| کد خبر: 247059 |

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ؛

هشت برابر ظرفیت تهران خودرو داریم

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «یکی از مواردی که به حل مشکلات ترافیکی تهران کمک می کند وجود مدیریت واحد شهری است، یعنی به جای چندین متولی در خصوص ترافیک یک متولی اصلی وجود داشته باشد، در واقع مدیریت ترافیک دست یک سازمان باشد، اما الان شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و برخی دیگر در ترافیک تهران دخالت دارند طوریکه حرف اول و آخر را یک نفر نمی زند.»

تین نیوز

معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: «یکی از مواردی که به حل مشکلات ترافیکی تهران کمک می کند وجود مدیریت واحد شهری است، یعنی به جای چندین متولی در خصوص ترافیک یک متولی اصلی وجود داشته باشد، در واقع مدیریت ترافیک دست یک سازمان باشد، اما الان شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و برخی دیگر در ترافیک تهران دخالت دارند طوریکه حرف اول و آخر را یک نفر نمی زند.»

 

به گزارش تین نیوز، سال هاست پیام تهرانی ها برای دیگران شکایت از ترافیک سنگین و تنفس میان سرب است، طوری که حالا ترافیک و آلودگی هوا بخشی از هویت این شهر شده، تداوم وضعیت خسته کننده ای که به نظر می رسد تمام برنامه ریزی های شهری برای تسکین موقت آن است و از راه حل نهایی خبری نیست. این که چرا مسئله ترافیک پایتخت حل نمی شود موضوع گفت وگو با سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران قرار گرفت. گفت وگویی که در آن به علت اصلی ترافیک پرداخته شد.

از طرفی دو سال بعد از شیوع ویروس کرونا سال تحصیلی جدید قرار است امسال با آموزش حضوری آغاز شود، در چنین وضعیتی پیش بینی ترافیک سنگین برای اواخر شهریور و مهرماه دور از انتظار نیست، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ در این گفت وگو از اقدامات پلیس برای شروع سال تحصیلی و احتمال شناور شدن ساعت کار کارمندان می گوید.

متن کامل گفت وگو در ادامه آمده است.

 

چرا تهران در این حد گرفتار ترافیک شده است؟

علت اصلی ترافیک تهران به ظرفیت معابر و تعداد خودرهایی که در شهر تهران هستند مربوط می شود، تقریباً هشت برابر ظرفیت معابر شهر تهران خودرو و موتور سیکلت در این شهر درحال تردد هستند.

اما به نظر می رسد برخی شهرها در کشورهای دیگر دنیا وضعیتی مشابه تهران دارند، حتی تعداد خودروی در آن ها بیشتر است اما مشکلات ترافیکی تهران را ندارند؟

علت این است که ما نتوانستیم برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم و از حداکثر معابر استفاده نکردیم، ضمن این که زیرساخت های لازم را نداریم.

کدام زیرساخت ها مدنظر شما است؟

مثلاً درخصوص وسیله نقلیه عمومی ضعیف هستیم، حداکثر خدمت رسانی وسایل نقلیه اعم از تاکسی، اتوبوس و مترو جوابگوی نیاز موجود نیست، درصد استفاده از خودروی شخصی زیاد است و فرهنگ رانندگی هم متاسفانه پایین است؛ همه این موارد کمک کرده که ما یک معضل بزرگی در شهر تهران داشته باشیم به نام ترافیک.

ترافیک در شهر تهران چه مشکلاتی برای پایتخت ایجاد کرده است؟

ترافیک دو معضل دیگر برای تهران ایجاد کرده است، یکی از آن ها مسئله ایمنی است، به دلیل وضعیت ترافیک و حمل و نقل متاسفانه ما در تهران سالی ۶۰۰ نفر فوتی در محل حادثه و همچنین حدود ۲۰ هزار نفر تصادف جرحی در سال داریم. معضل بعدی که ترافیک برای تهران درست کرده آلودگی هوا است، معمولاً در نیمه دوم سال حوالی آذر و دی تهران به اوج آلودگی می رسد.

همچنین ترافیک زمان سفر در تهران را طولانی کرده است، این مسئله سبب شده اتلاف انرژی بیشتر شود و از همه مهمتر وقت شهروندان در ترافیک هدر می ورد، بعضی مواقع تردد از یک طرف شهر به طرف دیگر دو ساعت طول می کشد.

به درستی به اهمیت وسایل نقلیه عمومی در کاهش ترافیک اشاره کردید، درحال حاضر چه تعداد اتوبوس فعال در شهر تهران وجود دارد؟

فکر می کنم در بهترین حالت حدود ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ اتوبوس و حدود ۸۰ هزار تاکسی در شهر تهران فعالیت می کنند، این آمار کمی است، خیلی مواقع درصدی از همین اتوبوس ها گرفتار خرابی می شوند و نیاز به تعمیر دارند. خیلی از تاکسی ها به مردم خدمت رسانی ندارند و بیشتر در خدمت سازمان ها و شرکت ها هستند که به صورت دربستی فعالیت می کنند.

