| کد خبر: 246708 |

نوسازی ۱۳ هزار اتوبوس و مینی‌ بوس در دستور کار

وزیر کشور با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با بهره گیری از تولید داخل افزود: تولید کنندگان داخلی باید عمق داخلی سازی تولیدات خود را از مرز ۷۰ درصد افزایش دهند.

تین نیوز

وزیر کشور با تاکید بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با بهره گیری از تولید داخل افزود: تولید کنندگان داخلی باید عمق داخلی سازی تولیدات خود را از مرز ۷۰ درصد افزایش دهند.

به گزارش تین نیوز، احمد وحیدی در آئین رونمایی از مرحله نخست واگذاری ناوگان حمل و نقل عمومی شهری، ماشین آلات و تجهیزات عمرانی و خدمات شهری به شهرداری ها و دهیاری ها، گفت: امروز اتفاق بزرگی شکل گرفته و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید نیت خدایی داشته باشیم و این نیت یعنی خدمت به مردم در شرایط موجود که خوشبختانه این خدمت با هدف تامین ناوگان حمل و نقل عمومی شکل گرفته است. حوزه های خدمت، متنوع و عرصه های گوناگونی دارد. کاری که امروز انجام شده اضلاع مختلفی دارد که هر یک از آنها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یک ضلع موجود تولید کنندگان هستند. تولیدی که رمز بقای اقتصادی هر کشور است و در کشور ما نیز این موضوع با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری بطور جدی مورد توجه قرار دارد به ویژه تولیدی که برجستگی های خاصی دارد از جمله تولید در حوزه حمل و نقل عمومی، چرا که این تولید در خدمت عموم مردم قرار می گیرد و بیشتر مورد استفاده قشر کم برخوردار جامعه قرار می گیرد. جمع شدن این ویژگی ها در یک مجموعه تولیدی موجب می شود که تولیدات آنها تحول آفرین باشد. لذا نیاز است در این حوزه کاملا فعال باشیم، حوزه ای که در دنیا نیز مداوم در حال پیشرفت است.

در ناوگان حمل و نقل عمومی ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است

وزیرکشور ادامه داد: هر چه تولید ما عمق داخلی پیدا کند علاوه بر افزایش اشتغالزایی می تواند کاهش هزینه ها و خودکفایی را نیز به همراه داشته باشد. لذا باید از تولیدکنندگان مان که در حوزه حمل و نقل عمومی کار کرده اند قدردانی کنیم. تلاش ما این بوده که در این حوزه وارداتی نداشته باشیم و از سوی دیگر تولید داخلی باشد و درخواست ما این است که هر چه می توانید این حوزه را به لحاظ کیفیت و عمق ساخت داخلی ارتقاء دهید. بی تردید در ناوگان حمل و نقل عمومی ایمنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که اتوبوسی که ۴۰ نفر سوار آن می شوند باید ایمنی کاملی داشته باشد.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه هر صنعتی باید آینده نگری داشته باشد، افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی و صنعت که دائم در حال تحول است، اگر آینده نگری نداشته باشیم؛ عقب خواهیم ماند. این کار باید با یک مدیریت کیفیت ممتاز نیز همراه باشد. ضلع دیگری که در حوزه تولید حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار می گیرد بکار گیرندگان ناوگان حمل و نقل عمومی است که شهرداری ها و یا شرکت های خصوصی در خدمت شهرداری ها و دهیاری ها هستند و ضلع سوم نیز مردم هستند که این سه ضلع خوشبختانه امروز مورد توجه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بوده و مرتبا باید ارتباط سه ضلع که از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند مورد توجه قرار گیرد و همواره برقرار باشد.

وحیدی تاکید کرد: شهرداری ها اگر منابعی در اختیار دارند می توانند برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خود بکار بگیرند. بی تردید حوزه حمل و نقل عمومی خدمت بسیار مهمی است که بارها مشاهده کردیم که حتی در دوران کرونا نیز ما با کمبود اتوبوس مواجه بودیم. قطعا آثار این حوزه در بخش های مختلف بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: امروز نزدیک به ۲۲ هزار و ۷۰۰ اتوبوس داریم که ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس از دور خارج است و ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس مشغول فعالیت هستند که بخش زیادی از آنها فرسوده است و باید نوسازی شود. برای حدود ۱۰ هزار اتوبوس جدید قرارداد خواهیم بست و تا کنون قرارداد ۵۰۰۰ اتوبوس نهایی شده، همچنین حدود ۳۲۰ هزار تاکسی داریم که ۲۴۰ هزار دستگاه بالای ۱۰ سال عمر دارند که همگی باید بازسازی شود. در مورد ون ها نیز حدود ۱۲ هزار ون داریم که تمامی آنها فرسوده است و عمر بالای ۱۳ سال دارد. ۵۰۰۰ قرارداد نیز برای نوسازی در این بخش منعقد شده و در حوزه مینی بوس ها نیز ۹۰ درصد مینی بوس های ما فرسوده است که باید نسبت به نوسازی آنها اقدام کنیم. در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی ۳۵ درصد است که باید این سهم را به ۴۵ درصد برسانیم. در حال حاضر نوسازی ۸۰۰۰ دستگاه اتوبوس و ۵۰۰۰ دستگاه مینی بوس در برنامه قرار گرفته، البته باید نسبت به کاهش قیمت ها نیز اقدام کنیم و این کاهش قیمت ها باید با در نظر گرفتن سایر شاخص ها باشد.

وزیر کشور با تاکید بر لزوم توجه به تولید داخل گفت: باید مرز بومی سازی تولیدات را از ۷۰ درصد بیشتر کنیم و این قولی است که دوستان ما در حوزه تولید این تجهیزات به ما داده اند به شکلی که حتی موتور گیربکس ها نیز داخلی شود.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم مشکلات فراوانی به لحاظ مالی داشت اما این موجب نشد که از کارهای بزرگی همچون توجه به حوزه حمل و نقل عمومی غافل بماند. لذا باید از دولت به ویژه رئیس جمهور در این بخش قدردانی کنیم که ظرف مدت حدود هشت ماه چنین اتفاقات بزرگی رقم خورد.

 در پایان این مراسم از تلاش های برخی از مسئولین برای تامین تجهیزاتی که به شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور واگذار می شود قدردانی شد و حواله اتوبوس ها، مینی بوس ها، ون ها و ماشین آلات عمرانی و شهری به شهرداران شهرهای سراسر کشور تحویل داده شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.