| کد خبر: 247899 |

معاون وزیر صمت:

طراحی خودروهای برقی در کشور در دستور کار است

باتوجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز شده، برای خودروهای برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم.

تین نیوز

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز شده، برای خودروهای برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه سازان درجه یک الکترونیکی بپردازیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، «منوچهر منطقی» امروز در رویداد فناورانه خودروهای آینده ۲ در محل شرکت سایپا افزود: در زمینه فناوری های جدید خودرو، پیش بینی می شود در دهه آینده با خودروهای فعلی خداحافظی کنیم.

وی گفت: در این زمینه مطالعاتی از سال های گذشته آغاز و عمده کارها بر دوش شرکت های دانش بنیان قرار داده و در همین پیوند از توان خارجی ها نیز استفاده شد.

منطقی خاطرنشان کرد: در جمع بندی مطالعه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است به سمت برقی سازی برویم، باید اتوبوس های کاملا برقی تولید کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع موتورسیکلت های برقی نیز پروژه سوآپ که طی آن باتری موتورها در مراکز پیش بینی شده تعویض خواهند شد، پیش بینی شد.

این مقام مسوول وزارت صمت با اشاره به نفتی بودن کشورمان، بیان داشت: بر همین اساس، رفتن به برقی شدن در حوزه خودروهای کوچک و هیبریدی شدن در خودروهای متصل، از دیگر نتایج این تحقیق بود.

وی اظهار داشت: برای اجرایی کردن این راهبرد چند پروژه تعریف شد که یکی از آنها تولید پلتفرم برقی بود؛ امروز بر اساس همین پلتفرم، خودروی برقی تارا تولید شد.

منطقی اضافه کرد: در موضوع باتری ها نیز پس از انجام مطالعات گسترده، مقرر شد قطب مربوطه به نمایندگی از کل توانمندی های صنعتی و دانشگاهی کشور در دانشگاه امیرکبیر شکل گیرد.

وی افزود: در موضوع فناوری های کلیدی خودرو نیز مقرر شد تا دانشگاه شریف به عنوان قطب این کار باشد.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت یادآور شد: درخصوص خودروهای برقی و الکتریکی با دو چالش نرم افزارهای پیچیده و همچنین ضعف صنعت قطعه سازی در تولید قطعات الکترونیک مواجه ایم.

وی بیان داشت: با توجه به برنامه تحولی که برای خودروسازی آغاز کرده ایم، برای خودروهای برقی باید حتما به سمت طراحی و نه مونتاژ برویم و در همین زمینه باید به رفع ضعف هایمان در مسیر الکترونیک و همچنین تشکیل قطعه سازان Tier۱  الکترونیکی بپردازیم.

منطقی خاطرنشان کرد: خودروی برقی یک فرصت است تا از نیروهای نخبه دانشگاهی استفاده کنیم؛ موضوعی که بیشترین میزان مهاجرت نخبگان را در سال های گذشته تشکیل داده است.

تمرکز سایپا در تولید خودروهای برقی روی خودروهای کار است

در این مراسم، مدیرعامل سایپا گفت: تمرکز و اولویت نخست این گروه خودروسازی در خودروهای برقی و آینده روی خودروهای کار نظیر اتوبوس شهری و ون شهری است.

« محمدعلی تیموری » افزود: اولویت دوم سایپا پروژه ای است که در مرکز تحقیقات این گروه خودروسازی آغاز شده تا در آینده خودروهای برقی را بدون وابستگی به لیتیوم تولید کند.

وی ادامه داد: این گروه خودروسازی موتورسیکلتی برقی طراحی کرده که خودشارژ بوده و از باتری لیتیومی برخوردار نیست، اگر این پروژه به به سرانجام برسد ۸۰ درصد راندمان موتورسیکلت از طریق خود آن تامین خواهد شد.

تیموری اضافه کرد: در زمینه خودروهای هیبریدی از چهار ماه پیش همکاری خوبی با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل آغاز شده و امید می رود در سال آینده نخستین خودروی شاهین هیبریدی عرضه شود.

طراحی سیستم ناوبری ملی خودرو

وی همچنین از طراحی سیستم ناوبری ملی خودرو خبر داد و گفت: این سیستم ناوبری با سیستم های مخابراتی کار می کند که می تواند در موضوع سرقت از وسیله نقلیه و ردیابی خودروها بسیار اثرگذار باشد؛ این در حالی است که سیستم های ناوبری خودرو در جهان با سیستم های ماهواره ای کار می کند.

مدیرعامل سایپا خاطرنشان کرد: با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحاد استراتژیک بین ایران خودرو و سایپا شکل گرفته است تا شاهد تولید خودروهایی با قیمت و کیفیت مناسب و همچنین تحویل کار در زمان مطلوب باشیم.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد مشکلات خودروهای داخلی ناشی از طراحی قطعات و ۳۰درصد دیگر مشکلات مربوط به فرآیند تولید و خدمات است و اینجاست که باید از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در طراحی قطعات استفاده کنیم.

تیموری از تولید روزانه یک هزار و ۸۵۰ تا یک هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو در سایپا خبر داد و گفت: خط موتورسازی جدید سایپا بهمن ماه امسال راه اندازی می شود که قابلیت ساخت روزانه ۷۰۰ موتور نسل جدید ام ۱۶ را دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.