| کد خبر: 248501 |

لکوموتیوهای تعمیر نشده، آفت حمل ونقل ریلی

مدیرعامل شرکت راه آهن درحالی نسبت به لکوموتیوهای تعمیرنشده و نوسازی لکوموتیوها انتقاد دارد که شورای رقابت به تازگی درخصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو، به شرکت راه آهن اخطار داده است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت راه آهن درحالی نسبت به لکوموتیوهای تعمیرنشده و نوسازی لکوموتیوها انتقاد دارد که شورای رقابت به تازگی درخصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو، به شرکت راه آهن اخطار داده است.

به گزارش تین نیوز، سید میعاد صالحی  مدیرعامل شرکت راه آهن به تازگی با اشاره به عمر ۵۰ الی ۶۰ ساله برخی از خطوط ریلی گفته بود: خطوط ریلی باید بعد از هر ۱۵ سال بهسازی و بازسازی شوند و اگر این بهسازی انجام نشود مجبور به تقلیل سرعت لکوموتیوها می شویم. برای مثال سال های گذشته مسیر قطار تهران- مشهد ۱۵ ساعته بود اما الان به ۱۱ ساعت کاهش یافته است، چرا که با بهسازی خطوط موفق به کاهش تقلیل سرعت لکوموتیوها شدیم.

بیشتر بخوانید:

افزایش سرعت قطارها پول می خواهد

صالحی همچنین با اشاره به وضعیت اقتصاد ضعیف صنعت ریلی در سال های اخیر و همچنین بیماری کرونا که موجب عدم توسعه صنعت ریلی به ویژه در حوزه مسافری شده بود، بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تقویت راه آهن در دستور کار قرار گرفت، ولی متاسفانه در چند سال اخیر، لکوموتیوهای زیادی، تعمیرنشده باقی مانده و نوسازی لکوموتیوها نیز انجام نشده بود، همچنین بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران قطعات فنی بخش لکوموتیو وجود داشت.

این در حالی است که شرکت های مالک لکوموتیو با مشکلات متعددی در خصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو مواجه بوده اند. به همین جهت شورای رقابت سال گذشته تصمیماتی را در خصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو اتخاذ کرده و دستورالعمل "تعیین نرخ خدمات لکوموتیوهای بخش خصوصی" را به تصویب رساند.

با وجود این، چندی پیش شورای رقابت اعلام کرد علی رغم تصویب این دستورالعمل و ابلاغ آن به شرکت راه آهن در سال گذشته، این دستورالعمل هنوز اجرا نشده که باعث تشدید انحصار و آسیب کیفیت خدمات حمل و نقل ریلی شده است؛ بر همین اساس، شورای رقابت طی مکاتبه ای به شرکت ملی راه آهن درباره اجرا نکردن این دستورالعمل اخطار داد.

در رابطه با عدم اجرای مصوبه شورای رقابت توسط شرکت راه آهن دلایلی وجود دارد از جمله اینکه دلایل تعارض میان نقش حاکمیتی و سیاست گذاری مدیرعامل راه آهن و نقش بازیگری آن در بازار ارائه خدمات حمل و نقل ریلی است که باید حل شود. این تعارض از آنجا ناشی می شود که مدیرعامل شرکت ملی راه آهن، همزمان معاون وزیر راه و شهرسازی نیز هست. به این ترتیب، تجمیع وظایف رگولاتوری و حاکمیتی و سیاست گذاری مدیرعامل شرکت راه آهن در کنار وظیفه درآمدزایی و تجاری برای شرکت ملی راه آهن باعث نوعی تعارض می شود که در اجرا نمی تواند وظیفه سیاست گذاری و تجاری را به نحوی به انجام برساند که سایر فعالان بازار نیز آسیب نبینند.

بنابراین کاهش تعداد واگن های مسافری، کاهش سرعت لکوموتیوها و عدم سرمایه گذاری در صنعت ریلی را می توان از دلایل کمبود قطارهای مسافری عنوان کرد، اما با وجود اخطار شورای رقابت به شرکت راه آهن در خصوص تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو، این شرکت تا کنون در این زمینه پاسخی نداده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.