| کد خبر: 246438 |

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛

حمل و نقل ترکیبی در شرق دریای خزر لازمه تحقق ۱۰ میلیون تن ترانزیت با روسیه

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی فعال کردن حمل و نقل ترکیبی در شرق دریای خزر را لازمه تحقق هدف ۱۰ میلیون تن ترانزیت با روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ دانست و گفت: با توجه به تغییرات جغرافیایی رخ داده در روسیه و محدودیت های ایجاد شده در مسیر حمل و نقلی این کشور می توانیم ۱۰ میلیون تن به ترانزیت کنونی میان دو کشور اضافه کنیم.

تین نیوز

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی فعال کردن حمل و نقل ترکیبی در شرق دریای خزر را لازمه تحقق هدف ۱۰ میلیون تن ترانزیت با روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ دانست و گفت: با توجه به تغییرات جغرافیایی رخ داده در روسیه و محدودیت های ایجاد شده در مسیر حمل و نقلی این کشور می توانیم ۱۰ میلیون تن به ترانزیت کنونی میان دو کشور اضافه کنیم.

به گزارش تین نیوز  به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امین ترفع، مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی به تشریح جزئیات تفاهم نامه منعقد شده میان ایران و روسیه مبنی بر ترانزیت ۱۰ میلیون تنی پرداخت و این هدفگذاری را قابل دستیابی دانست.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل های وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طی مذاکرات متعدد با کشور روسیه به هدفگذاری مشترک ۱۰ میلیون تن ترانزیت با روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳ رسیده و یک برنامه اقدام مشترک نیز تهیه کردیم.

وی افزود: این تفاهم نامه ترانزیتی از ادریبهشت امسال آغاز و در سفر وزیر راه و شهرسازی به روسیه امضا شد.

ترفع تاکید کرد: در این تفاهم نامه استفاده از ابزارهای هوشمند، مطالعه بازار و حجم بار، مورد اشاره قرار گرفته که در واقع نقشه راه و مسیر همکاری ما را ترسیم می کند.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل ها گفت: به فاصله دو ماه و به صورت ضربتی جلسه سیزدهم کمیته حمل و نقل ایران و روسیه و اولین جلسه کمیته ترانزیت بین دو کشور که برای اجرایی سازی این تفاهمنامه بود، برگزار شد و طی این جلسات هدفگذاری ۱۰ میلیون تنی به نتیجه رسید.

وی ادامه داد: برای تعیین این رقم، میزان ترانزیت بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن در حال حاضر از سه مسیر موجود میان ایران و روسیه در شرق و غرب دریای خزر حدود ۱۴ میلیون تن طی یک سال بار جابجا می شود که عموما تجارت دو طرفه یعنی صادرات و واردات است.

ترفع تاکید کرد: بنابراین با توجه به تغییرات جغرافیایی رخ داده در روسیه و محدودیت های مسیر حمل و نقلی این کشور می توانیم ۱۰ میلیون تن به این میزان اضافه کنیم که برای آن، باید حمل و نقل ترکیبی را در شرق دریای خزر فعال و تقویت کنیم.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل ها گفت: غرب دریای خزر نیز با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت است.

ترفع اظهار کرد: بر این اساس مقرر شد ۴ میلیون تن از طریق جاده، ۴ میلیون تن از طریق دریا و ۲ میلیون تن هم از طریق ریل جابجا شود.

وی خاطر نشان کرد: به همین منظور ظرف مدت یک ماه برنامه اقدام تهیه شد تا هم اقدامات و هم زمان بندی کارها برای تحقق هدف ۱۰ میلیون تنی مشخص شود و این برنامه هم اکنون توسط کشور روسیه در حال بررسی است.

مدیرکل دفتر تجاری سازی و امور تشکل ها با اشاره به حجم زیاد صادرات مواد پتروشیمی توسط کشور روسیه، مقرر شد اطلاعات حجم بار، درخواست و توالی آن توسط این کشور به ما اعلام شود تا بتوانیم بر اساس آن برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: باید بر اساس آن برنامه مشترک، جلسات چند جانبه با کشورهای منطقه برگزار کرده و در مورد زنجیره های تامین، چشمه های تولید بار، محل، توالی و زمان بندی آن ها نیز اقدام مشترک چند ماهه انجام شود تا اگر جایی کمبود ظرفیت حمل ونقل وجود داشت با همکاری مشترک این کمبود را برطرف کنیم.

این مقام مسئول از انعقاد توافقنامه های مشابه روسیه با کشورهای عمان، قزاقستان و بیشتر کشورهای منطقه خبر داد تا در قالب یک برنامه اجرایی هدفگذاری ترانزیتی با سایر کشورها نیز انجام شود.

حمل ریلی اولویت جابجایی برای مواد پتروشیمی و معدنی

ترفع تاکید کرد: برای جابجایی مواد اولیه مانند مواد پتروشیمی و معدنی ناوگان ریلی اولویت دارد چرا که هر واگن ریلی حدود ۵۵ تن و معادل دو دستگاه کامیون ظرفیت جابجایی این نوع کالا را دارد.

وی هدفگذاری ۱۰ میلیون تنی ترانزیت با روسیه را قابل دستیابی دانست و تاکید کرد: این هدف در مقایسه با عملکرد داخلی یعنی جابجایی حدود ۵۰۰ الی ۵۵۰ میلیون تن بار در سال در کشور عدد بزرگی نبوده بلکه یک هدف واقع بینانه و قابل دستیابی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.