| کد خبر: 247659 |

وزیر راه و شهرسازی در نشست دو جانبه با همتای قزاقستانی خود اعلام کرد؛

یکسان شدن تعرفه های ترانزیت ایران و قزاقستان

وزیر راه و شهرسازی در نشست دوجانبه با هیات قزاقستانی از یکسان شدن تعرفه های ترانزیت میان دو کشور خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در نشست دوجانبه با هیات قزاقستانی از یکسان شدن تعرفه های ترانزیت میان دو کشور خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نشست مشترک با هیات قزاقستانی که صبح امروز برگزار شد، بر لزوم برگزاری نشست کشورهای آسیایی درباره ترانزیت به صورت منظم و هر ۶ ماه یک بار تاکید کرد.

وی افزود: باید یک سازمان یا کمیته مشترک در این موضوع با ساز و کار مشخص و  دبیرخانه دائمی تشکیل شود تا بتواند موانع و مشکلات بین کشورها را برطرف کند.

قاسمی در ادامه به ۴ موضوع مهم در حوزه ترانزیت اشاره کرد و گفت: با اجرای این ۴ مورد می توان سرعت و حجم ترانزیت را با افزایش قابل توجهی همراه کرد.

وی ادامه داد: دیجیتالی کردن و سبز کردن مسیر گمرکات یکی از موارد مهم در ترانزیت است که اجرای آن سرعت کار را چند برابر خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: دومین مورد یک ساله شدن ویزا برای رانندگان و لکوموتیورانان است.

وی افزود: توسعه زیرساخت ها و ناوگان حمل و نقل و همچنین حمل و نقل ترکیبی و بحث تعرفه ها از دیگر موضوعاتی است که لازم است در دستور کار قرار گرفته و ظرف چندماه میان دو کشور نهایی شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: از امروز نرخ تعرفه ترانزیت میان و ایران و قزاقستان یکسان می شود و ۴ موضوع مطرح شده برای سرعت بخشی به ترانزیت میان دو کشور نیز باید ظرف ۱۰ روز آینده به نتیجه برسد.

در ادامه این جلسه سید میعاد صالحی، مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تصمیم وزیر راه و شهرسازی مبنی بر یکسان شدن تعرفه ها میان دو کشور اظهار کرد: با این تصمیم امیدواریم حجم بارهای ترانزینی به ویژه ذغال،  آهن آلات و غلات از مبداء قزاقستان و از مسیر ایران افزایش یابد.

مدیر عامل شرکت راه آهن ضمن اعلام آمادگی برای افزایش ترانزیت ریلی میان ایران و قزاقستان گفت: با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی دو کشور، ظرفیت همکاری در حوزه ترانزیت ریلی بالاست و امیدواریم بعد از این جلسه شاهد ورود قطار از مبدأ قزاقستان به ایران با مقاصد مختلف هند، آفریقای جنوبی و ... برای ترانزیت باشیم.

صالحی خاطر نشان کرد: در ۶ ماهه اخیر صادرات، واردات و ترانزیت ریلی با مبدأ و یا مقصد قزاقستان با رشد ۱۷۳ درصدی همراه بوده که رقم مناسبی است اما با تفاهم انجام شده میان روسای جمهور دو کشور مبنی بر ۵ میلیون تن ترانزیت در سال، فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به تغییرات سیاسی رخ داده ناشی از جنگ میان روسیه و اوکراین، بر لزوم اتخاذ تصمیمات جدی تر در حوزه ترانزیت تاکید کرد و با اشاره به ظرفیت ۲۰۰ میلیون تنی بار میان چین و روسیه گفت: برای اینکه بتوانیم مسیر ترکمنستان- قزاقستان- ایران را جایگزین کنیم علاوه بر تخفیفات تعرفه ای، این مسیر را در اولویت تخصیص لکوموتیو قرار دادیم.

صالحی خاطر نشان کرد: قزاقستان با وجود ظرفیت های بالا به آب های آزاد دسترسی ندارد و ما آماده ایم این دسترسی را از طریق مسیر ریلی برای قزاقستان فراهم کنیم و با شرایط موجود می توان به ۵ میلیون ترانزیت توافق شده میان دو کشور نیز دست یافت.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: مقرر شد غیر از بارهای با مبدأ قزاقستان، قطارهای از مبدأ چین به مقصد غرب نیز از طریق قزاقستان به سمت ایران گسیل شود و امیدواریم با توجه به تحقیقات انجام شده حمل بار در کمتر از ۳ روز انجام شود.

وی تاکید کرد: در شرایط امروز همه چیز برای جهش مبادلات تجاری در حوزه ریلی فراهم است و ایران برای هرگونه همکاری در این حوزه آمادگی دارد.

گفتنی است صبح امروز نشست دوجانبه در خصوص همکاری های ترانزیتی میان ایران با کشورهای تاجیکستان و قزاقستان برگزار شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.