| کد خبر: 247797 |

مشارکت کارخانجات دارای گواهینامه فنی در تکمیل پروژه های راهسازی

پیاده سازی سیستم مدیریتی روسازی راه ها، ارایه گواهینامه فنی به کارخانجات تولید قیر و آسفالت و مشارکت کارخانجات دارای گواهینامه فنی از مرکز در تکمیل پروژه های راهسازی، دوجداره شدن تانکرهای حمل قیر، بازنگری و تدوین نشریات تخصصی و آیین نامه ها بخشی از مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

تین نیوز

پیاده سازی سیستم مدیریتی روسازی راه ها، ارایه گواهینامه فنی به کارخانجات تولید قیر و آسفالت و مشارکت کارخانجات دارای گواهینامه فنی از مرکز در تکمیل پروژه های راهسازی ، دوجداره شدن تانکرهای حمل قیر، بازنگری و تدوین نشریات تخصصی و آیین نامه ها بخشی از مهمترین اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی مطالعاتی و پژوهشی وزارت راه و شهرسازی همواره در حوزه های مختلف از جمله راهسازی ایفای نقش کرده است. عملیات بهسازی رویه های آسفالت و چندین طرح مطالعاتی-پژوهشی که در نهایت در همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به سرانجام رسیده و عملیاتی و اجرایی شده است، بخشی از فعالیت های مرکز در طی این سال های است.

پیاده سازی سیستم مدیریت روسازی

به گفته مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهمترین کاری که مرکز در سال های اخیر انجام داده پیاده سازی سیستم مدیریت روسازی یا PMS که سال هاست در دنیا استفاده می شود . در ایران نیز از حدود ۲۰ سال پیش کارهای مطالعاتی، نرم افزاری آن انجام شده است. اما برای پیاده سازی و اجرای آن از حدود سال ۱۳۹۵ مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک آن را پیاده سازی کرد.طی قرارداد مرکز تحقیقات با سازمان راهداری، مرکز تحقیقات موظف شد در همکاری با آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک این سامانه را پیاده سازی کند.

ارایه گواهینامه فنی به کارخانجات تولید قیر

ارزیابی و تایید کارخانجات تولید قیر و آسفالت از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که وزارتخانه به مرکز محول کرده است. حدود دو سال است که مرکز تحقیقات گواهینامه فنی برای کارخانجات تولید قیر صادر می کند. کارخانجات نیز موظف هستند تا به مرکز مراجعه کنند و اطلاعات خود را در سامانه مرکز وارد کنند. مرکز تحقیقات نیز متخصصان خود را برای ارزیابی می فرستد و چنانچه ایردای در تولید آسفالت و تولید قیر وجود داشته باشد به آنها اعلام می شود. بعد از رفع مشکل این کارخانجات از سوی مرکز گواهینامه فنی دریافت می کنند.

مشارکت کارخانجات دارای گواهینامه فنی از مرکز در تکمیل پروژه های راهسازی

در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی و سایر سازمان های وابسته به وزارت راه را در بخش های برون شهری مکلف کرده است تا آسفالت و قیر خود را از کارخانجاتی تهیه کنند که محصولات آنها دارای گواهینامه فنی از مرکز است. هم اکنون تعداد زیادی از کارخانجات اینکار را انجام می دهند. کارخانجاتی که هنوز گواهینامه فنی دریافت نکرده اند محصولات آنها در پروژه های راهسازی و سایر پروژه های راه و شهرسازی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

دوجداره شدن تانکرهای حمل قیر

دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر از دیگر اقدامات مهمی است که مرکز تحقیقات در سال های گذشته به سرانجام رسانده است. قیر باید در دمای معینی حمل شود و سپس در کارخانجات و یا کارگاه ها مورد استفاده قرار بگیرد. پیش تر، تانکرها یک جداره بود و دمایی که قیر در ابتدای حمل داشت با زمان مقصد متفاوت بود که به کاهش کیفیت قیر و آسفالت می انجامید. با تلاش های مرکز در سال های گذشته تانکرهای حمل قیر دوجداره شد و هم اکنون تمامی تانکرهای حمل قیر دو جداره شده است.

بازنگری و تدوین نشریات تخصصی و آیین نامه ها

بازنگری نشریات تخصصی و آیین نامه ها از دیگر اقدامات مرکز در سال های گذشته و امسال بوده است. بازنگری نشریات ۱۰۱، نشریه ۲۳۴، نشریه ۲۸۰ ، تدوین دستورالعمل استفاده از تراشه های آسفالت و همچنین دستورالعمل تعیین مقاومت لغزشی رویه راه ها اقدامات مرکز تحقیقات است. تمامی بازنگری ها و تدوین ها توسط کمیته های تخصصی در مرکز تحقیقات با همکاری نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، متخصصان بخش های خصوصی، انجام شده است.

کار دیگری که در سال های گذشته توسط مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شده، تدوین دستورالعمل استفاده از قیر بر اساس عملکرد است. در این دستورالعمل، نقشه پهنه بندی تهیه شده است بدین شیوه که چه نوع قیرهایی در چه نوع آب و هوا و اقلیم باید مورد استفاده قرار بگیرد تا بیشترین کارآیی، کیفیت و دوام را داشته باشد. هم اکنون نقشه پهنه بندی تهیه شده و در اختیار پیمانکاران، کارفرمایان و متخصصان قرار گرفته است.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.