| کد خبر: 245899 |

راه‌اندازی ۲۷ آزمایشگاه خصوصی مجهز تست قیر PG

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه روسازی‌های بتنی گزینه مناسبی برای راهسازی به شمار می‌رود بخشی از فعالیت‌های مرکز را در حوزه راه تشریح کرد.

تین نیوز

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه روسازی‌های بتنی گزینه مناسبی برای راهسازی به شمار می‌رود بخشی از فعالیت‌های مرکز را در حوزه راه تشریح کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  در خصوص برنامه‌های آن مرکز در سال جاری برای بخش راه‌ها اعلام کرد: در حوزه روسازی راه‌ها که عمدتا قیر و آسفالت است وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری‌ها بزرگترین مصرف‌کننده قیر در کشور هستند که در این سه مجموعه گواهینامه فنی در حوزه قیر و آسفالت به منظور ارتقای کیفیت آسفالت اجباری شده است.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی الزام دوجداره شدن تانکرهای قیر را از دیگر اقدامات مناسبی برشمرد که با تلاش‌های آن مرکز به مرحله اجرا رسیده است. به گفته وی، قبلا پیرشدگی قیر سبب کاهش کیفیت آسفالت می‌شد که با الزام تانکرهای قیر به دوجداره شدن این مشکل تا حد قابل قبولی برطرف شده است. با دوجداره سازی تانکرهای حمل قیر نیاز به گرمایش مجدد برای تخلیه قیر در کارخانجات آسفالت از بین رفته است.

ضرورت تولید انواع قیر بر اساس شرایط آب‌وهوایی، میزان ترافیک و شدت  تابش آفتاب

حیدری از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را تهیه نقشه پهنه‌بندی قیر PG (قیر عملکردی) در سطح کشور به منظور ارتقای کیفیت قیر عنوان کرد و افزود: پیش‌تر، سه نوع قیر براساس درجه نفوذ تولید می‌شد. درحالیکه در پهنه بندی دمایی  کشور با کار مطالعاتی ۱۶ نوع قیر بر اساس شرایط آب و هوایی، میزان ترافیک جاده‌ها، شدت تابش آفتاب و... موردنیاز است. هم‌اکنون تعامل و همکاری مناسبی با صنعت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای اینکار انجام شده است.

راه‌اندازی ۲۷ آزمایشگاه مجهز تست قیر PG توسط بخش خصوصی در سطح کشور

به گفته این مقام مسئول، در حال حاضر، بخش خصوصی ۲۷ آزمایشگاه مجهز در کشور را برای تعیین  PG قیر با حدود ۳۰۰ میلیاردتومان اعتبار راه‌اندازی کرده است. نقش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در موضوع آموزش عوامل کاری و نیروی انسانی با صلاحیت حرفه ای چشمگیر بوده که انواع دورهای آموزشی تخصصی در حوزه قیر و آسفالت در سراسر کشور ازجمله آنهاست.

علاقمندی برخی از کشورها برای  خرید قیر از ایران

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعامل ایجاد شده بین مرکز تحقیقات را با کارخانه‌های تولید قیر باکیفیت تعامل مناسبی عنوان و تصریح کرد: قیر کشور در منطقه از نظر کیفیت سرآمد است و هم اکنون از برخی از کشورها خواهان خرید قیر از ایران هستند.

حیدری در خصوص برنامه‌هایی که در سال جاری در بخش راه ها در برنامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است توضیح داد: روسازی راه‌ها با رویه‌های مرکب که تلفیق بتن و قیر است در برنامه مرکز قرار دارد. مرکز تحقیقات  در صدد است تا روسازی راه‌ها را با رویه‌های مرکب یا روسازی بتن غلطکی، بهسازی  کند.

وی با اشاره به اینکه در کیفی‌سازی آسفالت راه‌ها ۲۰ درصد شامل روسازی و ۸۰ درصد مربوط به زیرسازی است اعلام کرد: مقرر است زیرسازی راه‌ها با ارتقای بتن و استفاده بیشتر از بتن که دوام بالاتری دارد انجام شود و لایه نازکی از آسفالت نیز روی زیرسازی‌های بتنی انجام شود.

حیدری تصریح کرد: انجام زیرسازی راه‌ها با بهره‌مندی از بتن و آسفالت لایه نازک  در روسازی می‌تواند منجر به دوام و کیفیت بیشتر راه‌ها شود. در جاده مبارکه-بروجن این کیفیت در حال انجام است که دوام بالایی دارد و منجر به کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد.

وی افزود: با اقدامات چندساله مرکز عمر مفید راه‌ها از ۳ سال به حدود ۵ سال ارتقا یافته است. در حالیکه با زیرسازی بتنی و رویه نازک آسفالت عمر راه‌ها تا۱۰ سال ارتقا خواهد یافت .

این مقام مسئول موضوع دیگری که در دست پیگیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است، موضوع بهره‌مندی از تراشه‌های آسفالت عنوان کرد و گفت: در صدد هستیم تا تراشه‌های آسفالتی را که قابل بازیافت است مورد استفاده قرار دهیم. زیرا این تراشه‌ها حدود ۳ تا ۴ درصد قیر مفید دارد و با تزریق یک تا دو درصد قیر و یکسری جوان کننده‌ها می توان از این تراشه‌ها به عنوان آسفالت استفاده مجدد کرد.

حیدری دانش فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را برای بهره‌مندی از تراشه‌های آسفالت کافی دانست و افزود: تراشه‌های آسفالت با افزودن مقدار مناسب قیر و همچنین جوان کننده ها به عنوان آسفالت نو در چرخه استفاده خواهد آمد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مزایای آوردن تراشه‌های آسفالت به چرخه استفاده مجدد را کاهش ۳۰ درصدی هزینه ها و عدم استفاده از سنگدانه‌ها عنوان کرد. به گفته وی، در مجموعه وزارت راه وشهرسازی، سازمان راهداری موظف است بین ۱۰ تا ۱۵درصد از تراشه های آسفالت را در راهسازی مورد استفاده قرار دهد که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درصدد است تا این میزان را ارتقا بدهد.

حیدری گفت: در حال حاضر شرکت دانش‌بنیانی در کشور هستند که تراشه‌های آسفالت را تولید می کنند. همچنین شرکت دانش بنیانی نیز جوان‌کننده‌های تراشه‌های آسفالت را تولید کرده است که کیفیت لازم را دارد.

وی تاکید کرد: هم اکنون از نظر ماشین‌آلات، مواد و دانش فنی در کشور برای بهره‌مندی مجدد از تراشه‌های آسفالت به عنوان آسفالت نو، کمی و کاستی وجود ندارد که در برنامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.