| کد خبر: 247750 |

سهم تعاونی ها در بخش حمل و نقل چقدر است؟

تعاونی های حمل و نقل با تنوع بسیار و پراکندگی گسترده در سراسر کشور از آمادگی لازم برای نقش آفرینی در این صنعت مهم و اشتغال زا برخوردارند تا آنجا که آمارها از سهم ۲۱ درصدی بخش تعاون در حمل و نقل بین شهری و فعالیت بیش از ۲۰۰ تعاونی حمل و نقل مسافر بین شهری در کشور خبر می دهند.

تین نیوز

تعاونی های حمل و نقل با تنوع بسیار و پراکندگی گسترده در سراسر کشور از آمادگی لازم برای نقش آفرینی در این صنعت مهم و اشتغال زا برخوردارند تا آنجا که آمارها از سهم ۲۱ درصدی بخش تعاون در حمل و نقل بین شهری و فعالیت بیش از ۲۰۰ تعاونی حمل و نقل مسافر بین شهری در کشور خبر می دهند.

به گزارش تین نیوز، بخش حمل و نقل از جمله بخش های زیربنایی در بسیاری از کشورهای دنیا است و دولتها سرمایه گذاری ویژه ای روی این بخش صورت داده اند.

حمل و نقل یا جابجایی انسان و کالا از ابتدایی ترین نیازها و الزامات زندگی بشر است و امروزه این صنعت به عنوان یکی از شاخص های اصلی توسعه یافتگی جوامع بشری به شمار می رود.

روند توسعه حمل و نقل نقش مهمی در ارتباطات جوامع بشری دارد به نحوی که دستیابی به شبکه حمل و نقل پویا، ایمن و اقتصادی به عنوان یکی از معیارهای دستیابی به رفاه اجتماعی جوامع امروز محسوب می شود؛ در همین راستا بخش تعاونی در این گرایش اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد و بخش مهمی از جابجایی مسافر و کالا از طریق شرکت های تعاونی انجام می شود.

تعاونی های حمل و نقل با تنوع و تعداد زیاد و پراکندگی در سراسر کشور از نظر سرمایه گذاری، امکانات ترابری و نیروی انسانی بسیار توانمند بوده و در همه گرایش ها از توان و آمادگی لازم برای ایفا نقش موثر در این صنعت عظیم و فراگیر برخوردارند.

اعضای تعاونی های حمل و نقل عمدتا رانندگان و مالکان وسایط نقلیه هستند و خدمات مشترک امور حمل و نقل از طریق تعاونی ها انجام می شود. آنطور که مهدی مسکنی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته  در حال حاضر بیش از ۲۰۰ تعاونی حمل و نقل مسافر بین شهری در کشور فعالیت دارند.

به گفته وی سهم بخش تعاون از حمل و نقل مسافر بین شهری کشور حدود ۲۱ درصد است و بیش از ۷۰ درصد جابجایی مسافران را تعاونی ها برعهده دارند.

وی پیش از این از آمادگی وزارت تعاون برای حمایت از تعاونی های دانش بنیان و نوآور در حوزه حمل و نقل عمومی خبر داده و گفته بود: ایجاد زیرساخت آی تی به بهتر شدن سیستم حمل و نقل کشور کمک خواهد کرد.

در حال حاضر تعاونی های حمل و نقل در چهار گروه عمده حمل و نقل جاده ای کالا و مسافر، حمل ونقل درون شهری شامل تاکسیرانی، اتوبوسرانی و وانت بار و حمل و نقل دریایی کالا و مسافر فعالیت می کنند.

مطابق آمارها بیش از ۲۲۰۰ تعاونی فعال در حوزه حمل و نقل در کشور وجود دارد که از این تعداد ۵۲۱ تعاونی حمل و نقل کالا و ۱۳۰۰ تعاونی حمل و نقل زمینی مسافر هستند. این تعاونی ها با داشتن ۱۸۸ هزار نفر عضو، برای بیش از ۵۵ هزار نفر اشتغالزایی کرده اند.

اهمیت سهم و نقش آفرینی تعاونی ها در بخش حمل و نقل تا به آنجا است که ۹۰ درصد جابجایی کالا و صادرات در بخش دریایی، ۷۰ درصد حمل و نقل عمومی جاده ای مسافر و ۲۵ درصد حمل و نقل کالای کل کشور توسط شرکت های تعاونی صورت می پذیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.