| کد خبر: 246578 |

ژاپن می تواند صنعت خودروسازی کشور را متحول کند

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: یکی از انتخاب های خوب کشور برای همکاری، در کنار خودروها وارداتی چینی، می تواند ژاپن باشد زیرا این کشور یکی از کشورهایی است که می تواند صنعت خودروسازی کشور را متحول کند؛ به شرط آن که این علاقمندی در آن ها وجود داشته باشد، توافق برجام صورت گیرد و تحریم ها برداشته شود.

تین نیوز

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن اظهار داشت: یکی از انتخاب های خوب کشور برای همکاری، در کنار خودروها وارداتی چینی، می تواند ژاپن باشد زیرا این کشور یکی از کشورهایی است که می تواند صنعت خودروسازی کشور را متحول کند؛ به شرط آن که این علاقمندی در آن ها وجود داشته باشد، توافق برجام صورت گیرد و تحریم ها برداشته شود.

به گزارش تین نیوز، بهرام شکوری در مورد آخرین جزییات تجارت ایران و ژاپن گفت: ژاپن یکی از کشورهای پیشرفته صنعتی دنیا است و همان طور که می دانید، خودروسازهای فعال در ژاپن، شرکت های بین المللی بوده که 75 درصد محصول شان را در بازار جهانی به فروش می رسانند.

رئیس کمیته مشترک ایران و ژاپن در خصوص ابزار امیدواری سفیر ژاپن درباره همکاری دو کشور در عرصه خودرو، بیان داشت: جناب سفیر درست می گویند. طبیعتا به واسطه این که بخشی مهمی از بازار فروش ژاپنی ها در بازار آمریکا است و شرکای آمریکایی دارند و به نوعی سرمایه گذاری های مشترکی با آمریکا دارند، طبیعتا تا تحریم ها برداشته نشود، امکان حضورشان در بازار وجود ندارد اما به طور کلی یکی از انتخاب های خوب کشور برای همکاری، در کنار خودروها وارداتی چینی، می تواند ژاپن باشد زیرا این کشور یکی از کشورهایی است که می تواند صنعت خودروسازی کشور را متحول کند؛ به شرط آن که این علاقمندی در آن ها وجود داشته باشد، توافق برجام صورت گیرد و تحریم ها برداشته شود.

وی با انتقاد از سقف واردات خودرو، خاطرنشان کرد: مشخص نیست مبنای این اعداد و ارقام چیست اما در بازه 10 تا 20 هزار یورویی نیز محصولات ژاپنی امکان حضور در بازار ایران را دارند اما بنظر می رسد باید مقداری تعدیل در این قیمت گذاری ها شکل گیرد زیرا وقتی این موضوع ( محدودیت قیمت) اعمال شود، عملا افراد به این سمت سوق داده می شوند که خودروی چینی بی کیفیت خریداری کنند.

عضو اتاق بازرگانی در ارتباط با پیش بینی بازار خودرو اظهار داشت: عرضه و تقاضای خودرو در کشور (با یک دیگر) هم خوانی ندارد و میزان تولید ما با میزان تقاضای ما متناسب نیست. متاسفانه خودروهایی که در داخل تولید می شوند، کیفیت لازم را ندارند و به لحاظ قیمتی بسیار گران تر از خودروهای خارجی هستند. در دنیا و در پاسخ به سوالی که توانایی صادر کردن چه محصولی را داریم، گفته می شود هر محصولی که مشتری بخواهد؛ اما در بعضی محصولات که به مسائل محیط زیستی یا جان انسان ها بازمی گردد، باید استانداردهای لازم رعایت شود و خودرو نیز از همین محصولات است و نمی‎ توان مماشات کرد، به عنوان مثال تلفات یک ساله پراید برابر با تلفات کل معادن در دنیا است.

وی در مورد روابط این و ژاپن افزود: قدمت روابط اقتصادی و سیاسی ما بسیار زیاد است و همان طور که مستحضر هستید، سال 97 یا 98، 90 سالگی روابط سیاسی-اقتصادی خود با ژاپن را جشن گرفته و این موضوع نشان دهنده آن است که ارتباط ما قدمتی نزدیک به یک قرن دارد. مردم و دولت ژاپن بسیار علاقمند به همکاری با ایران هستند و مجموعه کشور ما، جایگاه استراتژیکی در منطقه دارد و از دید من می تواند هاب تولید و صادرات انواع محصولات به کشورهای منطقه شود.

شکوری با اشاره به استراتژیک بودن موقعیت ایران در خاورمیانه، بیان کرد: 12 درصد از اقتصاد و 8 درصد از جمعیت دنیا در اطراف ما قرار دارند که متاسفانه اکثرشان درگیر جنگ شده و ویرانی هایی در کشورهایی نظیر یمن، افغانستان، سوریه و عراق به بار آمده است که تمام این کشورهای همسایه نیازمند انواع محصولات هستند. این جذابیت برای هر کشور و شرکتی در اشل جهانی وجود دارد که خواستار همکاری باشد و در این منطقه تولید را انجام دهد و ایران را هاب صادراتی برای کشورهای منطقه ای قرار دهد که دارای 600 میلیون نفر جمعیت هستند.

شکوری در ارتباط با موانع واردات از ژاپن اظهار کرد: طولانی بودن بعد مسافت با ژاپن، از مهم ترین موانع است اما مسئله مهم تر که در حال حاضر مانع واردات شده است، تحریم ها هستند که سبب شده ارتباط با کشورهای منطقه بیشتر شوند. در گذشته ما با کشورهای اروپایی بیشتر در ارتباط بودیم اما به نظر می رسد با توجه به قدمت و تکنولوژی به کار رفته در محصولات تولید ژاپن، ما می توانیم صادرات بسیاری از محصولات خود را به این کشور داشته و در ازای آن، از نوآوری ها و تکنولوژی های روز دنیا، از (تولیدات) این کشور بهره مند شده و انواع محصولاتی که در کشور امکان تولید آن وجود ندارد را از این کشور تامین کرده یا سرمایه گذاری مشترک با این کشور انجام دهیم.

وی در خصوص زمینه های همکاری مشترک ایران و ژاپن گفت: در حوزه توسعه فناوری، حمل و نقل ریلی و زیرساخت ها، خودروسازی ، گردشگری و میادین گازی و بسیاری صنایع امکان استفاده از ظرفیت ژاپنی ها وجود دارد.از سویی، ژاپن نیز در حوزه واردات فرش ایرانی، فرش ماشینی، خاویار، زعفران، پسته و بسیاری از خشکبار، میگو و خرمای ایرانی فعال است و در حال حاضر نیز به صورت غیررسمی، صادرات از ایران شکل می گیرد اما طبیعتا با برداشته شدن تحریم ها، شاهد ارتقای سطح مناسبات با ژاپن خواهیم بود.

رییس کمیته بازرگانی مشترک ایران و ژاپن اظهار داشت: در حال حاضر ارتباط تجاری رسمی با ژاپن وجود نداشته و این میزان در سال میلادی جاری، پایین تر از 30 میلیون دلار بوده که بیشتر از سوی ژاپنی ها و بصورت واردات شکل گرفته است زیرا بخش عمده ای از صادرات ما، نفت بود و صادرات غیرنفتی ما، میزان قابل توجهی را به خود اختصاص نمی داد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.