| کد خبر: 248496 |

بهره ورى شبکه موجود مترو مى تواند به 2 برابر افزایش یابد

مدیرعامل شرکت مترو تهران معتقد است بهره ورى شبکه موجود مترو کمتر از 50 درصد بوده و با اتخاذ تمهیدات اصولى، مى توان با همین امکانات ایجاد شده تا به امروز، حدود 2 برابر مسافر در روز جابجا کرد؛ البته رسیدن به بهره ورى حداکثرى در این زمینه، نیازمند پیگیرى برنامه هاى میان مدت و بلند مدت است.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت مترو تهران معتقد است بهره ورى شبکه موجود مترو کمتر از 50 درصد بوده و با اتخاذ تمهیدات اصولى، مى توان با همین امکانات ایجاد شده تا به امروز، حدود 2 برابر مسافر در روز جابجا کرد؛ البته رسیدن به بهره ورى حداکثرى در این زمینه، نیازمند پیگیرى برنامه هاى میان مدت و بلند مدت است.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومى و امور بین الملل شرکت راه آهن شهرى تهران و حومه (مترو)  مسعود درستى مدیرعامل شرکت مترو تهران که در جمع اعضاى اتحادیه شرکت هاى قطار شهرى کشور سخن مى گفت، با بیان اینکه هزینه هاى سنگینى براى ساخت مترو در کلانشهرها و خصوصاً در پایتخت صورت گرفته است اما متناسب با مخارج انجام شده، شاهد بهره ورى حداکثرى از شبکه موجود نیستیم، عنوان داشت: 2 نکته اساسى در زمینه میزان کارایى خطوط مترو در هر شهر وجود دارد؛ یکى اینکه راه آهن ریلى درون شهرى در صورت بهره مندى از یک شبکه و هم افزایى خطوط مختلف است که راندمان لازم را پیدا مى کند و مساله بعد هم آنکه موضوع اصلى در جذب حداکثرى مسافر، فراهم بودن زیرساخت مهمى به نام ناوگان حمل و نقلى به اندازه و با کیفیت است.

به طور نمونه، در حال حاضر شبکه مترو تهران از این دو ویژگى به شکل مطلوب بهره مند نیست؛ یعنی اولاً ایستگاه هاى مترو در اقصى نقاط شهر وجود ندارد و دوم آنکه در همین خطوط جارى، نیاز به ناوگان بهترى از لحاظ استانداردهاى کمى و کیفى داریم تا شرایط بهره ورى از خطوط ساخته شده و یا در هر حال احداث، ارتقاء یابد.

درستى در ادامه به راه حل عملى براى حل این دو مساله اشاره کرد و افزود: در زمینه ایجاد ایستگاه هاى فراگیر براى پایتخت، راهى جز حرکت به سوى ساخت خطوط چهارگانه جدید نداریم تا پراکندگى ایستگاه ها، شامل حال تمام مناطق شهر شود. اما در مورد بهره مندى از تعداد واگن هاى مکفى و با کیفیت، قطعاً باید افق دید متولیان امر، تکیه بر تولیدات داخلى باشد؛ در حقیقت منتظر ماندن براى ورود ناوگان از کشورهاى دیگر آن هم در دوران تحریم هاى بین المللى، از یک سو به معناى دست روى دست گذاشتن بوده و از سوى دیگر فرسوده شدن قطارهاى موجود را در بردارد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در پایان صحبت هاى خود گفت: امروز به لطف تلاش هاى صورت گرفته و هم افزایى توانمندى هاى داخلى، پروژه طراحى و ساخت قطار ملى مترو ، مراحل پایانى اخذ تاییدیه هاى بین المللى را سپرى مىکند که سطح داخلى سازى آن 85 درصد است. این امر به معناى آن است که در کشور خودمان هم مى توانیم با تکیه بر ظرفیت هاى ایجاد شده، به تولید انبوه ناوگان حمل و نقل ریلى در یک بازه زمانى 2 تا 6 ساله نائل آمده و نیاز شبکه مترو کلانشهرها به واگن و قطار را تا حدود زیادى برآورده سازیم.

گفتنى است طبق برآوردهاى صورت گرفته، فقط در کلانشهر تهران و براى 10 سال آینده، تامین بیش از 4400 دستگاه واگن براى سرویس دهى مناسب به مسافران براى خطوط هفتگانه موجود و همچنین خطوط جدید ضرورى بوده و این در حالى است که تعداد واگن هاى فعلى در حال سیر این شبکه 1523 دستگاه مى باشد. همچنین دیگر کلانشهرهاى کشور نیز براى یک دهه پیش رو نیازمند 4300 دستگاه واگن خواهند بود.

به این ترتیب مى توان نتیجه گرفت تامین حداقل 8700 دستگاه واگن براى 10 سال آینده، چاره اى غیر از استقبال از تولیدات داخلى و انبوه سازى قطار ملى مترو که استانداردهاى جهانى را اخذ کرده باشد، پیش روى دست اندرکاران امر باقى نخواهد گذاشت.

قطار استاندارد ساخته شده در داخل کشور، مزایاى متعددى از جمله کاهش هزینه هاى تعمیر و نگهدارى ناوگان، تقلیل هزینه هاى تمام شده ساخت هر واگن به میزان حداقل 20 درصد، کاهش ارزبرى، ایجاد ظرفیت صادرات خدمات مهندسى و اشتغال چند ده هزار نفرى مستقیم و غیرمستقیم در سال هاى آینده را د ر پى خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.