| کد خبر: 248579 |

◄ پندی از همکاری صنعت خودرو با دانشگاه (GM- MIT) برای قطارهای خودکشش حومه

انتظار می رود قطارهای خودکشش هیبرید با موتورهای کوچکتر از انواع قدیمی همراه باتری برای مسافت های بلند و قطارهای باتری الکتریک BEMU به ویژه در قطارهای حومه سهم بیشتری را در آینده نزدیک کسب نمایند.

تین نیوز

شرکت Energy Panasonic در سایت خود در زمینه تاریخچه باتری به باتری کوزه سرامیکی بغداد که قدیمی ترین باتری کوزه سرامیکی جهان است اشاره می کند که در دهکده ای در جنوب بغداد در سال 1936 کشف شده و عمر آن بیش از 2000 سال است (ویکی پدیا: نزدیک تیسفون پایتخت اشکانیان)، سپس کشف دانشمند ایتالیایی (گالوانی) در سال 1780 را بیان می نماید.  

بر اساس گزارش شبکه CNBC در 11 مارس 2021 شرکت جنرال موتورز برای کاهش 60 درصدی هزینه باتری خودروهای الکتریکی با موسسه فناوری دانشگاه MIT برای توسعه مشترک باتری های نسل بعدی خودروهای الکتریکی قرارداد امضا می کند. 
همکاری بر روی شیمی باتری جدید متمرکز شده و انتظار می رود تا اواسط این دهه میلادی 60 درصد هزینه باتری را کاهش دهد.
شرکت های GM و MIT-Spinout (Solid Energy Systems) قصد دارند یک خط تولید نمونه تولید این نوع باتری را با ظرفیت بالا و پیش تولید تا سال 2023 در Woburn ماساچوست بسازند. باتری های جدید از فلز لیتیوم به جای لیتیوم یون که در خودروهای برقی امروزی به کار گرفته می شود استفاده می کنند تا چگالی انرژی بالاتر و برد بیشتر را برای خودروها فراهم کنند.
به گفته این خودروساز، نمونه اولیه باتری ها تاکنون 150 هزار مایل آزمایش شبیه سازی شده را در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه در مرکز فنی جهانی جنرال موتورز در وارن، میشیگان انجام داده اند. جنرال موتورز پلتفرم ماژولار و سیستم باتری کاملا جدید خود، Ultium  را در 4 مارس 2020 در محوطه مرکز فناوری خود در وارن، میشیگان معرفی کرد.
توسعه بیشتر باتری های آینده پیش از این اتفاق می افتد که خودروساز اولین نسل سلول های باتری Ultium خود را در اواخر امسال در EVS (Electric vehicle symposium) عرضه کند که با GMC Hummer EV با قیمت 112595 دلار آغاز شد.
هامر بخشی از برنامه جنرال موتورز برای عرضه 30 خودروی الکتریکی جدید یا بازطراحی شده تا سال 2025  با سرمایه گذاری 27 میلیارد دلاری در خودروهای الکتریکی و خودران است. جنرال موتورز همچنین اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2035 به طور انحصاری خودروهای الکتریکی را بفروشد، این خبر پس از گزارش یک موسسه مشاور انرژی در پیشتازی تسلا با کمترین هزینه در خودروی برقی تا پایان این دهه منتشر گردید که نشان دهنده کاهش فاصله GM با تسلا است.
با روند جهانی کنونی و رشد سریع فناوری باتری خودوهای الکتریکی که تراکم انرژی را افزایش و قیمت بر واحد انرژی قابل ذخیره را کاهش می دهد که مصداق آن را می توان در گزارش موسسه آماری استاتیستا (Statista) در 18 دسامبر 2020 در مورد کاهش قیمت باتری های لیتیومی از 1191 دلار در سال 2010 با سقوط بیش از 88 درصدی قیمت به 137 دلار در 2020 مشاهده نمود، انتظار می رود قطارهای خودکشش هیبرید با موتورهای کوچکتر از انواع قدیمی همراه باتری برای مسافت های بلند و قطارهای باتری الکتریک BEMU به ویژه در قطارهای حومه سهم بیشتری را در آینده نزدیک کسب نمایند که بی تردید افزایش قیمت جهانی سوخت هم این روند را تقویت می نماید (قیمت بنزین بدون سرب کم سولفور در انگلیس از 75 پنس در اول 2000 با 132 درصد افزایش به 174 پنس در اوت 2022 افزایش یافته)، (برگرفته از دفتر آمار ملی انگلیس، www.ons.gov.uk. )
تجربه موفق راه آهن شرقی ژاپن در به کارگیری قطارهای خودکشش EV-E301 معروف به (Accum) از سال 2014 در خطوط کاراسویاما و توهوکو پس از نتایج مثبت نمونه آزمایشی برقی از 2012 در مسیری که حدود 20 کیلومتر آن برقی نبود آغاز شد (دوواگنه 40 متری، عرض 2800، ظرفیت 265 نفر، عرض خط 1067 میلیمتر، ولتاژ بالاسری 1500، سرعت 100)، این قطارها از باتری های لیتیوم یون با ظرفیت 190 کیلووات ساعت و دو بوژی محرک و دو متحرک و دو پانتوگراف بهره می برند.  
از سوی دیگر بر اساس سالنامه آماری راه آهن در سال 1400، تعداد مسافر حومه ای بیش از 5 میلیون نفر و بیش از 3 میلیون نفر آن در استان تهران بوده که اکثرا با حدود 120 واگن اتوبوس ریلی یا 30 قطار خودکشش 4 واگنه (ریلباس) جابه جا شده اند.
تکالیف اسناد بالادستی بر افزایش مسافر حومه و برنامه توسعه قطارهای ریل باس در کنار واقعیات کاهش قیمت باتری، افزایش قیمت سوخت و موفقیت کشور در ساخت قطار مترو ملی و ... ضرورت تغییر مشخصات ریل باسهای جدید را مضاعف می کند.
تصاویر ضمیمه را ببینید:

1

2

 

3

4

 
* کارشناس حمل و نقل

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.