| کد خبر: 246897 |

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وقوع گرد و خاک

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد نسبت به تداوم بارش‌ها، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک هشدار داد و به زائرین شرکت کننده در راه‌ پیمایی اربعین نسبت به استفاده از ماسک در عبور از گذرگاه‌ ها توصیه کرد.

تین نیوز

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد نسبت به تداوم بارش ها، وزش باد شدید و خیزش گردوخاک هشدار داد و به زائرین شرکت کننده در راه پیمایی اربعین نسبت به استفاده از ماسک در عبور از گذرگاه ها توصیه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، دو سامانه گرادیان فشاری و بارش باران از امروز شنبه نوزدهم شهریورماه تا دوشنبه  بیست ویکم، برخی استان های کشور را در بر می گیرد.

رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت به دنبال تداوم فعالیت سامانه بارشی، روز شنبه در استان های اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال تهران، نیمه غربی و جنوب فارس، شرق و شمال و غرب هرمزگان، جنوب غرب کرمان و نیمه شمالی سمنان جریان خواهد داشت.

روز یک شنبه شمال آذربایجان شرقی، شمال و شرق اردبیل، شمال تهران، نیمه شمالی سمنان، غرب و شمال هرمزگان، شرق فارس، ارتفاعات مازندران و جنوب غرب و غرب کرمان درگیر این سامانه خواهند شد و روز دوشنبه نیز در غرب و دامنه و ارتفاعات مرکز کرمان و ارتفاعات شمال تهران شاهد این سامانه خواهیم بود.

این سامانه مخاطراتی همچون احتمال بالاآمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل ها، کاهش شعاع دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال صاعقه، احتمال آب گرفتگی معابر بطور محلی و احتمال آسیب به سازه های موقت به دنبال خواهد داشت.

پرهیز از هرگونه تردد و اسکان موقت مسافرین در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها. احتیاط از هرگونه فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط درجابجایی عشایر کوچ رو و اقدامات پیشگیرانه از خسارت در فعالیت های کشاورزی از توصیه های سازمان هواشناسی است.

خیزش گردوخاک در مناطق مستعد

مطابق اطلاعیه سازمان هواشناسی، سامانه دوم، افزایش گرادیان فشاری نیز روز شنبه در جنوب و غرب خوزستان، جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان، جنوب تهران، قم و شمال اصفهان به وقوع خواهد پیوست.

روز یک شنبه جنوب و شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان، قم، جنوب تهران، شمال و شرق اصفهان، جنوب و غرب خوزستان و جنوب ایلام و روز دوشنبه شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان رضوی و غرب خوزستان را در بر می گیرد.

نوع مخاطره این سامانه وزش باد شدید، در مناطق مستعد توام با خیزش گردوخاک خواهد بود که وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه های موقت و احتمال شکستن درختان کهن سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار را به دنبال دارد.

امتناع از ترددهای غیر ضروری در فضای باز برای سالمندان، کودکان و افراد آسیب پذیر با بیماری های تنفسی، همراه داشتن ماسک کافی توسط زائرین شرکت کننده در راه پیمایی اربعین در عبور از گذرگاه ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان ها نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه ها از توصیه های سازمان هواشناسی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.