| کد خبر: 248651 |

با حضور معاون اول رییس جمهور:

راه آهن زاهدان - خاش افتتاح شد

راه آهن زاهدان - خاش با حضور معاون اول رییس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان، جمعی از مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

تین نیوز

راه آهن زاهدان - خاش با حضور معاون اول رییس جمهور، استاندار سیستان و بلوچستان، جمعی از مسئولان کشوری و استانی افتتاح شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، طرح راه آهن چابهار- زاهدان -سرخس یکی از طرح‌های مهم ملی در حال اجرا در سیستان وبلوچستان است که تکمیل و راه اندازی آن تحولات چشمگیری در ارتباطات تجاری کشورهای مختلف و توسعه و پیشرفت استانهای جنوب شرق کشور ایجاد می‌کند.خط ریلی چابهار - سرخس به صورت یک خطه و برای جابجایی کالا و مسافر در حال ساخت است.این خط ریلی ۹۰ درصد برای جابجایی کالا و حدود ۱۰ درصد برای مسافر پیش بینی شده است.

از اهداف اصلی این خط ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و گردشگری چابهار به شبکه ریلی کشور و کشورهای آسیای میانه، کمک به توسعه سواحل مکران، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی سیستان و بلوچستان و اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد است.

ر اه ‌آهن چابهار- زاهدان- میلک - سرخس به عنوان اصلی‌ترین اولویت زیرساختی شرق کشور علاوه‌بر کسب منافع ملی حاصل از درآمدهای ترانزیتی، تاثیر مستقیمی بر اشتغالزایی و پیشرفت اقتصادی این نقطه از ایران اسلامی خواهد داشت.

ایجاد زیرساخت ریلی سبب می‌شود تا دسترسی به معادن و بهره برداری از آن‌ها مقرون به صرفه شود و از این طریق مقدمات لازم برای سرمایه گذاری برای فعالسازی ظرفیت معادن غنی شرق کشور فراهم شود.

راه‌آهن چابهار- زاهدان بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل می‌کند و سبب توسعه جنوب شرق کشور و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت‌های تنها بندر اقیانوسی ایران می‌شود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریاچه خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل می‌کند.

توسعه خطوط ریلی کشور و تبدیل سیستان و بلوچستان به حلقه وصل ایران با کشورهای منطقه بویژه افغانستان و آسیای میانه یکی از دستاوردهای ماندگار دولت سیزدهم خواهد بود و آینده روشنی را برای این استان رقم خواهد زد.

استاندار سیستان و بلوچستان در این مراسم گفت: با توجه به ظرفیت مرز، وجود بنادر مهم، منطقه آزاد و امکان تجارت و ترانزیت یکی از ابر پروژه‌های کشور در استان  ساخت و راه‌اندازی راه آهن چابهار- زاهدان است. 

حسین مدرس خیابانی ادامه داد: در این راستا عملیات ساخت این طرح در قالب هشت قطعه از سال ۹۲ آغاز شد و هم‌اینک با پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی در حال تکمیل شدن است بطوریکه امروز قطعه هفت و هشت آن در محدوده خاش - زاهدان به طول ۱۵۰ کیلومتر با فعال بودن ایستگاه‌های باری و مسافربری به بهره برداری رسید.

وی افزود: با توجه به اینکه این طرح به جهت ایجاد کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه اهمیت فراوانی دارد تاکنون برای ساخت آن بیش‌از ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در سفر شهریور ماه پارسال رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان ۲۵۰ میلیون یور منابع مالی برای تکمیل این طرح ریلی پیش‌بینی شد.

وی تصریح کرد: در صورت تخصیص هفت هزار میلیارد تومان اعتبار طرح راه آهن چابهار- زاهدان بر اساس برنامه زمان بندی شده یعنی پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.