| کد خبر: 246140 |

◄ متروپل تکرار نخواهد شد اگر قوانین صحیح اجرا شود

با اجرای صحیح قوانین در حوزه ساخت و سازها بدون شک حوادثی نظیر متروپل را برای ما هیچگاه تکرار نخواهد کرد.

تین نیوز

مهسا السادات نصری: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین با بیان اینکه در حال حاضر نقص قانونی در حوزه صنعت ساختمان نداریم، گفت: با اجرای صحیح قوانین در حوزه ساخت و سازها بدون شک حوادثی نظیر متروپل را برای ما هیچگاه تکرار نخواهد کرد.

به گزارش تین نیوز، امیر کلهر روز یکشنبه در مراسم تقدیر از خبرنگاران استان قزوین، تاکید کرد: در گذشته های نه چندان دور حوادثی نظیر زلزله رودبار و یا بم خسارت های جانی و مالی فراوانی را برای ما رقم زد اما پس از آن و با تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان و نظارت بر امر ساخت و سازها، خوشبختانه آمار تلفات جانی ما را در حوادث طبیعی مانند زلزله به خصوص در زلزله های بزرگی همچون بندرعباس و سرپل ذهاب را به شدت کاهش داد.

کلهر بیان کرد: آگاهی بخشی به مردم از سوی رسانه ها در خصوص ۲۳ مبحث مقررات ملی ساختمان و رعایت قوانین و مقررات مندرج در آن از سوی سازندگان و ناظران و مطالبه گری جدی آنان به طور حتم کاهش بسیاری از حوادث را در حوزه ساختمان به دنبال خواهد داشت.

این مسئول حوزه نظام مهندسی خاطرنشان کرد: به همین منظور و از سه ماه پیش دفتر مشاوره شهروندی را به منظور ارایه مشاوره فنی رایگان به شهروندان در خرید ملک و اینکه آیا در زمان ساخت نظارت های فنی و آزمایشگاهی برروی بنا صورت گرفته یا نه را در سازمان راه اندازی کرده ایم.

وی گفت:در حال حاضر بخش عمده ای از مراجعان به این سازمان در قزوین مربوط به موضوع پیش خرید ساختمان ها است که خریداران در طول مسیر ساخت با سازنده به مشکل برمی خورند و به همین جهت نیز برای نخستین مرتبه دفتر مشاوره حقوقی را با کمیته داوری در سازمان به راه انداخته ایم.

کلهر با بیان اینکه سیاست سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین این بوده که اگر تخلفی صورت گرفت باید آن را رسانه ای کنیم تا از تکرار آن پیشگیری شود، افزود: تحقق این موضوع بدون شک باعث کاهش تخلفات در بخش های مهم از جمله مالی و اقتصادی خواهد بود و یا اگر احیانا تخریبی از سوی ماده ۱۰۰ و یا مباحث مربوط به ناایمن بودن بنا صورت گرفت، این کار با حضور اصحاب رسانه جهت بازدارندگی ها، صورت بگیرد.

کلهر تعداد اعضای این سازمان در سطح استان قزوین را ۱۱ هزار عضو دانست و گفت: در حال حاضر ۶ هزار عضو سازمان فعال بوده و دارای پروانه اشتغال به کار و دارای صلاحیت در هفت رشته معماری، نقشه برداری، اجرا، مکانیک، برق، محاسبات و تاسیسات برق و مکانیک می باشند.

وی با اشاره به موضوع نهضت ملی ساختمان،اظهار داشت: برای نخستین مرتبه تفاهم نامه ای بین نظام و اداره کل راه و شهرسازی برای نظارت در این مساله منعقد شد تا نظارت ها به صورت حقیقی و یا توسط مشاوران صورت بگیرد.

امیر کلهر نیز در خصوص ساختمان های ناایمن نیز گفت: این مساله به شدت و قبل از حادثه متروپل نیز توسط سازمان، دادستانی، راه و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری در سطح استان مورد پیگیری قرار داشت اما با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی به لحاظ ساختاری اجازه ورود به مباحث کلی در این زمینه را ندارد، گزارشات خود را به صورت مکتوب به مراجع ذیصلاح ارائه داده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین ادامه داد: موضوع اصلی که مربوط به سازه می باشد، خوشبختانه موارد عمده ای در استان قزوین وجود ندارد و در مواردی مانند برج خلیج فارس ایرادات به افزایش ارتفاع، آسانسورها و پله های اضطراری مربوط می شود اما برای همین موارد نیز ما به طور جای پای کار ایستاده ایم.

کلهر به موضوع آسانسور در ساختمان ها اشاره کرد و یادآور شد: آسانسور یک وسیله نقلیه است که در ساختمان از آن استفاده می کنیم و این وسیله نیز همواره به نگهداری و تعمیرات نیاز دارد و به همین منظور باید دفاتر بازرسی ساختمان تشکیل شود و در بازدیدهای دوره ای ضمن انعکاس مسایل و مشکلات، مدیریت ساختمان درصدد رفع آنها برآید.

وی در خصوص صدور شناسنامه فنی - ملکی نیز عنوان کرد: از زمان ابلاغ دیوان عدالت اداری مبنی بر عدم دریافت وجه، این مسئله در سازمان نظام مهندسی دیده شده و تاکنون نیز هیچ مبلغی در این زمینه از مراجعان دریافت نشده اما درصدد آن هستیم که با توجه به اینکه صدور این شناسنامه هیچ ارتباطی به ارائه خدمات مهندسی ندارد و در پیش نویس قانون جدید نظام مهندسی نیز به آن اشاره شده، دریافت مبلغ آن اجرایی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.