| کد خبر: 246705 |

راهکارهای عبور از واردات بنزین چیست؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: کاهش مصرف، توسعه فازهای پالایشگاهی جهت تولید هرچه بیشتر بنزین، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور و محدود کردن واردات خودروها صرفاً به خودروهای هیبریدی و برقی ازجمله راهکارهای هستند که می‌تواند در راستای جلوگیری از واردات بنزین مورد استفاده قرار گیرند.

تین نیوز
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: کاهش مصرف، توسعه فازهای پالایشگاهی جهت تولید هرچه بیشتر بنزین، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور و محدود کردن واردات خودروها صرفاً به خودروهای هیبریدی و برقی ازجمله راهکارهای هستند که می‌تواند در راستای جلوگیری از واردات بنزین مورد استفاده قرار گیرند.
به گزارش تین نیوز، حسین حسین زاده در رابطه با جدی شدن بحث واردات بنزین، گفت: در ابتدا توجه شما را به یک نکته اساسی جلب می‌کنم و آن عدم توجه به گزارشات کارشناسان، مدیران میانی و مدیران عامل شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت در ادوار گذشته است چراکه در سال 1392 مدیران وقت شرکت ملی نفت و گاز پارس گزارشی مفصل و با جزئیات کامل جهت ارائه به هیات مدیره جدید شرکت ملی نفت ایران تهیه و ارائه کردند در بخش‌های از این گزارشات، چالش افت فشار مخزن و راهکارهای فشارافزایی تا 20 سال آینده ارائه شد اما متاسفانه توجه چندانی به این گزارش نشد و امروز شاهد افت فشار و در نتیجه کاهش تولید گاز هستیم که یکی از دلایل ناترازی گاز است.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بسیاری از حوزه‌های دیگر صنعت نفت نیز همین جریان مشابه مشاهده می‌شود، افزود: یکی از این موضوعات عدم توسعه سبد سوخت و تنوع آن در کشور است که سبب افزایش گرایش به یک نوع سوخت خاص در کشور شده و این موضوع از لحاظ امنیت انرژی کشور را با مخاطره روبرو خواهد کرد.

وی در ادامه توضیح داد: اگرچه بند سوم سیاست‌های کلی نظام در زمینه "انرژی" می‌گوید؛ "افزایش ظرفیت تولید گاز، متناسب با حجم ذخایر کشور به منظور تأمین مصرف داخلی و حداکثر جایگزینی با فرآوردههای نفتی" اما این موضوع مورد توجه قرار نگرفت در حالی اگر این مهم اتفاق می‌افتاد جایگزینی سوخت مایع با گاز در همه حوزه‌ها ازجمله در صنعت خودرو محقق می‌شد. یکی از مصداق‌های آن تولید بیشتر خودروهای دوگانه سوز و دیگری توسعه جایگاههای CNG است، و دیگر امروز دیگر شاهد جدی شدن بحث صادرات بنزین نبودیم.

حسین زاده اضافه کرد: در بند هفتم سیاست‌های کلی نظام در زمینه "انرژی" نیز صراحتاً قیده شده که بهینه‌سازی مصرف و کاهش شدت انرژی باید در اولویت قرار گیرد لذا با سرلوحه قرار دادن همین بند و رفتن به سمت تولید خودروهای کم مصرف، هیبریدی و برقی می‌توانستیم مصرف بنزین را به شدت در کشور کاهش دهیم. این سیاست‌ها ابلاغی برای سال 1379هستند که تقریبا 22 سال از آن می‌گذرد و اگر در این 2 دهه به همه بندهای آن توجه شده بود امروز شاهد هیچکدام از چالش‌های موجود در حوزه انرژی نبودیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت و وزارت نفت به‌دنبال رفع مشکلات فوق هستند، گفت: با توجه به عبور از فصل تابستان تا چند ماه آینده شاهد تعدیل نسبی مصرف سوخت در کشور خواهیم بود و مردم عزیز نیز باید صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بطور جدی در دستور کار خود قرار دهند. البته تمامی نهادهای فرهنگی و اجتماعی و در راس آن صدا و سیما نیز نقش بسیار مهمی در این حوزه ایفا می‌کنند.

حسین زاده با اعتقاد به اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد وزارت نفت به توسعه اتوگاز از جنبه منافع سازمانی به منافع ملی تغییر کرده است، افزود: این وزارتخانه توسعه LPG در شهرهای نزدیک مبادی تولید یا حمل و نقل عمومی البته پس از اصلاح قیمت این سوخت را دنبال می‌کند.

به گفته وی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان بررسی لایحه بودجه 1400 در بند الحاقی 2 تبصره یک ماده واحده به صورت رسمی افزودن LPG به سبد سوخت را کلید زد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی ادامه داد: طبق این بند قانونی وزارتخانه‌های نفت و کشور موظفند؛ امکان احداث جایگاه‌ها و زیرساخت استفاده قانونمند از سوخت گاز مایع (LPG) در ناوگان حمل و نقل با اولویت ناوگان عمومی و حمل بار را به کمک بخش‌های خصوصی و عمومی، تا سقف مجموع 2میلیون تن در سال فراهم کنند. قیمت هر کیلوگرم گاز مایع تحویلی به شرکت‌های توزیع‌کننده برابر دو سوم قیمت یک لیتر بنزین سهمیه‌ای تعیین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزودن LPG به سبد سوخت کشور موافقان و مخالفانی دارد که هر کدام استدلاهای خاص خود را دارند، اظهار کرد:  در باب توسعه CNG اقدامات بسیار خوبی در کشور صورت پذیرفته است اما اکنون نیازمند خیز خودروسازان به سمت تولید خودروهای دوگانه‌سوز هستیم.

عضو هیات رئیسه کمیسه انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برای جلوگیری از واردات بنزین چه کارهای می‌توان انجام داد، توضیح داد: افزایش کیفیت بنزین تولیدی، کاهش مصرف سوخت از راه صرفه‌جویی و مصرف بهینه، بهینه‌سازی و توسعه فازهای پالایشگاهی جهت تولید هرچه بیشتر بنزین، حرکت به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی در کشور و جایگزینی آن‌ها با خودروهای بنزینی و محدود کردن واردات خودروها صرفاً به خودروهای هیبریدی و برقی ازجمله راهکارهای هستند که می‌تواند در راستای جلوگیری از واردات این سوخت مورد استفاده قرار گیرند

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • غلام عباس نیک طبع 0 0

    با سلام بهترین راهکار بستن دو غول خودرو ساز ایرانی می باشد چرا همیشه می خواهید مردم مقصر جلو دهید از قدیم گفتن جو بکاری جوبرداشت می کنی گندم بکاری گندم برداشت می کنی تا این خودرو ساز ایرانی دست از سر مردم بر ندارند همینه که هست هر سال هم باید کاسه چه کنم چه کنم دست بگیریم