| کد خبر: 246664 |

"سفر اربعین" دست مایه کاسبی برخی شرکت‌ های هواپیمایی

همزمان با آغار پیش فروش بلیت های اربعین از روز شنبه هفته جاری، بسیاری از متقاضیان از نخستین ساعات ابتدایی بامداد، با مراجعه به سایت فروش بلیت و حتی با حضور در محل پایگاه فروش، موفق به تهیه بلیت نشدند!

تین نیوز

همزمان با آغار پیش فروش بلیت های اربعین از روز شنبه هفته جاری، بسیاری از متقاضیان از نخستین ساعات ابتدایی بامداد، با مراجعه به سایت فروش بلیت و حتی با حضور در محل پایگاه فروش، موفق به تهیه بلیت نشدند!

به گزارش تین نیوز، 11 شهریور سال جاری سازمان هواپیمایی کشوری  طی ابلاغیه ای به شرکت های هواپیمایی به منظور بهره مندی حداکثری از ظرفیت ها برای انتقال زائران به عتبات عالیات مقرر کرد بازه زمانی پروازهای اربعین از 15 شهریور تا 30 شهریور باشد.

در ادامه این ابلاغیه آمده بود آغاز فروش بلیت پروازهای اربعین با قیمت تعیین شده 6 میلیون تومان در بازه زمانی مذکور و از ساعت 8 صبح 12 شهریور امسال انجام خواهد شد همچنین ثبت نام همه مسافران متقاضی سفر به عتبات عالیات در این بازه زمانی در سامانه سماح سازمان حج و زیارت الزامی است.

آغاز پیش فروش اینترنتی و حضوری بلیت های اربعین امسال در حالی از صبح روز گذشته آغاز شد که برخی از زائرانی که دل در گرو انجام مناسک پرشور اربعین داشتند، نه از طریق پایگاه های اینترنتی شرکت های هواپیمایی و نه با حضور در دفاتر فروش بلیت نتوانستند اقدام به تهیه بلیت برای سفر به کربلا کنند!

با این وجود برخی از مشتاقان به امید تهیه بلیت از نخستین ساعات ابتدایی بامداد روز 12 شهریور به پایگاه های فروش بلیت مراجعه کردند و طبق گزارش ها و تصاویر منتشره، بعضاً تا حدود ساعت 19 همان روز پشت درب های بسته دفاتر فروش بلیت شرکت های هواپیمایی معطل ماندند.

در این میان اما صرفاً افرادی محدودی موفق به دریافت بلیت هواپیما و نه در تاریخ مدنظر خود بلکه در ایام غیرپیک و خارج از ایام اربعین شدند. 

همه این ها در حالی است که طبق اذعان کارمندان دفاتر، پیش فروش بلیت هواپیما، از مجموع 15 هزار بلیت سهمیه اربعین، تعداد 9 هزار بلیت اساساً قبل از شروع ساعات کاری به فروش رفته است!

این اظهارات در حالی است که بنابر گفته بسیاری از متقاضیان خرید بلیت، در همان ساعات ابتدایی شروع پیش فروش بلیت های اربعین، مراجعه به سایت مورد نظر عملاً یا امکان پذیر نبود یا در صورت ورود به سایت و انجام عملیات مربوط به رزرو و پرداخت مبلغ بلیت، امکان ثبت و رزرو نهایی وجود نداشت و بعد از گذشت چند دقیقه مبلغ پرداخت شده مجدداً عودت داده می شد.

اقدام تعمدی ایرلاین ها برای بستن سایت فروش بلیت های اربعین

در این راستا، حرمت الله رفیعی؛ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران و جهان با اشاره به برخی از حواشی و مشکلات پیش آمده در فرآیند فروش بلیت های هوایی اربعین برای مردم با انتقاد و گلایه از عملکرد شرکت های هواپیمایی و کوتاهی مسئولان و سازمان های نظارتی بر لزوم امکان تعیین میزان عرضه و تقاضای سفرهای هوایی برای این ایام از سه ماه قبل تأکید و شرایط امسال در این زمینه را بدترین شرایط در طول چندسال اخیر توصیف کرد.

وی با انتقاد از عملکرد شرکت های هواپیمایی در جریان فروش بلیت سفرهای هوایی اربعین گفت: متأسفانه باید گفت ریشه مشکلات ایجاد شده برای زائران و مردم گرانقدر چیزی جز زیاده خواهی ایرلاین ها نیست که هر بار از طریق طراحی فرآیند و سناریویی برای تحقق این هدف تلاش می کنند.

رفیعی ادامه داد: شرایط فعلی، ظلم به مردم مشتاق و علاقمندانی است که در تمام ایام سال آرزوی فرا رسیدن این ایام و سفر به کربلا را دارند و به هیچ عنوان زیبنده مردم ایران نبوده و قابل پذیرش نیست.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران و جهان با بیان اینکه از حدود سه ماه پیش امکان تعیین و تخمین میزان تقاضا و عرضه بلیت سفر هوایی اربعین فراهم بود، متذکر شد: با این وجود شرکت های هوایی در فاصله ای بسیار اندک و در حدود یک هفته یا چند روز مانده به آغاز سفرها، اقدام به عرضه بلیت ها به صورت طراحی شده کرده اند و تا پیش از این سایت فروش بلیت این ایام را به صورت کامل بسته بودند؛ هم اکنون نیز ادعا می کنند صرفاً بلیت را به قیمت مصوب دولتی می فروشند در حالی که قیمت بلیت پیش از این ایام و پس از آن به مراتب پایین تر بوده است.

این فعال بخش خصوصی گردشگری مجدداً با تأکید بر اینکه قیمت بلیت ها در روزهای پیش از این ایام و یقیناً پس از آن پایین تر است، تصریح کرد: برخی ایرلاین ها با بستن سیستم فروش به دنبال افزایش قیمت و فروش بلیت ها به صورت زیرمیزی بودند که نتیجه آن ایجاد صف های طویل برای خرید بلیت به صورت حضوری شده است و بعضاً مردم و علاقمندان به امام حسین ناگزیر به حضور از ساعت 12 شب در معابر عمومی و خیابان ها شده اند که ظلم آشکار به زائران حسینی است که باید تکریم شوند.

وی توضیح داد: قیمت منصفانه بلیت مسیر اربعین با لحاظ سود شرکت های هواپیمایی نهایتاً مبلغ 4 میلیون تومان است اما هم اکنون بلیت ها به قیمتی بسیار بیشتر به فروش می رود.

رفیعی از عملکرد نامناسب مسئولان در این خصوص به ویژه در بعد نظارت انتقاد و اظهار کرد: برخی از مسئولان با آمارسازی به دنبال توجیه و طبیعی دادن این شرایط هستند که بدون شک و یقیناً نمی توان نام آن را به خدمت به مردم نهاد؛ چرا که شرایط فعلی را باید بدترین وضعیت ممکن در طی چند سال اخیر در زمینه سفرهای هوایی اربعین دانست که در سایه بی مسئولیتی برخی از مدیران و نهادهای نظارتی شرکت های هواپیمایی آشکارا دست خود را در جیب مردم کرده و به غارت پرداخته اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران و جهان همچنین خاطرنشان کرد: این انتظار وجود داشت که میزان عرضه بلیت در این ایام در صورت لزوم با قطع یا کاهش سایر مسیرهای پروازی به منظور رفع نیاز و تقاضای موجود افزایش یابد چراکه بخش عمده ای از منابع مالی تأمین ناوگان هوایی، عمومی بوده و قاعدتاً از جیب همین مردم پرداخت شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.