| کد خبر: 246415 |

کدام خودرو ها وارد ایران می شوند؟

در پی ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو، اینکه چه خودروهایی با شرایط اعلامی و به‌ویژه سقف قیمتی تعیین شده، امکان واردات خواهند داشت، مورد توجه است.

تین نیوز

در پی ابلاغ آیین نامه واردات خودرو، اینکه چه خودروهایی با شرایط اعلامی و به ویژه سقف قیمتی تعیین شده، امکان واردات خواهند داشت، مورد توجه است. در این راستا هرچند که به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات با سقف قیمتی تعیین شده، امری نشدنی نخواهد بود، اما سایر شرایط آیین نامه و الزام ایجاد نمایندگی برای خدمات پس از فروش و مهمتر از همه تعرفه واردات که هنوز عدد مشخص ندارد، در اینکه کدام خودروها قطعا وارد می شوند، تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین گزارش زیر صرفا به معرفی خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو می پردازد و قطعیتی برای اینکه این خودروها وارد شوند، وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، اواخر اردیبشهت ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو حداکثر تا پایان همان ماه خبر داد و تاکید کرد کرد که "محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد."

به گفته وی، "در موضوع واردات خودرو، دولت واردکننده نخواهد بود، بلکه شرایط را تسهیل خواهد کرد."

بحث ها، گمانه زنی ها و "به زودی ابلاغ می شود" های  آیین نامه واردات خودرو تا ابتدای شهریور ماه هم ادامه داشت و در نهایت، در آخرین روز هفته گذشته (پنجشبه سوم شهریور ماه)، آیین نامه و  جزئیات  آن توسط معاون اول رئیس جمهوری نهایی و به کلیه سازمان ها شامل وزارت صمت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ابلاغ شد.

یکی از مهمترین بندهای این آیین نامه، تعیین سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی است که طبق برنامه ریزی ها واردات خودروهای با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو مجاز اعلام شده و اولویت نیز با واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهد بود.

در این رابطه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام این خبر که  مرحله اجرایی واردات خودرو عملاً از ابتدای مهرماه آغاز می شود ، مهلت ارائه درخواست واجدین شرایط واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت را تا ۱۹ شهریور ماه اعلام کرد و گفت: "آیین نامه واردات خودرو سه گروه را شامل می شود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده که ۱۹ شهریور ماه در نظر گرفته شده است، حداکثر تا آخر شهریور ماه اسامی شرکت های منتخب اعلام خواهد شد. پس از تایید و اعلام شرکت هایی که الزامات آیین نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده اند، واردات خودرو می تواند انجام شود. با توجه به اولویت داشتن واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو، شرایط واردات سایر خودروها نیز بیستم شهریورماه اعلام می شود."

براین اساس اینکه چه خودروهایی با این سقف قیمتی امکان واردات خواهند داشت، موضوع حائز اهمیت است. در این رابطه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است: "سقف قیمتی اعلام شده تقریبا مساعد است و می توان خودروهایی که استاندارهای ۸۵گانه را پاس کنند، وارد کرد. البته که قیمت خودرو در جهان به دلیل کمبود چیپست ها و سیستم های الکترونیکی (بخشی به دلیل کرونا و بخشی هم تنش های سیاسی بین کشورهای چین و تایوان)، افزایش پیدا کرده است، اما احتمال  وارد بسیار است و واردات خودرو با سقف قیمتی تعیین شده  موضوعی نشدنی نخواهد بود .”

وی تصریح کرد: “برداشت ما از این مصوبه و اقدام برای واردات مثبت است و امیدوار هستیم که دیگر گره ای ایجاد نشود. اما نکته مهم اینجاست که چنانچه قرار باشد واردات منوط به بحث سرمایه گذاری در تولید و افزایش تولید باشد، واردات ممکن نخواهد بود؛ چراکه در حال حاضر مدعیان تولید، اینکه چه تعداد تولید می کنند و چه تولید می کنند و محاسبه مجموع میزان ارزبری خودروهای تولیدی نشان می دهد که خودروهای تولیدی اصالتا ارزبری بسیار بیشتری از خودروهای  CBU داشته و دارند.”

براین اساس، لیستی از خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو تهیه شده که به شرح زیر است. البته باید توجه داشت که سایر شرایط آیین نامه و الزام ایجاد نمایندگی برای خدمات پس از فروش، در اینکه کدام خودروها قطعا وارد می شوند، تاثیرگذار خواهد بود. این گزارش صرفا به معرفی خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو می پردازد و قطعیتی برای اینکه این خودروها با چه قیمتی به دست مصرف کننده ایرانی می رسد، وجود ندارد.

قیمت خودرو

قابل ذکر است که اطلاعات فوق از این  سایت  گردآوری شده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.