| کد خبر: 246769 |

اصطلاحات حرفه ای برای خرید بلیط هواپیما!

اصطلاحات بلیط هواپیما شامل چه مواردی می شود و یادگیری آن ها چه اهمیتی دارد؟ کمتر کسی تا به حال به پاسخ این سوال فکر کرده است اما برای افرادی که زیاد مسافرت می کنند و به خصوص بیشتر سفرهای آن ها با هواپیماست، یادگیری این اصطلاحات اهمیت زیادی دارد.

تین نیوز

اصطلاحات بلیط هواپیما شامل چه مواردی می شود و یادگیری آن ها چه اهمیتی دارد؟ کمتر کسی تا به حال به پاسخ این سوال فکر کرده است اما برای افرادی که زیاد مسافرت می کنند و به خصوص بیشتر سفرهای آن ها با هواپیماست، یادگیری این اصطلاحات اهمیت زیادی دارد. تسلط به اصطلاحات بلیط هواپیما و آشنایی با آن ها مخصوصا در سفرهای خارجی، در صورت بروز مشکل در پرواز کمک زیادی به شما می کند. 

پرکاربردترین اصطلاحات بلیط هواپیما کدامند؟

به گزارش تین نیوز، اگر قصد سفر هوایی را داشته باشید، ابتدا نیاز به تهیه بلیط هواپیما دارید. زمانی که برای خرید بلیط به آژانس های هواپیمایی یا سایت های فروش بلیط مراجعه می کنید با انواع مختلفی از اصطلاحات روبرو می شوید که هرکدام معنی مخصوصی دارند و نوع پرواز شما را مشخص می کنند. آشنایی با این اصطلاحات برای خرید حرفه ای بلیط هواپیما به خصوص برای افرادی که بیشتر از سفرهای هوایی استفاده می کنند، الزامی است.

البته آشنایی با زبان انگلیسی تا حدی درک این اصطلاحات را ساده می کند اما بعضی از کلمات و اصطلاحات در بلیط ها معنی متفاوتی با معنای لغوی خود دارند. اصطلاحات رایج بلیط هواپیما را می توان به سه دسته کلاس بلیط یا پرواز، نوع صندلی که در بیشتر پروازها، به خصوص پرواز خارجی در بلیط مشخص می شود و نوع بلیط تقسیم کرد که در ابتدا به توضیح کلاس های پرواز می پردازیم.

کلاس های پرواز | اصطلاحات بلیط هواپیما

هنگام خرید بلیط هواپیما، اولین سوالی که از شخص پرسیده می شود نوع پرواز درخواستی است که در اصطلاح کلاس پرواز هم گفته می شود. کلاس پرواز موارد مختلفی مثل هزینه بلیط، نوع هواپیما، تعداد صندلی های هواپیما، نوع صندلی هر مسافر، خدماتی که در طول پرواز به مسافر ارائه می شود و…. را مشخص می کند.

مطابق دسته بندی جهانی کلاس های پرواز فرست کلاس بهترین نوع پروازها و گران ترین نوع بلیط هایی است که عموم مردم می توانند برای سفر خریداری کنند و بعد از آن پروازهای بیزینس و اکونومی قرار دارند. البته بعضی از ایرلاین ها یا خطوط هوایی ممکن است تمام انواع پروازها را نداشته باشند و بعضی ممکن است انواع دیگری مانند پرمیوم اکونومی هم داشته باشند.

۱.فرست کلاس

First class گران قیمت ترین نوع بلیط هواپیماست که معمولا صندلی های جلوی هواپیما را شامل می شود. کیفیت صندلی های ردیف فرست کلاس بیشتر از سایر صندلی هاست و به دلیل فضای بیشتر بین صندلی ها مسافران در طول پرواز راحت تر خواهند بود. همچنین افرادی که این نوع بلیط را دریافت می کنند امکان انتخاب منوی پذیرایی به طور شخصی را هم دارند. در کشور ما پرواز فرست کلاس در ایرلاین ماهان امکان پذیر می باشد.

۲.بیزینس کلاس

اگر روی بلیط شما اصطلاح business class درج شده باشد پرواز شما از نوع تجاری است. صندلی های پرواز تجاری بعد از فرست کلاس قرار دارند و امکانات آن ها کمتر از پرواز فرست کلاس است اما بازهم نسبت به پرواز اکونومی شرایط این نوع پرواز مساعدتر می باشد. پرواز بیزینس یا تجاری مناسب مسافرانی است که برای یک سفر کاری، پروازی آرام با فضای شخصی جهت انجام کارهای خود مانند مطالعه و… نیاز دارند.

۳.اکونومی

در نهایت درج اصطلاح Economy class روی بلیط به معنای اقتصادی بودن آن است. پروازهای اقتصادی نسبت به سایر پروازها ارزان تر هستند و خدمات ارائه شده در آن ها نسبت به دیگر انواع پروازها در سطح متوسط است.

