| کد خبر: 248593 |

واردات، خودرو را ارزان می‌کند؟

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای ۱۰ هزار یورویی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه ریالی دارد اما قطعاً مواردی همچون عوارض، تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده و شماره گذاری بر این خودروها اعمال می شود که هزینه تمام شده آن را افزایش می دهد. بنابراین خودروی اقتصادی به دست مردم نمی رسد.

تین نیوز

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای ۱۰ هزار یورویی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه ریالی دارد اما قطعاً مواردی همچون عوارض، تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده و شماره گذاری بر این خودروها اعمال می شود که هزینه تمام شده آن را افزایش می دهد. بنابراین خودروی اقتصادی به دست مردم نمی رسد.

مهدی دادفر  با بیان اینکه تعداد مشخص شده برای خودروهای وارداتی به قدری محدود است که هیچ تأثیر محسوسی در بازار نخواهد داشت، اظهار کرد: برای پیش بینی روند بازار باید منتظر ماند.

وی افزود: جو روانی کاهش قیمت خودرو از ابتدای سال جاری توسط دولت، مجلس شورای اسلامی و وزارت صمت ایجاد شد اما تلاش ها بی ثمر بود و در عمل، بازار خودرو عملکردی متفاوت از اخباری که مسئولان در مصاحبه های خود اعلام می کنند، داشته و فرکانس متفاوتی دارد. نه تنها خودرو ارزان نشده بلکه با حذف تولید خودروهایی که مشمول قیمت گذاری بود، افزایش قیمت ها تشدید شده است.

خودروی اقتصادی به دست مردم نمی رسد

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: خودروهای ۱۰ هزار یورویی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه ریالی دارد اما قطعاً مواردی همچون عوارض، تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده و شماره گذاری بر این خودروها اعمال می شود که هزینه تمام شده آن را افزایش می دهد، بنابراین خودروی اقتصادی به دست مردم نمی رسد.

دادفر اضافه کرد: درحالی که خودروهای متوسط داخلی با قیمت های بیش از ۳۵۰ میلیون تومان به بازار عرضه می شود، نمی توان خودروهای به روز دنیا همچون  یاریس  در بازار با قیمت ۳۰۰ میلیون تومان عرضه کرد. این منطقی نیست و قطعاً با اعمال هزینه های واردات قیمت این خودروها نیز بیشتر از معادل ریالی ۱۰ هزار یورو خواهد بود.

واردات خودرو تأثیری در رفاه خانوار ندارد

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس از ابتدا به دنبال پاسخ دهی به مطالبات حوزه های انتخابیه خود بودند که یکی از مهم ترین آن، واردات خودرو بوده است. بنابراین تلاش هایی که انجام شد تنها در راستای عملی کردن واردات خودرو برای پاسخ به مطالبات مردم بوده است. باید دید آیا این اقدام در عمل نتیجه ای در زندگی، افزایش سطح رفاه خانوار، کاهش قیمت خودرو و افزایش پاسخ گویی به تقاضای بازار خواهد گذاشت یا خیر، البته این موضوع بعید است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درخصوص احتمال ایجاد رانت در واردات خودرو ، گفت: سال ۹۴ عده ای نماینده شرکت ها بودند و در کنار آن ها شخصیت های حقوقی نیز می توانستند با ارائه تضمین گارانتی، خودرو وارد کشور کنند. اکنون وزارت صمت این مجوزها را بیشتر در اختیار تولیدکنندگان قرار داده است، بنابراین بسیاری از تجار خودرو در این خصوص اعتراض داشتند، به ویژه محدودیت هایی در واردات خودرو اعمال شده که این کار را بسیار مشکل می کند.

دادفر خاطرنشان کرد: با توجه به بخشنامه فعلی تا زمانی که خودرو در کشور به فروش نرود و مالیات و عوارض آن کسب نشود، هزینه آن به سرمایه گذار بازنمی گردد، بنابراین سرمایه گذاری در واردات خودرو با شرایط فعلی نیز چندان به صرفه نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: سايت خبری ایمنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.