| کد خبر: 247481 |

◄ مزایای هوشمندسازی حمل و نقل، از ایمنی و مدیریت سوانح تا مدیریت ترافیک

هدف از هوشمندسازی حمل و نقل کشور، استفاده از تکنولوژی های روز و سامانه های جامع اطلاعاتی و ارتباطی به منظور افزایش بهره وری و کارایی فرآیندهای حمل و نقل است.

تین نیوز

هدف از هوشمندسازی حمل و نقل کشور، استفاده از تکنولوژی های روز و سامانه های جامع اطلاعاتی و ارتباطی به منظور افزایش بهره وری و کارایی فرآیندهای حمل و نقل است.

به گزارش تین نیوز، بر اساس آنچه در سند برنامه استراتژیک بخش حمل و نقل است که پنج سال پیش تصویب شد، آمده است: از جمله مزیت هایی که حمل و نقل هوشمند به همراه دارد می توان به افزایش ایمنی و کاهش تصادفات، کاهش آسیب های زیرساخت، مدیریت و کنترل ترافیک، کاهش آلاینده ها، افزایش روانی حرکت و نظارت جامع بر عملکرد سیستم اشاره کرد.

در این سند تاکید شده است: هوشمندسازی در زمینه های متفاوتی ظهور می یابد؛ خدمات قابل ارائه توسط حمل و نقل هوشمند را می توان به صورت زیر دسته بندی نمود. باید توجه داشت برخی از این خدمات  به طور اساسی بدون حمل و نقل هوشمند قابل ارائه نیستند و برخی دیگر با حمل و نقل هوشمند از اثربخشی و کارایی بیشتری برخوردار خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

حمل و نقل بار و ناوگان تجاری:

از جمله زیرخدمات این دسته می توان به مدیریت ناوگان تجاری، مدیریت زنجیره جابجایی بار، ترخیص الکترونیکی، عملیات مرزی الکترونیکی، اولویت دهی به ناوگان تجاری، برنامه ریزی پویای حمل و نقل بار، بهینه سازی عملیات تخلیه و بارگیری، گزارش عملکرد الکترونیکی، عملیات خودکار توزین و کنترل و نظارت خودکار اشاره کرد.


مدیریت داده:

در مجموعه سیستم حمل و نقل، اطلاعات زیادی تولید می شود. خدمات هوشمندی که در زمینه اطلاعات ارائه می شود شامل جمع آوری، ذخیره سازی، تهیه گزارش، ارزیابی عملکرد و تبادل اطلاعات بین بخش های مختلف حمل و نقل است.


ساخت و نگهداری:

خدمات نظارت بر زیرساخت ها، هماهنگی فعالیت های نگهداری و بازسازی، نظارت بر ایمنی محیط ساخت، عملیات راهداری زمستانی و نظارت و ردگیری وسایل نقلیه و تجهیزات ساخت و راهداری از جمله خدمات قابل ارائه در این دسته از خدمات هستند.


ایمنی حمل و نقل و مدیریت سوانح:

از پرکاربردترین و تأثیرگذارترین سامانه های هوشمند حمل و نقل، سامانه های مرتبط با ایمنی و سوانح هستند. برخی از خدمات این دسته شامل تماس های اضطراری و ارسال نیرو، پشتیبانی مسیریابی وسیله نقلیه امدادی، اولویت دهی و رزرو مسیر برای خودروی امدادی، ارسال اطلاعات سانحه پیش از رسیدن خودروی امدادی به محل حادثه، مدیریت ناوگان خدمات امداد خودرو، اطلاع رسانی تخلیه و بازگشت جمعیت، و اطلاع رسانی سوانح و حوادث به کاربران شبکه حمل و نقل است.

از دیگر موارد سامانه های هوشمند مرتبط با ایمنی، خدمات داخل خودرویی است که اطلاع رسانی و هشدارهای لازم را در اختیار راننده قرار می دهد.

حمل و نقل همگانی:

خدمات هوشمندی چون رهگیری ناوگان، مدیریت پویای خدمات همگانی، خدمات الکترونیک کرایه، نظارت بر امنیت حمل و نقل همگانی، ارزیابی هوشمند تقاضا، اولویت حرکت به ناوگان همگانی، هماهنگی و پرداخت کرایه حمل و نقل چندوجهی و اطلاع رسانی قبل و حین سفر از جمله خدمات قابل ارائه از سوی سامانه های هوشمند مرتبط با حمل و نقل همگانی است.

حمل و نقل پایدار:

در زمینه حمل ونقل پایدار که کاهش آلاینده ها و تصادفات را شامل می شود می توان به خدماتی چون مدیریت محدوده کاهش آلاینده ها، مدیریت معاینه فنی وسایل نقلیه، مدیریت و هماهنگی خطوط ویژه
وسایل پرسرنشین، سامانه های اخذ عوارض ورود به محدوده و خطوط ویژه، مدیریت سامانه اطلاعاتی تصادفات و نقاط پرخطر و نظارت و مدیریت تجهیزات ایمنی و روشنایی معابر اشاره کرد.


مدیریت ترافیک:

سامانه های هوشمند مدیریت ترافیک از جمله پرکاربردترین و متنوع ترین سامانه های ارائه خدمات هوشمند هستند. در این دسته مهمترین سامانه ها عبارتند از سامانه های نظارت تصویری، مدیریت تقاطع ها، شمارش حجم ترافیک، خدمات اطلاع رسانی قبل و حین سفر، مدیریت ترافیک منطقه ای، سامانه های مدیریت تقاضای سفر، اخذ خودکار عوارض، قیمت گذاری پویا، تعیین پویای محدودیت سرعت و کنترل تخلفات، مدیریت انسداد و تغییر جهت راه ها، هماهنگی چراغ ها و کنترل ها.
نکته قابل توجه در بهره گیری سامانه های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه به الزامات و پیش نیازهای آن مانند شناخت اولویت های به کارگیری سامانه های هوشمند، وضع قوانین و مقررات مرتبط، برنامه ریزی برای شتابدهی، هماهنگی، آینده نگری، سازگاری با تکنولوژی های نو، روانسازی جریان اطلاعات و یکپارچگی قسمت های مختلف حمل و نقل است.

به گزارش تین نیوز، در این سند برای هوشمندسازی حمل و نقل، اقدامات زیر پیشنهاد شده است:

  • پیاده سازی روش های پایش، مدیریت و اجرای فرآیندهای مبتنی بر فناوری اطلاعات
  • اتوماسیون فرآیندها در بنادر، راه آهن و حمل و نقل جاده ای کالا مبتنی بر فناوری اطلاعات
  • اتخاذ رویکردهای مبتنی بر فناوری اطلاعات برای استفاده حداکثری از ظرفیت ناوگان و زیرساخت در تمامی شیوه های  حمل و نقل

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.