| کد خبر: 246074 |

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت:

◄ بیش از 50 درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند

وضعیت تولید خودروی کشور به گونه ای است که با تولید سالیانه 900 هزار خودرو ما را در رده 17-18 دنیا قرار می دهد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر صنایع وزارت صمت گفت: وضعیت تولید خودروی کشور به گونه ای است که با تولید سالیانه 900 هزار خودرو ما را در رده 17-18 دنیا قرار می دهد. 

به گزارش تین نیوز، عبدالله توکلی لاهیجانی در نشست رویداد تحول صنعت خودرو ابراز داشت: وضعیت تولید خودروی کشور به گونه ای است که ما را در رده 17-18 دنیا قرار می دهد اما هدفگذاری به گونه ای انجام شده است که بتوانیم به تولید 3 میلیون دستگاه در سال برسیم و به باشگاه 10 خودروساز برتر دنیا بپیوندیم. 

به گفته مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، کاهش تقاضا در بازار موجب شده صنعت خودروی دنیا با رشد محدود مواجه شود.

توکلی لاهیجانی با طرح این پرسش که چرا فکر می کنیم می توانیم به این هدفگذاری برسیم و چرا در تحلیل های بین المللی صنعت خودروی دنیا ایران را به عنوان کشوری با زیرساخت های مختلف قادر به رسیدن به این هدف می دانند؟عنوان کرد: مورد اول وجود نیروی کار ارزان در کشور است. مورد دوم فراوانی نیروی مهندسی است که سالیانه حدود 250 هزار فارغ التحصیل مهندسی در کشور وجود دارد. 

وی انرژی ارزان و همچنین فرصت بازار فراوان را از دیگر دلایل این هدف گذاری دانست. 

بیشتر بخوانید:

 ایران از سال 1402 واردکننده گازوئیل خواهد شد

 مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت گفت: بازار ایران بازار بزرگی است اما این بازار برای محصولات خاص، اقتصادی و ارزان قیمت است. البته زیرساخت های موجود برای توسعه برندهای خودی در صنعت کشور وجود دارد. 

وی اظهار کرد: برای مراکز طراحی فراوانی در سال های گذشته سرمایه گذاری شده است، همچنین قالب سازهای بزرگی در کشور وجود دارند، که اینها همه از زیرساخت های کشور برای توسعه محصول به حساب می آیند. 

وی اضافه کرد: وقتی از تولید سالیانه یک میلیون و 600 هزار خودرو صحبت می شود، از ماموریت غیر ممکن حرف نمی زنیم، بلکه این اتفاق در سال های گذشته اتفاق افتاده بود. 

توکلی لاهیجانی در خصوص ظرفیت های موجود برای تولید خودرو گفت: با توجه به قوای محرکه ظرفیت تولید 2 میلیون و 400 هزار خودرو، در خط بدنه ظرفیت تولید 4 میلیون و 130 هزار خودرو درسال، در خط مونتاژ 3 میلیون و 900 هزار خودرو را داراییم. 

وی افزود: اگر ظرفیت های معطل را احیا کنیم به همان تولید یک میلیون و 600 هزار سال 96 خواهیم رسید و در قدم بعدی احیای ظرفیت معطل بخش خصوصی برای دستیابی به هدف 3 میلیون دستگاه است. 

این مقام مسئولبا بیان این که محرک بازار زمینه ساز دستیابی به این هدف است، گفت: از سال 97 تا کنون به واسطه تحریم ها ظرفیت تولید به نصف رسید و از سال 97 تا اکنون اگر مثلا سالانه 800 هزار خودرو تولید می شد 400 هزارتای آن قابلیت عرضه به بازار را نداشت و خودروی ناقص محسوب می شد. این موجب ایجاد شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار خودرو شد. 

توکلی لاهیجانی افزود: یکی از محرک ها برای پاسخگویی به این تقاضا می تواند واردات خودرو باشد و هدف این است که علاوه بر پاسخگویی به بازار، یک شوک به صنعت خودرو از منظر ایجاد زمینه سازی رقابت وارد کنیم. 

او در ادامه اشاره کرد: از منظر سرانه مالکیت خودرو در رده های بعد از 100، در دنیا قرار داریم و وضعیت سرانه مالکیت خودرو اصلا مناسب نیست. 

وی ادامه داد: توزیع ناعادلانه خودرو در سرانه مالکیت خودرو وجود دارد. تقریبا بیش از 50 درصد خانوارهای ایرانی فاقد خودرو هستند. 

به گفته توکلی لاهیجانی حدود 30 درصد از ناوگان خودرویی فرسوده است. 

او اشاره کرد: اگر بازار را محرک صنعت خودرو در نظر بگیریم خوروهای ارزان قیمت می تواند نقش اساسی در گسترش این بازار داشته باشد. 

وی همچنین گفت: وقتی گفته می شود سه میلیون دستگاه ظرفیت تولید داریم اما 800 هزار دستگاه تولید می شود این یعنی هزینه های سربار تولید به شدت بالا خواهد رفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.