| کد خبر: 247784 |

◄ مدت زمان معافیت از پرداخت حق توقف به کامیون های یخچالدار 4 ساعت شد

پیش از این صاحبان کالا می توانستند پس از ساعت اداری و به مدت 12 ساعت، کامیون ها متوقف کنند.

تین نیوز

یک فعال بخش حمل و نقل کالای جاده ای کاهش ساعت توقف کامیون ها برای تخلیه و بارگیری کالا را موجب جلوگیری از خواب و توقف بی مورد کامیون ها و  مدیریت هزینه و منفعت توسط فرستندگان و گیرندگان کالا دانست.

به گزارش تین نیوز، محسن متقین به خبرنگار ما گفت: کاهش ساعت توقف کامیون ها برای معافیت از پرداخت حق توقف در بارگیری و تخلیه کالا به پیشنهاد کانون سراسری انجمن های سراسری رانندگان یخچالدار کشور در دستور جمع آوری نظرات کارشناسی بخش های مختلف مرتبط با این موضوع قرار گرفت و در 224 امین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، تصویب شد.

وی عنوان کرد: در آخرین مصوبات قانونی، ساعت تخلیه و بارگیری کالا برای معافیت از پرداخت حق توقف به رانندگان و کامیونداران، 12 ساعت تعیین شده بود و با توجه به این که ساعت کار رسمی کشور هفت ساعت و 33 دقیقه در روز است، این امر موجب توقف های بی مورد و اتلاف وقت و هزینه می شد.

بیشتر بخوانید:

ضرایب تطبیق کرایه های حمل جاده ای کالا اصلاح می شود

واکاوی جزئیات مقررات ابعاد و اوزان مجاز تردد وسایل نقلیه باری و مسافری

او یادآوری کرد: البته بر اساس توافق دو کانون انجمن های صنفی شرکت های حمل و نقل و کانون انجمن های صنفی رانندگان، در طی سه سال گذشته این ساعت به هفت ساعت کاهش یافته و اجرایی هم شده بود اما جنبه قانونی و رسمی نداشت و آخرین مصوبه شورای عالی هماهنگی ترابری در مورد ساعت معافیت گیرندگان فرستندگان کالا از پرداخت توقف به کامیون ها برای تخلیه و بارگیری 12 ساعت بود که با این مصوبه توافق سه سال گذشته هم جنبه رسمی پیدا کرد.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا با تشکر و قدردانی از کارشناسان و نمایندگان بخش دولتی  و صنفی و متولیان حاکمیتی که در این زمینه برای اصلاح و بازبینی شیوه های اجرایی و روابط بین بخشی در حمل و نقل  کالای جاده ای تلاش کردند و تلاش شان به نتیجه رسید، عنوان کرد: بازنگری و اصلاح این موضوع از طریق مراجع رسمی، اجتناب ناپذیر بود و مصوبه فوق به توافق غیر رسمی که ظرف سه سال گذشته وجود داشت رسمیت داد.

متقین با بیان این که پیش از این صاحبان کالا می توانستند پس از ساعت اداری و به مدت 12 ساعت، کامیون ها متوقف کنند، گفت: کاهش زمان معافیت از پرداخت حق توقف برای تخلیه و بارگیری کالا به خصوص در مورد کامیون های یخچالدار که حامل کالاهای فاسد شدنی هستند و حفظ و ثابت نگه داشتن دما در محفظه های آنها امری ضروری است، بسیار مهم است.

او با اشاره به این که برا اساس مصوبه جدید شورای هماهنگی ترابری کشور، زمان معافیت از حق توقف در بارگیری و تخلیه برای کامیون های یخچالدار به چهار ساعت کاهش یافته است، عنوان کرد: اهمیت این موضوع برای کامیون های یخچالدار از آن جهت است که کالاهایی که توسط کامیون های یخچالدار بارگیری و حمل می شود با دیگر کالاها تفاوت که دارد چرا که این کالاها عمر مفید داشته و با گذشت زمان از نظر کیفیتی افت پیدا می کنند و اگر به موقع تخلیه نشود، قطعا کیفیت لازم را نخواهد داشت.

این فعال  بخش حمل و نقل جاده ای کالا افزود: کاهش زمان بارگیری و تخلیه در مورد کامیون های یخچالدار از هفت ساعت به چهار ساعت موجب کاهش اتلاف وقت و هزینه و نیز توجه به برنامه ریزی  منظم و مدیریت از سوی گیرندگان و فرستندگان این گونه کالاها می شود.

وی گفت: با اصلاح این مصوبه بین ساعت کار رسمی و تخلیه و بارگیری کالا انطباق ایجاد شده است و اگر کامیونی در ابتدای ساعت اداری روز به محل تخلیه یا بارگیری کالا برسد فرستندگان و گیرندگان تا پایان ساعت اداری روز مکلف به بارگیری و تخلیه کالا هستند چرا که در غیر این صورت مجبور به پرداخت هزینه حق توقف به رانندگان و کامیونداران خواهند بود.

متقین افزود: بدین ترتیب از خواب و توقف بی مورد کامیون ها جلوگیری و هزینه و منفعت توسط فرستندگان و گیرندگان کالا مدیریت می شود زیرا تجربه نشان داده است چون وقتی اجباری در کار نباشد کسی به دنبال برنامه ریزی نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.