| کد خبر: 247385 |

◄ تاکید یک مقام دیگر وزارت راه بر واردات لکوموتیو/ گلوگاه ترانزیت سخت افزار است؟

گلوگاه ترانزیت، سخت افزار نیست. مانع اصلی ترانزیت نداشتن خط ریلی یا حتی نداشتن لکوموتیو و واگن هم نیست. هر چند بودن اینها لازم است.

تین نیوز

در حالی که مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی چندی پیش یکی از چالش های پیش رو برای افزایش حجم ترانزیت ریلی را  تعداد لکوموتیوهای موجود اعلام کرده و گفته است «کافی نبودن تعداد لکوموتیوهای فعال برای حمل کالای ترانزیتی ایجاب می کند برای تامین آن هم از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات اقدام کنیم» یک کارشناس حمل و نقل معتقد است: مانع اصلی ترانزیت، کمبود خط ریلی یا  لکوموتیو و واگن نیست.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در بخش نظرهای کاربران این پایگاه خبری بیان کرد و گفت: گلوگاه ترانزیت، سخت افزار نیست. مانع اصلی ترانزیت نداشتن خط ریلی یا حتی نداشتن لکوموتیو و واگن هم نیست. هر چند بودن اینها لازم و مُسهل است.

وی افزود: گلوگاه را باید در نرم افزار جستجو کرد. گلوگاه در ارتباطات بین المللی است. گلوگاه در عدم تمایل کشور ها برای عبور بارشان از ایران است.گلوگاه در عدم حضور شرکت های فورواردر بین المللی قوی است.در سنگ هایی است که گمرک در عبور بار در مبادی ورودی می اندازد. در هزار و یک مجوز است که بار ترانزیت باید برای عبور از خاک ایران ارائه کند.

این کارشناس عنوان کرد: گلوگاه ترانزیت در تعرفه عبور بار است که معلوم نیست به نیت جذب بار ارائه می شود یا به هدف فراری دادن مشتری. گلوگاه ترانزیت، در زمان سیر قطار از شبکه ریلی کشور است. در تضمین امنیت و سلامت بار در حین عبور از شبکه است. در مشکلاتی است که نماینده صاحب بار در رد یابی بارش با آن مواجه است.

قصابیان اظهار کرد: حل موانع نرم افزاری بر تامین سخت افزار اولویت دارد به این دلیل روشن که تامین ساز و کارهای نرم افزاری بیش از آن که نیاز به سرمایه گذاری هنگفت مالی (که امروز نایاب شده اند) داشته باشند، تنها نیازمند تدبیر و اندیشه و برنامه ریزی هستند.

او تاکید کرد: سرمایه گذاری هنگفت در ساخت خطوط ریلی با این ریسک هم مواجه است که ممکن است آن پروژه همکاری بین المللی  منتفی شود و خط آهنی که ساخته شده بی مصرف بماند. مانند راه آهن بم - زاهدان. اما سرمایه گذاری روی مهندسان و برنامه ریزان فرهیخته کشور نه دیر و زود دارد و نه سوخت و سوز.

به گزارش تین نیوز، مرداد ماه امسال بود که مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی از وجود چالش برای افزایش حجم ترانزیت ریلی در کشور خبر داد و گفت: نیازمند واردات لکوموتیو و واگن باری هستیم.

بر اساس خبری که خبرگزاری تسنیم در آن زمان منتشر کرد،  امین ترفع، با یادآوری این که سال گذشته میزان ترانزیت ریلی کشور 1.9 میلیون تن بود، اظهار کرد: امسال برای ترانزیت 20 میلیون تن ترانزیت کالا در کشور هدفگذاری شده که با توجه به ظرفیت های موجود ریل و جاده، برنامه ریزی شده تا 4 میلیون آن از طریق ریل و 16 میلیون تن از طریق جاده جابجا شود.

وی ادامه داد: با توجه به تاثیرپذیری مستقیم بخش عمده ای از عملکرد ترانزیت ریلی کشور از وضعیت تولید و قیمت های جهانی بارهای فله، ضرورت دارد تا با استفاده از ابزارهای بازاریابی بین المللی نسبت به جذب بارهای متنوع دیگر از مبادی گوناگون اقدام شود تا خللی در عملکرد ترانزیت ریلی ایجاد نشود.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی درباره ظرفیت ناوگان حمل و نقل ریلی و چالش های پیش رو برای افزایش حجم ترانزیت ناوگان ریلی کشور را دارای دو محدودیت اصلی دانست و افزود: واگن های ایرانی امکان تردد در محدوده کشورهای CIS را ندارند چرا که این منطقه فقط تردد واگن هایی را می پذیرد که بر اساس استانداردهای آن ها ساخته شود، بنابراین در حال حاضر برای ترانزیت ریلی خصوصا از منطقه CIS ، صرفا از واگن های خارجی استفاده می شود.

ترفع محدودیت دوم را تعداد لکوموتیوهای موجود اعلام کرد و گفت: عدم امکان تردد واگن های ایرانی در محدوده کشورهای CIS و کافی نبودن تعداد لکوموتیوهای فعال برای حمل کالای ترانزیتی ایجاب می کند برای تامین آن هم از طریق تولید داخل و هم از طریق واردات اقدام کنیم. لکوموتیوهای موجود برای حوزه بار داخلی و مسافر داخلی استفاده می شود و تعداد آن ها برای ترانزیت باید افزایش یابد که شرکت راه آهن هم در حال تلاش است تا این توازن را به گونه ای برقرار کند تا با افزایش ترانزیت ریلی خللی در خدمت رسانی در سایر بخش ها ایجاد نشود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.