| کد خبر: 246986 |

افت ۸۰ درصدی صادرات بنزین به عراق

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه آمارها نشان می دهد حجم صادرات 20 قلم کالای صادراتی ما به عراق ریزش کرده است، افزود: افت صادرات در بنزین و گاز بیش از سایر کالاهاست. 60 درصد صادرات گاز و و 80 درصد صادرات بنزین ما به عراق کاهش پیدا کرده است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه آمارها نشان می دهد حجم صادرات 20 قلم کالای صادراتی ما به عراق ریزش کرده است، افزود: افت صادرات در بنزین و گاز بیش از سایر کالاهاست. 60 درصد صادرات گاز و و 80 درصد صادرات بنزین ما به عراق کاهش پیدا کرده است.

به گزارش تین نیوز، در نشست شورای سیاست گذاری های دو جانبه ایران و عراق، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق از فقدان دیپلماسی اقتصادی در کشور شکایت کرد و افزود: سخنان حمایتی در زمینه تقویت دیپلماسی اقتصادی در جمهوری اسلامی بارها مطرح شده است اما این حمایت ها به گونه ای نیست که آثار آن دیده شود.

وی با بیان اینکه در نظام مهندسی جدید دنیا جنگ ها در غالب اقتصادی مطرح می شوند، افزود: ضرورت تصمیم گیری درباره دیپلماسی اقتصادی و عدم تشتت در آن موضوعی است که باید از سوی نهادی واحد پیگیری شود.

آل اسحاق رابطه ایران و عراق را یک رابطه استراتژیک معرفی کرد و خاطر نشان کرد: اقتصاد، امنیت و روابط بین المللی این دو کشور به یکدیگر مربوط است. در دوره استیلای داعش بر عراق بسیاری تلاش کردند امکان فعالیت اقتصادی ایرانیان در  عراق را سلب کنند اما نتوانستند در این مهم موفق شوند از این رو موضوع اقتصادی باید به محور روابط ایران و عراق تبدیل شود.

به گفته رئیس اتاق مشترک ایران و عراق، در 4 ماه نخست حجم مبادلات ما به عراق کاهش پیدا کرده است اما امیدواریم تا پایان سال رقم صادرات ما به عراق به عدد 10 میلیارد دلار برسد.

در ادامه این نشست موسی طباطبایی رئیس اداره خلیج فارس وزارت امور خارجه گفت: نفود جمهوری اسلامی در عراق باوجود تلاش هایی که در این زمینه انجام می شود از بین نرفته است و ما حتی تلاش کردیم که این نفوذ را تقویت کینم.

وی با اشاره به خاطره ای که با یکی از سفرای انگلیسی داشت، افزود: یک سفیر انگلیسی به من گفت که ما اجازه نمی دهیم که همه اقتصاد عراق به دست شما بیفتد.

طباطبایی نقش بخش خصوصی در پررنگ تر کردن روابط ایران و عراق را پررنگ دانست و افزود: تلاش داریم دیپلمات ها و سفرای را به کشورهای همسایه اعزام کنیم که دغدغه اقتصادی هم داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایران از بصره غافل شده است، تصریح کرد: آمریکایی ها و بعثی ها اجازه نفود ما را در بصره نمی دهند این در حالیست که ساکن این شهر به کالاهای ایرانی علاقه زیادی دارند و کالاهای ایرانی مورد نیاز را از دیگر شهرها تهیه می کنند.

همچنین در ادامه نشست فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه آمارها نشان می دهد حجم صادرات 20 قلم کالای صادراتی ما به عراق ریزش کرده است، افزود: افت صادرات در بنزین و گاز بیش از سایر کالاهاست. 60 درصد صادرات گاز و و 80 درصد صادرات بنزین ما به عراق کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه دلایل ریزش افت صادرات در 18 قام کالای دیگر در حال بررسی است، افزود: حمل کالا به عراق با چالش های جدی درگیر است و اتحادیه حمل و نقل عراق به این مهم که بارها از ایران مستقیم به مقصد اعزام شود رضایت نمی دهد.   

پیلتن ادامه داد: در سیاست گذاری ها باید بر رفع مشکلات پیش روی اقتصاد کشورهای همسایه متمرکز شویم البته 50 درصد اختیارات در دست ماست و برخی مشکلات قومیتی و سیاست گذاری ها در عراق نیز برای ما امکان مانور بیشتر را نمی دهد.

مدیر کل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برخی کوتاهی های سازمان ملی استاندارد، گفت: 2 شرکت وظیفه تایید استاندارد های محصولات به عراق را برعهده دارند که متاسفانه این شرکت ها آنگونه که باید به وظایف خود عمل نکردند و کالای بی کیفت وارد بازار عراق شده است و برخی برندهای ایرانی در عراق بدنام شده اند از این رو ضرورت تقویت نظارت در این بخش ها دوچندان شده است.

وی با اشاره به نبود امکان صادرات مجدد محصولات ایرانی از عراق به دیگر کشورها، بیان کرد: ترانزیت کالای ایرانی از عراق به سوریه وجود ندارد و عراقی برای حل این مشکل پای میز مذاکره نمی آیند ما هم باید به عراقی ها احترام بگذاریم و به یک امتزاج اقتصادی برسیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه مسیرها برای بخش خصوصی باید هموار شود، گفت: سیاست ما ایجاد مدیریت صادرات به کشورهای همسایه است و سیاست ها برای صادرات به کشورهای قطر، عمان و ترکیه تدوین شده است و تلاش داریم که اتاق فکری برای توسعه روند صادرات به عراق نیز تشکیل و طراحی کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.