نوع صندلی | اصطلاحات بلیط هواپیما

اصطلاح بعدی روی بلیط های هواپیما مربوط به نوع صندلی است. موقعیت قرارگیری صندلی ها در داخل هواپیما متفاوت است، بعضی از صندلی ها در کنار پنجره قرار دارند و بعضی دیگر کنار راهرو هستند که هر کدام نوع بلیط متفاوتی دارند. البته در بسیاری از ایرلاین ها نوع صندلی بر اساس کارت پرواز مشخص می شود اما در بعضی ایرلاین ها مسافر می تواند همان زمان خرید بلیط نوع صندلی خود را هم مشخص کند. اصطلاحات بلیط هواپیما، زمانی که نوع صندلی همان زمان خرید قابل انتخاب باشد، موارد زیر هستند.

  1. Aisle seats یا صندلی کنار راهرو

ایزل سیت، صندلی های کنار راهروی هواپیما هستند. مزیت این صندلی ها این است که موقع پیاده شدن مسافر جزو اولین نفراتی خواهد بود که امکان خروج از هواپیما را دارد. همچنین در صورت نیاز به استفاده از سرویس بهداشتی نیازی نیست که از مسافر کنار خود درخواست کنید که از جای خود بلند شود.

  1. Window seats یا صندلی کنار پنجره

اگر روی بلیط یا کارت پرواز شما این اصطلاح وجود دارد، صندلی شما کنار پنجره قرار دارد. صندلی های کنار پنجره یا ویندو سیت از پرطرفدارترین صندلی های هواپیما هستند. با نشستن روی این صندلی ها می توانید از زمان لندینگ تا فرود را از پنجره هواپیما تماشا کنید و در طول سفر با تماشای شهرها، ابرها و آسمان تجربه ای لذت بخش به دست آورید. انتخاب صندلی های کنار پنجره با استفاده از بلیط با کمک حرفی که روی بلیط وجود دارد امکان پذیر است. به این صورت که اگر اولین صندلی هواپیما در کنار پنجره از سمت چپ شروع شده و با حرف A نامگذاری شود، به ترتیب می توانید صندلی های دیگر کنار پنجره را هم مشخص کنید.

  1. Exit row یا صندلی نزدیک خروج اضطراری

این اصطلاح مخصوص صندلی هایی است که نزدیک درب های خروج اضطراری قرار دارند. به نظر شما این صندلی ها مناسب کدام گروه از مسافران است؟ اگر پاسخ شما سالمندان یا کودکان است، کاملا اشتباه می کنید. بلیط صندلی های نزدیک درب خروج اضطراری برخلاف تصور بیشتر مردم برای افراد جوان صادر می شوند. دلیل این موضوع خالی شدن سریع هواپیماست. طبیعتا اگر افراد جوان نزدیک به درب خروجی باشند، در شرایط اضطراری زودتر از سایرین از هواپیما خارج می شوند و در این شرایط مهمان دارها فضای بیشتری برای کمک به سالمندان و… در اختیار دارند.

  1. صندلی استاندارد

Standard، اصطلاح دیگری است که ممکن است روی بلیط هواپیما خود مشاهده کنید. این صندلی ها شرایط خاص گفته شده در موارد قبلی را ندارند و معمولا ردیف وسط صندلی های کنار راهرو و کنار پنجره را تشکیل می دهند.

نوع مسافر | اصطلاحات بلیط هواپیما

در کنار اصطلاحات گفته شده، روی بلیط های هواپیما یک اصطلاح دیگر هم درج می شود که سن مسافر را مشخص می کند. تعیین سن مسافر به منظور تعیین هزینه بلیط، نوع صندلی و… مورد نیاز است و در دریافت کارت پرواز هم از آن استفاده می شود. این دسته از اصطلاحات بلیط هواپیما به صورت زیر مشخص می شود:

  • Adult) ADL) افراد بیشتر از ۱۲ سال در هر سنی با این اصطلاح در بلیط هواپیما مشخص می شوند، هزینه بلیط هواپیما برای افرادی که جز این گروه هستند کامل است.

  • Child) CHD) این اصطلاح برای کودکان ۲ تا ۱۲ ساله روی بلیط مشخص می شود و هزینه بلیط آن ها کمتر از بزرگسالان است.

  • Infant) INF) این اصطلاح نشان دهنده این است که مسافر از ۰ تا ۲ سال سن داشته و در واقع جز نوزادان است.

