| کد خبر: 247153 |

خیز فرودگاه اراک برای بین المللی شدن

مدیر فرودگاه اراک گفت: امیدواریم فرودگاه اراک تا پایان سال از نظر شاخص‌های مورد نیاز پذیرش پرواز ها به یک فرودگاه بین‌المللی نظیر فرودگاه شیراز البته در مقیاس و رتبه خود دست یابد و شرایطی فراهم شود تا شرکت‌های هواپیمایی بدون هیچ دغدغه‌ای در این فرودگاه پرواز دوطرفه انجام دهند.

تین نیوز

مدیر فرودگاه اراک گفت: امیدواریم فرودگاه اراک تا پایان سال از نظر شاخص های مورد نیاز پذیرش پروازها به یک فرودگاه بین المللی نظیر فرودگاه شیراز البته در مقیاس و رتبه خود دست یابد و شرایطی فراهم شود تا شرکت های هواپیمایی بدون هیچ دغدغه ای در این فرودگاه پرواز دوطرفه انجام دهند.

به گزارش تین نیوز، رحیم حسینی نسب  با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث فرودگاه شهدای اراک از سال ۱۳۷۴ و بهره برداری آن در سال ۱۳۷۸ اظهار کرد: این فرودگاه ۴۷۰ هکتار وسعت دارد و از دید سازمان هواپیمایی کشور در مناسب ترین نقطه استان مرکزی احداث شده است.

وی بیان کرد: فرودگاه شهدای اراک از نظر باند، خدمات پروازی و پارکینگ هواپیمایی برای هواپیماهایی در سطح ایرباس ۳۰۰ – ۶۰۰ دیده شده که جزو هواپیماهای پهن پیکر است و این قابلیت را دارد که تا ۲۵۰ نفر را جابجا کرده و در همین حد بار حمل کند.

وی در ادامه به بهسازی فرودگاه با هدف استفاده از فضاهای بلااستفاده در مجموعه ترمینال اشاره کرد و گفت: با این اقدام شرایطی مهیا شد که ترمینال داخلی فرودگاه به ترمینال بین المللی تبدیل شود. علاوه بر آن قابلیت پذیرش مسافر بین المللی از ۱۰۰ نفر در ساعت به ۱۶۰ نفر افزایش یافت.

مدیر فرودگاه اراک همچنین به انجام اقداماتی در جهت سهولت دسترسی به جاده های دسترسی و محیط پروازی اشاره کرد و افزود: در سفر اخیر هیات دولت به استان مرکزی اعتبار خاصی به منظور تکمیل طرح های فرودگاه اراک دیده شده است که قرار است امسال نهایی شود. امیدواریم فرودگاه اراک تا پایان سال از نظر شاخص های مورد نیاز پذیرش پروازها به یک فرودگاه بین المللی نظیر فرودگاه شیراز البته در مقیاس و رتبه خود دست یابد و شرایطی فراهم شود تا شرکت های هواپیمایی بدون هیچ دغدغه ای در این فرودگاه پرواز دوطرفه صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه فرودگاه اراک برای اینکه به شرایط ایده آل در شرایط پذیرش پروازی دست یابد، باید از زیرساخت مناسب هواشناسی برخوردار باشد، افزود: ساختمان قبلی هواشناسی در موقعیتی بود که مشکلاتی در حوزه دیده بانی و اعلام دمای هوا وجود داشت که با پیگیری های صورت گرفته ساختمانی مجهز در مکانی مناسب و برخوردار از شاخص های استاندارد جهانی در حال ساخت است که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا بهمن ماه سال جاری با تامین تمامی زیرساخت ها به بهره برداری برسد و مانند دیگر فرودگاه های دنیا، واحد هواشناسی در داخل فرودگاه مستقر شود.

حسینی نسب در ادامه با اشاره به سابقه پروازی فرودگاه مخصوصا پروازهای مشهد، عسلویه و عتبات عالیات گفت: این پروازها از جمله پروازهای پرمتقاضی است و  هیچ گونه مشکلی از لحاظ کمبود مسافر وجود ندارد تا جایی که به لحاظ استقبال بالا و  رضایت مردم برقراری پروازهای مجدد در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: هرگونه پروازی علاوه بر پروازهای زیارتی و کاری باید متناسب با نیاز منطقه صورت گیرد و در فرودگاه اراک نیز مانند سایر فرودگاه های کشور پروازها براساس نیاز مردم استان صورت می گیرد. مزیت صنعتی استان مرکزی می طلبد تا با سایر استان های صنعتی کشور ارتباط موثر صورت گیرد و در سایه این ارتباط است که تقاضای سفر صنعتی از طریق پرواز بیشتر می شود که نمونه آن پرواز اراک به عسلویه است و به توسعه صنعتی استان کمک شایانی خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه پروازهای سیاحتی نظیر کیش، قشم و استان های شمالی از نیازهای استان مرکزی است که تاکنون تجربه نشده است، بیان کرد: در فرودگاه اراک و پروازهای زیارتی و کاری مشکل کمبود مسافر نداریم و در حال حاضر تنها مسئله، شرکت های هواپیمایی هستند که برای برقراری پروازها گاهی با مشکلاتی در ناوگان خود از جمله کمبود هواپیما مواجه هستند اما در تلاش هستیم تا پروازهای سیاحتی و تفریحی به نقاط مختلف کشور را برقرار کنیم.

مدیر فرودگاه اراک با اشاره به تامین زیرساخت های مورد نیاز و خدمات فرودگاهی به صورت شبانه روزی در این فرودگاه گفت: این فرودگاه قابلیت انجام تمامی پروازها تا رده ایرباس ۳۰۰ – ۶۰۰ (البته در بخش ترمینالی تا ایرباس ۳۲۰ یعنی هواییماهای حدود ۱۷۰ نفره) را دارد.

وی در خصوص تبعات منفی کرونا بر عملکرد فرودگاه گفت: بیماری کرونا صنعت گردشگری جهان را به هم ریخت و به فرودگاههای کشور بویژه فرودگاه هایی نظیر اراک هم آسیب زد چرا که در فرودگاه اراک قبل از شیوع کرونا ریل گذاری مناسبی برای انجام پروازهای زیارتی نظیر عتبات، مشهد و نیز پرواز کاری عسلویه و تهران صورت گرفته بود و برنامه ریزی برای انجام سایر پروازها در دستور کار قرار داشت که با شیوع کرونا تبعاتی را متحمل شدیم و هدفگذاری برای توسعه پروازها را با اختلال مواجه کرد.

وی با اشاره به استقبال قابل توجه مردم استان مرکزی از پروازهای فرودگاه اراک گفت: به عنوان مثال پرواز عتبات عالیات ظرف چند ساعت تکمیل شد و پس از تکمیل، تماس های متعددی برای برقراری پرواز مجدد صورت گرفت در حالیکه تبلیغات پرواز عتبات صرفا در استان مرکزی انجام شد و این قابلیت وجود دارد که فرودگاه اراک مبداء پرواز بسیاری از مردم استان های همجوار شود.

حسینی نسب تصریح کرد: ظرفیت و قابلیت فرودگاه شهدای اراک به گونه ای است که می تواند به فرودگاه های فعال و پرترافیک کشور بپیوندد چرا که این فرودگاه در شاهراه مواصلاتی و مرکز جمعیتی کشور است و شرایطی دارد که می تواند پروازهای دائمی را انجام دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.