| کد خبر: 247704 |

هیچ شرکتی واجد شرایط واردات خودرو نیست

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: باتوجه به دستورالعمل تنظیم شده هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نیست؛ به عبارت دیگر این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و من اطمینان دارم که در نهایت موفق نخواهد شد.

تین نیوز

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو خاطر نشان کرد: باتوجه به دستورالعمل تنظیم شده هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نیست؛ به عبارت دیگر این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و من اطمینان دارم که در نهایت موفق نخواهد شد.

به گزارش تین نیوز، مهدی دادفر در پاسخ به این پرسش که وزیر صمت اعلام کرد که لیست شرکت های واجد شرایط واردات خودرو تا چند هفته آینده اعلام خواهد شد آیا جزئیاتی در زمینه لیست شرکت های واردکننده دارید؟ گفت: وزارت صمت 17 مهر جلسه ای با حضور شرکت های که در گذشته نمایندگی واردات را برعهده داشتند برگزار کرد.

وی دستورالعمل واردات خودرو را غیر منطقی و غیروارداتی عنوان کرد و افزود: باتوجه به دستورالعمل تنظیم شده هیچ شرکتی واجد شرایط واردات نیست؛ به عبارت دیگر این دستورالعمل، امکان واردات را سلب کرده است و من اطمینان دارم که در نهایت موفق نخواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: در دستورالعمل آمده است که وزارت صمت اختیاری در زمینه تخصیص ارز ندارد و در این زمینه بانک مرکزی باید ورود کند؛ اینجا این پرسش مطرح است که اگر وزارت صمت نمی خواهد ارز برای واردات تخصیص بدهد پس با چه منطقی اقدام به تدوین دستورالعمل کرده است؟

دادفر با بیان اینکه باید نرخ عوارض گمرکی، تعرفه گمرکی و تعداد اسقاط خودرو در دستورالعمل مشخص شود، اذعان کرد: وزارت صمت به شرکت های واردکننده اعلام کرده که خودروها بعد از واردات باید در بورس عرضه شوند و بعد از فروش یک سود عادلانه به واردکننده داده می شود. اینجا این پرسش مطرح است که چه نوع  کالایی با این روند وارد و بفروش رسید؟

وی ادامه داد: ماده 4 حمایت از مصرف کننده در این واردات برقرار است یا خیر؟ آیا الزم به وجود آمدن شرکت نمایندگی و خدمات پس از فروش وجود دارد؟ آیا وزارت صمت به دنبال واردات خودروهایی مانند پروتون، سوبارو، ولوو و هوندا است که یک قطعه آن در بازار پیدا نمی شود؟ آیا سازمان ملی استاندارد به هر شرکتی  گواهی انطباق استاندارد را می دهد؟ آیا با 10 هزار یورو می توان خودرو وارد کرد؟ به نظر می رسد این دوستان اهل واردات خودرو نیستند و با قواعد واردات آن آشنایی ندارند و نمی تواند اقدام به واردات کنند.

این کارشناس حوزه واردات با اشاره به لزوم مشخص شدن تکلیف ماده 2 آیین نامه واردات خودرو ، افزود: اگر میزان سود برای واردکننده خودرو مشخص نباشد واردکننده نتواند خود خودرو را بفروش برساند بدون تردید رغبتی برای ورود به این بازار ندارد. واردکنندگان شبکه نمایندگان، خدمات پس از فروش و هزینه تبلیغات دارد و باید این هزینه ها را جبران کنند من نمی دانم با چه منطقی از کار اشتباه و نامفهوم دفاع می کنیم.

دادفر با بیان اینکه خودرویی زیر قیمت خودرو داخلی وارد و فروخته نخواهد شد، افزود: ایران 40 سال است که صنعت خودروسازی دارد و دولت مالک این صنعت است و دولت بازار را به گونه ای تنظیم می کند که به نفع این خودروساز تبدیل شود و نمی تواند کاری انجام دهد که به ضرر آنها تمام شود. ارزان ترین خودرو داخلی حدود 200 میلیون تومان است آیا  وزارت صمت می تواند مجوز واردات خودرو 150 میلیونی را بدهد؟ بدون تردید پاسخ منفی است و دولت در راستای حمایت از تولید داخلی نمی تواند خودرو زیر قیمت تولید داخلی وارد کند.

وی تاکید کرد: اگر واردات پورشه و خودروهای هیبریدی ممنوع است برای همه باید ممنوع باشد چرا فروش این خودرو برای اموال تملیکی ممنوع نیست؟ مردم چون این پرسش ها را دارند و جوابی برای آنها پیدا نمی کنند ناراحت می شوند، ثبت سفارش در دولت قبلی بسته شد و خودروها ماند اما امروز دولت می تواند آنها را بفروشد و سود آن عاید خودش کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.