مهم ترین اصطلاحات بلیط هواپیما در مورد انواع بلیط

سومین دسته از اصطلاحات بلیط هواپیما، نوع بلیط را مشخص می کنند. نوع بلیط تعیین کننده مسائل مختلفی مانند تاریخ پرواز، نوع پرواز و… است بنابراین آشنایی با این اصطلاح هم در زمان تهیه بلیط کمک زیادی به خرید بدون دردسر می کند.

  1. بلیط یک طرفه

اگر بلیطی خریداری کردید که روی آن اصطلاح One way درج شده است، به این معنی است که بلیط شما یک طرفه است و تاریخ برگشت از سفر مشخص نیست. افرادی که زمان مشخصی برای اقامت در شهر مقصد در نظر نگرفته باشند یا قصد برگشت با سایر وسایل نقلیه را داشته باشند، معمولا این نوع بلیط را تهیه می کنند.

  1. بلیط دو طرفه

Round trip یا بلیط دو طرفه از دیگر اصطلاحات بلیط هواپیماست که در صورت وجود آن روی بلیط علاوه بر تاریخ رفت، باید به دنبال تاریخ برگشت هم باشید. البته تهیه بلیط رفت و برگشت از یک مبدا و مقصد مشخص به طور جداگانه هم امکان پذیر است اما بیشتر ایرلاین ها بلیط های دو طرفه خود را با قیمت  ارزان تری به فروش می رسانند. این به دلیل نظم بیشتر برای ایرلاین جهت هماهنگی با کارکنان، برنامه ریزی برای پروازها و… است.

  1. بلیط سیستمی

بلیط ها علاوه بر یک طرفه و دو طرفه بودن ممکن است به صورت سیستمی، چارتر، لحظه آخری و… هم باشند. این اصطلاحات را معمولا در زمان خرید بلیط از آژانس های هواپیمایی شنیده یا در سایت های فروش بلیط مشاهده می کنید. بلیط سیستمی که اولین نوع بلیط هاست به طور مستقیم از سمت شرکت هواپیمایی به فروش رسیده و قیمت بیشتری نسبت به سایر بلیط ها دارد. هرچند قیمت این نوع بلیط بیشتر از سایر بلیط هاست اما این مزیت را دارد که در صورت نیاز به استرداد، مبلغ راحت تر از بلیط های دیگر به مسافر برگشت داده می شود.

  1. بلیط چارتر

اگر آژانس مسافرتی به شما پیشنهاد خرید بلیط چارتر را داد، ابتدا به این نکته توجه کنید که بلیط شما قابل استرداد نیست. همچنین قیمت این نوع بلیط برای کودکان و بزرگسالان یکسان است. البته بلیط های چارتر ممکن است با قیمت کمتری نسبت به بلیط های سیستمی به فروش رسیده یا حتی گران تر از بلیط های سیستمی باشند که در این صورت بهتر است از چند آژانس مختلف قیمت بلیط را استعلام کرد.

  1. بلیط لحظه آخری

این بلیط معمولا بعد از کنسل کردن بلیط توسط سایر مسافرین در لحظات آخر نزدیک به پرواز به فروش می رسد و چون خرید آن ها به منظور پر شدن هواپیما و جلوگیری از ضرر و زیان ایرلاین الزامی است، با قیمت کمتری نسبت به دیگر بلیط ها به فروش می رسد.

  1. پرواز مستقیم

علاوه بر نوع بلیط، یک موضوع دیگر هم با توجه به بلیط هواپیما و اصطلاحات موجود در آن مشخص می شود و آن نوع انجام پرواز است. اگر روی بلیط شما اصطلاح Direct Flight مشخص شده باشد، پرواز مستقیم خواهد بود. به این معنی که پرواز در مسیر مبدا تا مقصد بدون هیچ توقفی و یک سره انجام می شود.

  1. پرواز استاپ اور

یکی دیگر از اصطلاحات بلیط هواپیما در مورد نوع انجام پرواز، Stop Over است. به این معنی که برای رسیدن از مبدا تا مقصد یک توقف ۲۴ ساعته یا بیشتر انجام می شود. البته ممکن است این توقف کمتر از ۲۴ ساعت باشد که در این صورت با اصطلاح Lay Over در بلیط مشخص می شود. اگر پرواز توقف بیشتر از ۲۴ ساعت داشته باشد، این امکان را دارید که از فرودگاه خارج شوید اما در پروازهای کمتر از ۲۴ ساعت توقف مسافر باید تا زمان پرواز بعدی در فرودگاه منتظر بماند.

نتیجه گیری | اصطلاحات بلیط هواپیما

آشنایی با اصطلاحات بلیط هواپیما به مسافر کمک می کند تا خرید بلیط را به شکل ساده تری انجام داده و پرواز راحت تری را تجربه کند. موارد زیادی را می توان مثال زد که مسافر به دلیل عدم آشنایی با این اصطلاحات دچار ضرر و زیان مالی شده یا از پرواز خود جا مانده باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.