| کد خبر: 247204 |

◄ قطار برقی فلوکس جت، تحولی در حمل و نقل مسافر + فیلم

قطار برقی FluxJet کانادا با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت حتی از جت ها هم سریع تر است.

تین نیوز

 قطار برقی FluxJet کانادا با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت حتی از جت ها هم سریع تر است.

به گزارش تین نیوز، استارتاپ کانادایی «ترنسپاد» (TransPod) اخیراً از محصولی با نام «فلوکس جت» (FluxJet) رونمایی کرد که ترکیبی از هواپیما و قطار به شمار می رود. قطار تمام برقی FluxJet که با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ساعت و بدون انتشار هرگونه آلایندگی مسیر خود را طی می کند، تحولی در صنعت حمل و نقل کانادا به وجود خواهد آورد. این شرکت طی رویدادی در تورنتو مدلی از این قطار در مقیاس کوچک تر را به نمایش گذاشته و مدل آزمایشی روند برخاست و فرود را در مسیر حرکت خود انجام داده است. این شرکت مدعی است هزینه سفر با این قطار کمتر از بلیت هواپیما خواهد بود.

فلاکس جت

فلوکس‌جت (FluxJet) به تازگی توسط شرکت نوپای ترانس‌پاد (TransPod) معرفی شده و یک نسخه کوچک از آنچه که یک دورگه هواپیما-قطار نامیده می شود به نمایش گذاشته شده است.

فلوکس‌جت بر اساس اصولی مشابه با مفهوم "هایپرلوپ" که توسط ایلان ماسک، کارآفرین مطرح آمریکایی، معرفی شده، شکل گرفته است. این وسیله نقلیه با سرعت های فوق العاده بالا در یک مسیر ویژه لوله ای شکل محافظت شده و با استفاده از فناوری پیشرفته ای مبتنی بر رشته ای جدید در فیزیک به نام Veillance Flux حرکت خواهد کرد.

فلاکس جت

ایده این است که فلوکس‌جت به صورت انحصاری روی یک سامانه شبکه ای به نام "خط ترانس‌پاد" با ایستگاه هایی در شهرهای اصلی و مکان های کلیدی فعالیت داشته باشد.

فلوکس جت که سازنده اش آن را هواپیمای بدون بال معرفی کرده، از فناوری نوآورانه «انتقال برق بی تماس» بهره می برد. همچنین به سیستم های آیرودینامیک و پیش رانشِ طراحی شده به طور خاص برای کاهش اصطکاک مجهز شده است که به صورت مغناطیسی حالتی شناور به خود می گیرد و لوله های خلاء به آن اجازه می دهند با سرعت بسیار زیاد حرکت کند. در اصل با برقراری یک لوله خلاء این امکان برای پادهای شناور به صورت مغناطیسی فراهم می شود تا با سرعتی بیشتر از قطارها، خودروها و جت ها حرکت کنند.

قطار برقی FluxJet کانادا گنجایش ۵۴ سرنشین به همراه ۲ ویلچر را دارد. ضمن اینکه از ۴ قفسه بار برخوردار است و تا ۱۰ تن بار را حمل می کند. این قطار الکتریکی در یک سیستم لوله ای اختصاصی با نام «خط ترنسپاد» مسافران را جابه جا خواهد کرد تا به سهم خود ترافیک جاده ها و بزرگراه های اصلی را سبک تر کند.

فلوکس جت بی شباهت به شبکه قطار هایپرلوپ شرکت ویرجین با سرعت ۹۶۵ کیلومتر بر ساعتی نیست که در سال ۲۰۳۰ راه اندازی خواهد شد.

فلاکس جت

خط ترنسپاد در مکان های کلیدی و شهرهای بزرگ ایستگاه خواهد داشت و انتظار می رود هر دو دقیقه یک پاد عازم سفر شود. با توجه به شنیده ها، بلیط این قطار الکتریکی کانادایی حدود ۴۴ درصد ارزان تر از بلیط هواپیما خواهد بود. گذشته از این، پیش بینی می شود که پروژه قطار برقی FluxJet کانادا ۱۴۰ هزار شغل ایجاد کند و در طول ساخت و ساز ۱۹.۲ میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کانادا اضافه کند. ضمناً انتشار دی اکسید کربن را تا تقریباً ۶۳۶ هزار تن در سال کاهش خواهد داد.

فاز نخست پیشنهادی شامل پروژه ای زیرساختی با هزینه 18 میلیارد دلار می شود که شهرهای کلگری و ادمونتون کانادا که در فاصله 300 کیلومتری از یکدیگر قرار دارند را به هم متصل خواهد کرد.

طبق چشم انداز ترانس‌پاد، شبکه حمل و نقل این شرکت حداکثر 54 مسافر و 10 تن بار را با فلوکس‌جت جابجا کرده و قطارها هر دو دقیقه یک بار حرکت خواهند کرد.

فلاکس جت

به گفته ترانس‌پاد، این سامانه جدید به کاهش ترافیک جاده ای و همچنین کاهش انتشار دی اکسید کربن به میزان حدود 636 هزار تن در سال کمک خواهد کرد. این شرکت مدعی است که هزینه سفر با فلاکس‌جت حدود 44 درصد کمتر از بلیت هواپیما خواهد بود.  

تیم توسعه دهنده فلوکس‌جت امیدوار است نخستین حمل و نقل مسافر عمومی خود را تا پیش از سال 2035 انجام دهد. همچنین، مذاکراتی برای اتصال دالاس به سن آنتونیو در آمریکا، دبی به ابوظبی در امارات و سیدنی به بریزبن در استرالیا با استفاده از این محصول جدید انجام شده است.

 

حجم ویدیو: 28.09M | مدت زمان ویدیو: 00:00:56 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.