| کد خبر: 246266 |

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تکمیل پروژه راه‌آهن رشت‌–آستار با تامین مالی از سوی روسیه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره پروژه رشت - آستارا گفت: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای این پروژه وجود ندارد و در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام می‌رسد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور درباره پروژه رشت - آستارا گفت: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای این پروژه وجود ندارد و در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام می رسد.

برخی پروژه ها مانند خط ریلی رشت- آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می کند از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا سبب می شود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا متصل شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای ایران از نظر مالی و درآمدی خواهد داشت. همچنین به اعتقاد استاندار گیلان، این استان می تواند با وجود تکمیل راه آهن رشت - آستارا دروازه پیشرفت کشور باشد و اقتصاد استان و ایران را در مسیر توسعه به ویژه در حوزه آسیای میانه و قفقاز قرار دهد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب و راه آهن رشت-آستارا گفته بود که راه آهن ۱۶۰ کیلومتری رشت-آستارا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در عین حال، در سفر رئیس جمهوری به مسکو، احداث راه آهن رشت - آستارا جزو مصوبات سفر و توافقات بین دو رئیس جمهور ایران و روسیه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با پوتین رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احداث این راه آهن مهم و تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کردند.

با وجود این، به نظر می رسد علت اصلی تکمیل نشدن خط ریلی رشت-آستارا،  نبود حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. در حالی که در سال های گذشته تلاش های بسیاری برای تامین مالی این پروژه با نگاه به منابع خارجی از جمله فایننس از چین یا منابع کشورهای همسایه و روسیه انجام شده، این خط ریلی هنوز ساخته نشده است. در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده و آماده عملیات ریل گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

در این راستا هیات کارشناسی-فنی راه آهن کشور روسیه صبح امروز با خیراله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور- دیدار کرد و در این نشست شرایط و روش های مشارکت دو کشور در احداث راه آهن رشت- آستارا با حضور مدیران و کارشناسان، نمایندگان پیمانکار و مهندسین مشاور پروژه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

خادمی در این نشست با تاکید بر اهمیت کریدور شمال-جنوب به عنوان شاهراه حیاتی حمل ونقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند گفت: کریدور شمال-جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را از طریق ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا برقرار می سازد و تکمیل شدن آن کم هزینه ترین و سریع ترین مسیر ترانزیت را در دسترس این کشورها قرار می دهد.

وی با اشاره به دیدار رییس جمهور ایران و نخست وزیر روسیه و تاکید سران دو کشور بر مشارکت در احداث راه آهن رشت-آستارا اظهار کرد: این نشست با توجه به اهمیت بهره برداری از این مسیر ریلی برای دو کشور برگزار شده است تا شرایط همکاری در حوزه طراحی و اجرا و مشخصات فنی طرح بررسی شود.

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه شبکه ریلی ایران را از مهم ترین برنامه های دولت اعلام کرد و گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی در ایران موجود است و برنامه ریزی شده است تا طول شبکه ریلی به ۲۵ هزار کیلومتر ارتقاء یابد و در این حوزه راه آهن رشت- آستارا در حال حاضر یکی از اولویت دارترین مسیر ریلی در حال اجرای ایران محسوب می شود.

خادمی با اشاره به تاکید و ابلاغ رییس جمهوری ایران برای تسریع در اجرای این مسیر ریلی ادامه داد: در حال حاضر برنامه اجرایی منظمی تهیه شده است و بهترین واریانت با بررسی تمامی مسیرهای ممکن به تصویب رسیده است، ارزیابی ۵۰ کیلومتر از مسیر پروژه نیز در مراحل پایانی قرار دارد که در صورت توافق برای این همکاری عملیات اجرایی به سرعت آغاز خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر توان فنی و مهندسی ایران در راهسازی تاکید کرد و افزود: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راه آهن قزوین-رشت از سوی ایران، در صورت تامین منابع مورد نیاز از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام می رسد.

خادمی همچنین ساخت راه آهن رشت-کاسپین به عنوان یک محور ترانزیتی ریلی- دریایی از سوی ایران را گامی در تکمیل کریدور- شمال جنوب دانست و گفت: در حال حاضر این مسیر ریلی با انشعاب از راه آهن قزوین-رشت و با هدف اتصال بندرعباس در جنوب به بندر انزلی در شمال کشور با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال اجرا است و تمام تلاش ما این است که تا پایان سال جاری آماده بهره برداری شود.

هیات روسی در این سفر از راه آهن قزوین- رشت و مسیر راه آهن رشت- آستارا بازدید می کنند و در نشست های تخصصی با حضور صاحب نظران و کارشناسان این حوزه و مسئولان بخش حمل و نقل ریلی کشور زوایای مختلف این همکاری از سوی دو کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.