| کد خبر: 246424 |

◄ آیا تعرفه ترانزیت در مرزها به صفر می رسد؟

تلاش می کنیم بتوانیم موانع موجود در مرزها را از نظر هزینه و مدت زمان توقف کاهش داده و در این راستا تفاهمنامه های بسیار خوبی با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان در حال انعقاد است که بتوانیم موانع (تعرفه ها) را برداریم.

تین نیوز

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از رشد ۲۵ درصدی ترانزیت در پنج ماهه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش تین نیوز شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری روز یکشنبه با بیان اینکه ترانزیت نقش بسیار مهمی در درآمدزایی کشور دارد، ابراز داشت: در سال ۱۳۹۳ حدود ۱۲.۵ میلیون تن کالا از ایران حابجا می شد، این عدد تا سال ۱۳۹۹ به دلایل مختلف به ۵.۵ میلیون تن کاهش یافت. در سال ۱۴۰۰ به ۱۱.۵ میلیون تن افزایش پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱ تابع هدف ۲۰ میلیون تن در سال، در نظر گرفته شده است. 

وی گفت: در پنج ماهه اول سال جاری، این عدد به ۵ میلیون تن رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است. 

وی اضافه کرد: کریدور شمال جنوب نقش مهمی در کشورهای روسیه و هندوستان دارد و وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد با ایجاد تفاهمنامه های مشترک با کشورهای روسیه، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان بتواند کریدور شمال جنوب را فعال کند. 

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ضمن تاکید بر اهمیت حمل و نقل ترکیبی بیان کرد: در کریدور شمال _جنوب سه شبکه ریلی مهم، سیستم های جاده ای و بنادر را داریم.

وی در مورد پروژه اتصال بندرعباس به آستارا اظهار کرد: رشت به آستارا حلقه مفقوده است که ۱۴۲ کیلومتر است. این حلقه جزو اولویت های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است و قرار بر این است که با توجه به سرمایه گذاری های روسیه، آذربایجان و خود ایران که قرار است اتفاق بیفتد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم ظرف چند سال آینده این حلقه مفقوده را کامل کنیم. اگر این اتفاق بیفتد، یک شبکه ریلی از بندرعباس به سمت آذربایجان و روسیه و شمال اروپا خواهیم داشت که این مسیر می تواند تا ۳۰ میلیون تن جابجایی بار بین کشورهای کریدور شمال جنوب داشته باشد.

وی بیان کرد: در تفاهم نامه اخیر که بین ایران و روسیه منعقد شد، ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا بین دو کشور به تفاهم رسید و در سفر اخیر هیئت روسی به ایران، آنان علاقمند بودند در سال های آینده با ایجاد و توسعه زیرساخت ها این عدد به ۳۰ میلیون تن برسد. 

افندی زاده همچنین با اشاره به شبکه ریلی دیگری که از ترکمنستان وارد می شود و در ایران به بندرعباس می رسد، گفت: اولین قطار روسیه از مسکو حرکت کرد، وارد قزاقستان، ترکمنستان و ایران شد و در ایران فقط ۵ روز طول کشید تا به بندرعباس برسد. این حرکت نشان دهنده فعال شدن کریدور در شبکه ریلی از سرخس به بندرعباس بود.

وی همچنین در مورد شبکه ریلی چابهار- زاهدان- مشهد- سرخس خاطرنشان کرد: چابهار ما را به آب های آزاد متصل می کند و می تواند کشور های C.I.S را تغذیه کند. بنابراین دولت در تلاش برای ایجاد زیرساخت های ریلی آن خواهد بود.

افندی زاده در ادامه به اهمیت شبکه جاده ای و پتانسیل بسیار بالای آن اشاره و عنوان کرد: بیش از ۶۰ هزار کیلومتر راه های اصلی، فرعی، آزادراه و بزرگراه در کشور وجود دارد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی افزود: تلاش می کنیم بتوانیم موانع موجود در مرزها را از نظر هزینه و مدت زمان توقف کاهش داده و در این راستا تفاهمنامه های بسیار خوبی با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان در حال انعقاد است که بتوانیم موانع (تعرفه ها) را برداریم. 

او تاکید کرد که دیپلماسی وزارت راه و شهرسازی با توجه به نظر مقام عالی وزارت این است که تعرفه ها در مرزهای بین المللی به صورت متقابل به صفر برسد. 

افندی زاده گفت: ما با تلاش به سمتی پیش می رویم که با استفاده از سیستم های الکترونیکی عبور کامیون ها از مرزها را به حداقل زمان برسانیم.

وی در موضوع کریدور شرق به غرب عنوان کرد: چین سالانه حدود ۶۰ میلیون تن کالا را به سمت اروپا می برد. ایران سهم بسیار کمی را از تجارت ترانزیت بر عهده دارد. تلاش ما این است که تفاهم صورت بگیرد و مرز سرخس و اینچه برون در اختیار کالاهایی که از چین می آیند قرار بگیرند و به سمت اروپا و ترکیه برود. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در خصوص ظرفیت بنادر بیان کرد: در ایران کمتر به ظرفیت حمل ترکیبی توجه شده است. حدود ۲۷۰ میلیون تن ظرفیت بنادر و شمال و جنوب است که با حمل و نقل ترکیبی می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

او با بیان این نکته که منابع دولت محدود است، اشاره کرد: در حمل و نقل داخلی تلاش خواهد شد با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی از این ظرفیت ها استفاده شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.