمی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سه دوره مشاور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه انرژی اشاره کرد.  وی همچنین مجری طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بوده است.

- گزینه دیگر؛ مقداد همتی متولد سال ۱۳۵۹ است. او در سال ۱۳۸۴ مرکز مطالعات تکنولوژی دانشگاه علم و صنعت را تأسیس کرد. قبل از دولت دهم دبیر شورای عالی مسکن شد و سپس در دولت نهم و دهم در سمت مشاور وزیر مسکن  فعالیت کرد.

- فرد دیگری که نام او به عنوان جایگزین احتمالی قاسمی مطرح شده،  علی نیکزاد چهره آشنای وزارت راه و شهرسازی است. او متولد  ۱۳۴۴ و اکنون نماینده دوره یازدهم مجلس از حوزه انتخابیه اردبیل، سرعین، نمین و نیر و نایب رئیس اول مجلس یازدهم است.

نیکزاد پیش تر به عنوان وزیر راه و شهرسازی، وزیر مسکن و شهرسازی، سرپرست وزارت ارتباطات، سرپرست وزارت راه و ترابری و رئیس هیئت مدیره گروه توسعه ساختمان تدبیر (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) فعالیت کرده است. وی در دولت نهم، از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ استاندار اردبیل بود. نیکزاد در دولت دهم از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ وزیر مسکن و شهرسازی بود و با حفظ سمت، از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ نیز سرپرستی وزارت راه و ترابری را برعهده داشت و پس از ادغام دو وزارتخانه، در فاصله سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نیز به عنوان وزیر راه و شهرسازی فعالیت می کرد.  وی در سال ۱۳۹۱ برای مدتی کوتاه نیز سرپرستی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده داشت.

- اکبر نیکزاد گزینه دیگری است که نامش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی در صورت خروج قاسمی از دولت مطرح است. او متولد ۱۳۴۸ و برادر کوچکتر علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی در دولت احمدی نژاد است. وی پیش از این استاندار استان اردبیل و کهگیلویه و بویراحمد بود. اکبر نیکزاد همچنین یکی از فعالان انتخابات دور نهم و دهم ریاست جمهوری و رئیس بازسازی ستاد تهران در زلزله بم، رئیس بنیاد مسکن اراک، شهردار اردبیل و معاون استاندار قزوین نیز بوده است. درتاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ به عنوان شهردار جدید اردبیل انتخاب شد و در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ به سمت ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب گردید.

- گزینه بعدی علیرضا فخاری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن است.

- عبادالله عبداللهی متولد ۱۳۳۹ نیز یکی دیگر از گزینه های احتمالی جایگزینی قاسمی در صورت عزل یا کناره گیری است. او هم اکنون به عنوان مدیرعامل گروه اقتصادی مفید (زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام) فعالیت می کند. وی در فاصله سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۷ فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را برعهده داشت و پس از آن نیز دوره ای مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در امور سازندگی بود.

 عبداللهی در سال ۱۳۶۷ به ستاد فرماندهی کل قوا منتقل و به معاونت بازرسی غرب کشور منصوب شد. پس از آن به عنوان فرمانده قرارگاه نجف غرب کشور فعالیت می کرد و در فاصله سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ فرمانده قرارگاه سازندگی غرب بود، از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ مدیرعاملی موسسه سازندگی بعثت را برعهده داشت و از ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ نیز به عنوان مدیرعامل موسسه سازندگی جوادالائمه فعالیت می کرد. عبداللهی در سال ۱۳۸۶ به فرماندهی قرارگاه قرب کربلا منصوب شد و تا سال ۱۳۹۱ نیز در این جایگاه فعالیت نمود.

- محمدرضا فلاح زاده که هم اکنون به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران فعالیت می کند نیز  یکی دیگر از گزینه های احتمالی برای وزارت راه و شهری در صورت خداحافظی قاسمی با این سمت است. وی در فاصله سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ استاندار یزد بود و از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ نیز معاونت هماهنگ کننده سپاه قدس را برعهده داشت. فلاح زاده فرماندهی لشکر ۱۹ فجر، سپاه الغدیر یزد و سپاه فجر فارس، همچنین فرماندهی قرارگاه سازندگی کربلا را برعهده داشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    درود خدا بر رستم قاسمی که نماد رستم پهلوان ایرانیست در مقابل ضحاکان مجلس وزمانه.

  • فردا 1 0

    دکتر حسین دهقان وزیر اسبق دفاع گزینه خوبی است.