درخصوص مترو هم باید گفت در پیک ترافیک برای حمل ونقل جمعیت جوابگو نیست، همه این موارد سبب می شود مردم از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و با این تصمیم مشکلات ترافیکی شهر تهران بیشتر می شود.

آیا برآوردی انجام شده که تهران چند دستگاه اتوبوس شهری نیاز دارد؟

دقیقاً نمی دانم تهران چه تعداد اتوبوس نیاز دارد، اما متاسفانه در حال حاضر در کمترین تعداد خودش است؛ در سال های ۹۵ و ۹۶ حدود ۶ هزار اتوبوس در شهر تهران بود، اما الان که تقریباً جمعیت بیشتر شده و به اتوبوس بیشتری نیاز است تعداد اتوبوس ها حدود ۲۳۰۰ دستگاه شده است. نکته این که حدود ۳ میلیون از جمعیت تهران شناور هستند، یعنی صبح به تهران می آیند و بعدازظهر به شهرک های اطراف تهران برمی گردند.

این روزها به نظر می رسد زمان ترافیک تهران دیگر قابل پیش بینی نیست، درحالی که قبل تر می شد این پیش بینی را انجام داد، دلیل آن چیست؟

در بعضی از معابر بله، اما وقتی ترافیک کل تهران را در نظر بگیریم، معمولاً یک پیک ترافیکی صبحگاهی داریم که از ساعت ۷ تا ۸:۳۰ صبح است؛ پیک ترافیک بین روز و پیک ترافیک عصرگاهی داریم که از همه شدیدتر و پر حجم تر است، این پیک از ساعت ۱۷ تا ۱۹:۳۰ دقیقه است.

بعد از اینکه دستورالعمل های بهداشتی علیه کرونا تغییر کرد و برخی بازگشایی ها صورت گرفت احساس می شود ترافیک تهران نسبت به قبل از شیوع کرونا بیشتر شده است، این طور نیست؟

علت این مسئله عادت هایی است که مردم در دوران کووید پیدا کردند، یعنی در دوران کرونا مردم به استفاده از خودروی شخصی تشویق شدند، این استفاده تبدیل به عادت و سبگ زندگی مردم شد. مسئله دوم این که در روزهای شیوع گسترده کرونا به دلیل عدم نیاز به حمل و نقل عمومی این بخش در دو سال گذشته توسعه پیدا نکرد. حالا با کمرنگ شدن کرونا این دو رویکرد سبب شده ترافیک بیشتر شود.

در روزهای پایانی تابستان و شروع پاییز همیشه تهران مشکلات ترافیکی دارد، تمهیدات پلیس برای این روزها چیست؟

مهرماه ترافیک تهران سنگین تر می شود، پلیس راهنمایی و رانندگی در مهرماه از تمام ظرفیت خود مانند تجهیزات ترافیکی و نیروی انسانی استفاده می کند تا بتواند این روزها را سپری کند، اما یکسری تصمیمات دیگر هست که در سطح کلان گرفته می شود، مانند این که در مهر تردد ناوگان حمل بار تا ساعت ۹ شب ممنوع می شود، همچنین ساعت کاری ادارات قرار است شناور و ساعت کاری مدارس یک مقداری متفاوت شود.

آیا تغییر ساعت شروع به کار ادارات و مدارس مشخص شده است؟

نه هنوز قطعی نشده اما قرار است تغییر ساعت ها شناور شود، یعنی مثلاً از ۷ تا ۹ صبح دست خود کارمندان است که چه ساعتی در محل کار حاضر شوند، با این وجود آن ها متناسب با ساعتی که سر کار رفته اند باید ۸ ساعت کار کنند. البته این ایده هنوز به مرحله تصویب و ابلاغ کردن نرسیده است.

سال ها است مشکلات ترافیکی تهران ادامه دارد، به نظر شما چرا در تمام سال های گذشته این مشکلات حل نشده است؟

یکی از مواردی که به حل مشکلات ترافیکی تهران کمک می کند وجود مدیریت واحد شهری است، یعنی به جای چندین متولی در خصوص ترافیک یک متولی اصلی وجود داشته باشد، در واقع مدیریت ترافیک دست یک سازمان باشد، اما الان شهرداری، پلیس راهنمایی و رانندگی و برخی دیگر در ترافیک تهران دخالت دارند طوریکه حرف اول و آخر را یک نفر نمی زند. درحالیکه در کشورهای دیگر مدیریت یکپارچه ترافیک دست یک سازمان است، چنین رویکردی کمک می کند در حل مسئله ترافیک تضاد منافع پیش نیاید و تصمیمات گرفته شده محکم و لازم الجرا باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.