| کد خبر: 246539 |

جایگاه ویژه بلغارستان در راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه

معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با سفیر جمهوری بلغارستان درتهران دیدار و در زمینه توسعه همکاری های حمل و نقل بین المللی جاده ای فی مابین دو کشور گفت و گو کرد.

تین نیوز

معاون وزیر ورئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با سفیر جمهوری بلغارستان درتهران دیدار و در زمینه توسعه همکاری های حمل و نقل بین المللی جاده ای فی مابین دوکشور، گفت و گو کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، اظهارداشت : مناسبات تجاری و سیاسی فیمابین قدمتی قریب 130 سال دارد و ازقبل قلمرو بلغارستان گذرگاه اصلی ناوگان جاده‌ای ایرانی و اروپایی بوده و حتی بیش از نیمی از تجارت با اروپا توسط کامیونهای بلغار صورت می گرفت، لذا بستر همکاری مناسب حمل‌ونقلی دو کشور می‌تواند سبب کاهش کرایه حمل و موفقیت در رقابت با ناوگان کشورهای منطقه شود.

وی افزود : با توجه به سوابق نشست های متعدد صورت گرفته بین مقامات عالی و اجرایی دو کشور، همواره فضای مناسبی برای توسعه همکاریهای اقتصادی وجود داشته است که از مصادیق آن عضویت بلغارستان در راهگذر شمال- جنوب و همچنین به‌ همراه جمهوری اسلامی ایران، ‌بنیانگذاری در راهگذر خلیج‌فارس _ دریای سیاه بوده و اساساً این دو کشور ستون های اصلی این راهگذر مهم را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد : پس از تعدیل وضعیت کرونا، رشد تردد ناوگان ایرانی به مقصد و از مسیر بلغارستان جهت حمل محمولات وارداتی و صادراتی، از سرگیری شده وهرگونه تلاش طرفین در حوزه حمل‌ونقلی و گمرکی و تقویت حمل‌ یکسره و رفع حداکثری موانع فیمابین و رایزنی مراتب لازم به مراجع ذیصلاح در هر کشور باعث تحقق هرچه سریعتر توسعه تجارت طرفین خواهد شد.

امانی یادآورشد : تاکنون 19 دور کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور برگزار شده که آخرین آن مورخ فروردین 1398 در صوفیا منعقد شده و دور بیستم به میزبانی وزرات متبوع قریباً برگزار خواهد شد. همچنین تاکنون 4 کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شده که آخرین آن درچارچوب کمیسیون مشترک اقتصادی نوزدهم منعقد گردیده است .

براساس این گزارش، خانم نیکولینا کونووا سفیرجمهوری بلغارستان، ضمن تشکر از رویکرد همواره سازنده وزارت راه و شهرسازی و سازمان متبوع که در راستای روابط سنتی همواره بسیار خوب دو کشور بوده است، افزود : حسن‌نیت هر دو کشور منجر به استمرار روابط تا 125 سالگی شده که همواره نقش وزرای متولی حمل‌ونقل دو کشور در تکوین آن بسیار مهم بوده، نه صرفاً از جنبه حمل‌ونقلی یا زیرساختی بلکه بسترسازی در زمینه‌ای گسترده‌تر و اساساً بر این پایه است که دو وزارتخانه روسای کمیسیون‌های مشترک اقتصادی در دو کشور هستند.
وی خاطرنشان کرد : ما از جایگاه سفارت و رایزنی اقتصادی همواره سعی‌مان بر این است که در توسعه روابط بین تجار دو کشور کمک کنیم که روند انتقال کالا و نیز ترانزیت از قلمرو دو کشور تسهیل شود.

سفیر بلغارستان درادامه تصریح کرد : بعداز تعدیل کرونا درخواست های روادید 4تا 5 برابر شده و لذا در نظر داریم که صدور روادید را به ‌مانند کشورهای شنگن به بخش خصوصی واگذار شود و موسسه‌ای هم مشخص شده که امیدواریم روند صدور روادید تسریع شود. لذا تا آن موقع، سفارت به حداکثر تلاش برای تسریع در صدور روادید رانندگان ایرانی ادامه خواهد داد و درنظراست کلیه روادیدهای رانندگان یکساله صادر گردد .

این گزارش می افزاید، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی، طی سخنانی بیان کرد :
متعاقب تحولات پساکرونا، کرایه حمل دریایی بعضاً تا سه برابر افزایش یافته و لذا استقبال از حمل زمینی رو به افزایش است که فرصتی طلایی و یگانه برای توسعه ترانزیت دو کشور است که باید حداکثر بهره‌برداری بشود.
وی افزود :واقعیت این که ارتباط تجاری با بلغارستان برای ایران بسیار حائز اهمیت است، مضافاً بلغارستان دروازه ورود به اتحادیه اروپا برای ناوگان ایرانی است.
هدایتی خاطرنشان کرد : از دو سال قبل برنامه‌ریزی دقیقی را برای آمادگی احیای مجدد برجام داشتیم که از جمله در چارچوب آن، راههای جایگزین دسترسی به اروپا مدنظر است که بلغارستان در این خصوص در راهگذر خلیج فارس _ دریای سیاه جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.