| کد خبر: 248156 |

فعالان گردشگری از شرایط نابسامان این صنعت می گویند؛

◄ وعده های بی سرانجام مسئولان

فعالان گردشگری از شرایط نابسامان این صنعت شکایت دارند و بسیاری از نیروهای متخصص در حال مهاجرت شغلی هستند.

تین نیوز

این روزها صنعت گردشگری در شرایط نابسامانی به سر می برد. وزارت امور خارجه کشورها به شهروندانشان اعلام کرده اند که به ایران سفر نکنند. تورهای ورودی کنسل شده اند. حتی گردشگری داخلی نیز از رونق افتاده است. بسیاری از تورها با تخفیف های بالا عرضه می شوند و همچنان مشتری ندارند. هیچ نهاد و سازمانی به وضعیت این صنعت رسیدگی نمی کند.

به گزارش تین نیوز، گردشگری صنعتی دردانه است که تمامی وقایع و اتفاقات داخلی و خارجی برروی آن تاثیر می گذارند. در حالی که جام جهانی قطر فرصتی برای رونق گردشگری ورودی و جبران خسارت های ناشی از شیوع پاندمی کرونا بود، شرایط کاملا برعکس شده و هیچ توریستی به ایران سفر نمی کند. در این میان فعالان گردشگری کشور بیشترین ضررها را متحمل می شوند. البته مردم نیز همچنان از قیمت بالای هتل ها شکایت دارند.

گردشگری در شرایط نابسامان

رضا اباذری، یکی از مدیران پیشکسوت آژانس های گردشگری و رییس سابق انجمن دفاتر مسافرتی در تهران به « تین نیوز » گفت: اوضاع مالی آژانس های گردشگری بسیار بد است. گردشگری در وضعیت بسیار بدی گرفتار شده است و بسیاری از همکاران ما تغییر شغل داده یا ورشکست شده اند.

او افزود: به طور کلی برای سیستم حاکمیتی، گردشگری ابزاری است برای شعارهای انتخاباتی. مسئولان دولتی در هیچ دوره ای اقدام مثبتی برای گردشگری انجام نداده اند. یک قانون در مسیر توسعه گردشگری در 20 سال گذشته اجرایی نشده است. قانون توسعه پنجم نیز به اتمام رسیده و در آن تنها یک اشاره در حد یک بند و ماده نیز در رابطه با گردشگری اجرایی نشده است.

مرغ عزا و عروسی دولت

اباذری گفت: گردشگری مرغ عزا و عروسی دولت است. هر زمان که به آن نیاز پیدا می کنند، هر زمان که انتخابات می شود و باید شعار بدهند درباره لزوم توسعه گردشگری می گویند. در اصل گردشگری ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی است در صورتی که از نظر اقتصادی و فرهنگی مهم ترین صنعت، گردشگری است. بزرگترین جابجایی غیر نظامی را در گردشگری شاهد هستیم.

او افزود: شرایط به گونه ای است که همه فعالان گردشگری باید شغل خود را تغییر دهند. افرادی در این صنعت داریم که سالها در این سنگر ایستاده اند، عمر و زندگی خود را برای گردشگری گذاشته اند، نمایشگاه برگزار کردند، چهره ایران را به خوبی در جهان معرفی کرده اند و تلاش کردند این صنعت را رونق دهند. اما تلاش هایشان به نتیجه ای نرسیده است. فعالان صنعت گردشگری زورشان به نهادهای دولتی نمی رسد.

این مدیر آژانس گردشگری با اشاره به این که گردشگری سال هاست در شرایط نابسامانی به سر می برد، بیان کرد: رونق گردشگری با ثبات رابطه مستقیمی دارد. هرگونه بی ثباتی مانند بی ثباتی ارز، فرهنگی، اقتصادی و دیپلماسی برروی گردشگری تاثیر منفی می گذارد. گردشگری کسب و کاری آسیب پذیر است.

او با بیان اینکه دفتر مسافرتی یک ملک شخصی نیست و هزینه های بالایی دارد گفت: دفاتر مسافرتی هزینه های بالایی دارند. هتل ها و اقامتگاه ها نیز هزینه نگهداری بسیار گزافی دارند. اکنون اقامتگاه ها و دفاتر مسافرتی دچار ضرر مداوم شده اند.

اباذری در رابطه با کوچ فعالان گردشگری گفت: از پیش از کرونا و زمانی که ارز از 1226 تومان به 4 هزار تومان رسید، فعالان این حوزه در حال کوچ کردن به مشاغل دیگر بودند. گردشگری مدت هاست بهترین نیروهای انسانی خود را از دست داده است. اکنون نیز فعالان و متخصصانی که امید به بهبود شرایط بعد از پاندمی کرونا داشتند، امید خود را از دست داده و شغل خود را تغییر داده اند.

گردشگری در شرایط بسیار بدی قرار دارد و آخرین صنعتی که مسئولان به آن توجه می کنند، گردشگری است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.