| کد خبر: 247073 |

◄ دانستنی هایی در مورد پل وررسک، شاهکار دوران

پروفسور ل. فون رابسوویچ، مهندس سازهٔ پُل وِرسک به‌ همراه خانواده‌ اش حدود دو سال در خانه‌ای در پایین دست پل و در کنار رودخانه ورسک زندگی می‌ کردند.

تین نیوز

پل وِرِسک از بزرگ‌ ترین پل‌ های راه‌ آهن سراسری ایران است که در ارتفاعات روستای ورسک در ۲۷ کیلومتری جنوب شهر پل سفید در شهرستان سوادکوه در استان مازندران قرار دارد. این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌ آید در سال ۱۳۱۵ توسط رضا شاه پهلوی به بهره‌ برداری رسید.

نام وِرِسک از روستای ورسک گرفته شده‌ است که در مجاورت محل ساخت پل قرار داشته و در آن زمان در حدود ۲۰ خانوار در آن ساکن بوده‌ اند.

پس از چند سال از احداث پل ساکنان این روستا به ورسک امروزی که آن زمان به عباس‌ آباد معروف بود، آمدند و امروز این روستا به نام ورسک عباس‌آباد معروف شده‌ است. ورسک به دلیل وجود درختچه‌ های ورس که در قسمت پشت پل به‌طور انبوه وجود دارد، به این نام معروف شده‌ است.

بنابر روایتی دیگر ورسک از نام مهندسی به‌نام شژووسک اهل بوهم گرفته شده که در ساخت این پل شرکت داشته‌است و چون در فارسی این حرف چکی وجود ندارد و تلفظ آن کلمه برای بسیاری سخت بود، بدین نام مشهور گشته‌است.

پل در درّهٔ ورسک در روستای ورسک در شهرستان سوادکوه، واقع در ۸۵ کیلومتری قائمشهر و ۱۸۰ کیلومتری تهران، در محور فیروزکوه و در مسیر راه‌آهن شمال قرار دارد. این پل دو کوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به یکدیگر اتصال می‌دهد. روستای ورسک در محدوده کوهستانی استقرار یافته و از سطح دریا ۲۱۴۰ متر ارتفاع دارد.

قابل ذکر است پروفسور ل. فون رابسوویچ، مهندس سازهٔ پُل وِرسک به‌ همراه خانواده‌ اش حدود دو سال در خانه‌ای در پایین دست پل و در کنار رودخانه ورسک زندگی می‌ کردند. او در سال 1938 میلادی ایران را ترک کرد.

فیلم پیوست را ببینید:

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بی نشان 0 0

    فیلم ارتباطی با موضوع ندارد ظاهرا اشتباه پیوست شده ؟