| کد خبر: 245850 |

◄ سند دار کردن فرودگاه ها؛ صدور سند برای فرودگاه هایی که سند دارند؟

روز گذشته 22 مرداد ماه 1401 ، تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

تین نیوز

روز 22 مرداد ماه 1401 ، تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت راه و شهرسازی با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت راه و شهرسازی با موضوع قانون حدنگار که با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد گفته است «در راستای سیاست نهضت خدمت رسانی قوه قضاییه، سازمان ثبت وظیفه خود می‌داند که جهت تسریع در طرح نهضت ملی مسکن اقدامات و همکاری لازم را با وزارت راه و شهرسازی داشته باشد».

معاون رئیس قوه قضاییه رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه با اشاره به تبصره یک ماده ۱۰ قانون جهش تولید عنوان کرد که «چنانچه دستگاه‌ های موضوع این ماده ظرف مدت ۲ ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظف‌ هستند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف مدت یک ماه وفق قانون اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند.»

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نیز در این مراسم به پرونده‌های سنگینی که در زمینه زمین وجود دارد اشاره کرد و با تاکید بر لزوم  حل این پرونده ها عنوان کرد که «تعداد ۴۶ هزار پرونده در دادگاه‌ های کشور مرتبط با اختلاف ملکی است».

وزیر راه و شهرسازی در عین حال  کمک ویژه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را در خصوص نهضت ملی مسکن به وزارت راه و شهرسازی خواستار شد  و تاکید کرد که «تفاهم نامه همکاری مشترک میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت راه و شهرسازی، بحث حدنگار که جزو ضروریات کشور است را به دنبال دارد همچنین نهضت ملی مسکن نیز در این تفاهم نامه مطرح شده تا زمین‌ های مورد نیاز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد».

وزیر راه و شهرسازی همچنین اظهار امیدواری کرد با کمک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وضعیت زمین‌ های متعلق به راه و شهرسازی مشخص شود.

به گفته کارشناسان هوانوردی اگرچه به گفته بابایی این تفاهم نامه می تواند گام بلندی در راستای تثبیت و مستند سازی املاک دولتی باشد و نقش بسزایی در کاهش زمین خواری و جلوگیری از دست اندازی سودجویان به این املاک خواهد داشت اما نکته مهم این است که در زمانی این تفاهم نامه امضا شده که بیشتر از ۹۰ درصد فرودگاه های کشور دارای سند تک برگ هستند و ۱۰۰ درصد اراضی فرودگاه ها در لایه حدنگار (کاداستر) جانمایی و گواهی هریک از آنها توسط مدیرکل ثبت استان صادر شده و همه این اقدامات نیز در مدت زمانی محدود، بدون هرگونه هزینه و با حداقل امکانات و بدون دخالت وزارتخانه انجام شده است.

بر این اساس اکنون این پرسش است که امضای این تفاهم نامه در چنین شرایطی به چه دلیل صورت رگفته است؟ همچنین باید دید برای اجرای این تفاهمنامه چه اعتبارات و هزینه هایی و ... صرف خواهد شد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک کارشناس 0 0

    سلام علیکم عصربخیر و خدا قوت ، امضای تفاهم نامه بمنظور سند دار شدن فرودگاهها در وضعیتی که اکثریت اراضی و محدوده های فرود گاهها دارای سند تک برگ و ۱۰۰ درصد محدوده های فرو دگاهها در لایه حد نگار جانمایی شده است، کاری غیر حرفه ای و بدور از اخلاق و بیانگر عدم علم و اطلاعات کافی و اشراف کافی از جانب امضاء کنندگان ویا به نام خود کردن این اقدام بزرگ و مهم از سر عملکرد نداشتن مدیریت است.
    خیلی از دستگاههای دولتی از جمله بسیاری از دستگاه های اجرایی تابعع وزارت راه نسبت به امضاء تفاهم نامه جهت تحقق قانون کاداستر مستحق بوده و هستند اما بعلت سختی کار و زمان بر بودن مستند سازی، اغلب آنها از پرداختن به آنها اجتناب می نمایند. مستند سازی باقی مانده فرودگاهها در حد تنظیم تفاهم و رسانه ای شدن نیستند و نباید اقدامات بزرگ انجام شده توسط مدیران خدوم که در اواسط دهه 1390 را به صرف اینکه در دولت دیگری انجام شده پنهان و به نام خود ثبت نمود. متاسفانه این واقعیت تلخ را باید پذیرفت که نه تیم مدیریتی فعلی و نه قبلی هیچ توان و عملکردی در این خصوص نداشته اند.

    • ناشناس 0 0

      از مدیرانی که با رابطه و بده و بستان سر کار می آیند و توان تخصصی برای شناخت و انجام وظایف ندارند، انتظار بیشتری نیست. یاد دوران حضوران مدیران بزرگ به خیر. تازه می فهمیم تفاوت دایناسورها و مورچه ها چیست و چطور میشود کشور را با درایت آباد و بی درایت نابود کرد.