| کد خبر: 245837 |

آغاز سفرهای اربعین از امروز/آنچه باید زائران بدانند

سفر زائران اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) امروز - ۲۳ مرداد ماه - در حالی با اعزام نخستین کاروان زیارتی از مرز خسروی آغاز شده است که پیش بینی می شود پس از وقفه دو ساله در اعزام زائران به دلیل شیوع کرونا، شاهد حضور میلیونی ایرانیان در اجتماع عظیم اربعین باشیم.

تین نیوز

سفر زائران اربعین حضرت اباعبدالله الحسین (ع) امروز - ۲۳ مرداد ماه - در حالی با اعزام نخستین کاروان زیارتی از مرز خسروی آغاز شده است که پیش بینی می شود پس از وقفه دو ساله در اعزام زائران به دلیل شیوع کرونا، شاهد حضور میلیونی ایرانیان در اجتماع عظیم اربعین باشیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، امسال دولت‌های ایران و عراق توافق کردند که مرزهای دو کشور را برای سفر مشتاقان زیارت بقاع متبرکه عراق بخصوص اباعبدالله الحسین(ع) و یاران ایشان باز کنند و از آنجا که طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا در اعزام زائران ایرانی وقفه ایجاد شده بود، مقرر شد، روند اعزام زائران اربعین زودتر آغاز شود تا در امر خدمت رسانی به زائران مشکلی پیش نیاید.

به گفته احمد وحیدی وزیر کشور پیش بینی می شود برای اربعین امسال پنج میلیون زائر خواستار سفر به عراق شوند؛ از این رو از داوطلبان خواسته شد در سامانه سماح ثبت نام کنند تا اعداد و برآورد دقیق‌تری پیش بینی شود.

وزیر کشور که مسئولیت هماهنگی با طرف عراقی را برای سفر اربعین بر عهده دارد، تاکید کرد: همه پیش‌بینی‌ها و تلاش ها بر این است که سفر اربعین، سفری ایمن و خوب باشد و برهمین اساس مذاکراتی با طرف عراقی انجام شده و اطمینان داده‌اند، امنیت را برقرار کنند اما موضوع ایمنی و امنیت دو مساله است و  زائران باید بیمه باشند که اگر از نظر ایمنی دچار مشکلی شدند، بیمه بتواند جبران خسارت کند.

وی با اعلام اینکه ایران مرزهای خود را برای اعزام زائران آماده کرده و معطلی در این سوی مرز نخواهیم داشت، اظهار داشت: از طرف عراقی نیز خواسته شده به میزان خروجی از دروازه‌های کشور، ورودی در نظر بگیرد تا زائران معطل نشوند و قول داده‌اند که تعداد ورودی‌ها را افزایش دهند که اگر این امر محقق شود ماندگاری در مرز نخواهیم داشت؛ یعنی کار زائران به همان اندازه که در خروجی ایران انجام می شود در ورودی عراق نیز انجام خواهد شد تا معطل نشوند.

امسال گذرگاههای مرزی مهران، خسروی، شلمچه، چذابه و نیز ۲ گذرگاه مرزی در شمال غرب شامل تمرچین در استان آذربایجان غربی و باشماق در استان کردستان برای تسهیل در تردد مرزی زائران اربعین در نظر گرفته شده و تردد از مرز خسروی از ۱۶ محرم (۲۳ مرداد) امکان پذیر است.

حال خدمات در نظر گرفته شده برای زائران اربعین در مرزهای زمینی ایران مرور می شود تا هموطنان با آگاهی بیشتر راهی این سفر معنوی شوند:

پیش بینی سیستم حمل و نقل برای زائران

طبق برنامه ریزی ها، ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای برای اعزام زائران به گذرگاههای مرزی پیش بینی شده است اما همانطور که وزیر کشور اعلام کرده، امسال با حجم زیادی زائر روبرو هستیم و بی تردید کمبودهایی در حوزه حمل و نقل عمومی داریم؛ به همین دلیل مقرر شده زائران امکان استفاده از خودروهای شخصی را نیز خواهند داشت و از این رو پاکینگ هایی نیز در مرز در نظر گرفته شده است.

اما درباره اینکه ایرانی ها می توانند با خودروی شخصی وارد خاک عراق شوند، وزیر کشور می گوید: هنوز حرف قطعی و توافق قطعی در این مورد با طرف عراقی زده نشده است و در صورت توافق اطلاع رسانی خواهد شد.

شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از پیش بینی هشت هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی مسافران اربعین خبر داده است و طبق برآوردها ۹۳ درصد از زائران اربعین از طریق حمل و نقل جاده ای تردد خواهند کرد.

البته با توجه به حجم بالای مسافران پیش بینی می شود برای پوشش اربعین به ۶ هزار اتوبوس‌ دیگر نیاز باشد که معاون وزیر راه اعلام کرده به دنبال تامین آن‌ها از طریق ستاد مرکزی اربعین، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نیروهای مسلح هستند.

همچنین با توجه به انجام سفرهای اربعین از ۱۶ تا ۳۰ شهریور به شرکت راه‌آهن اعلام شده به هیچ عنوان پیش فروش ۱۰۰ درصدی در این ایام نداشته باشند تا در صورت نیاز بتوان از سایر قطارها برای مسیر تهران- اهواز- شلمچه استفاده کرد. در مورد بلیت اتوبوس نیز وزارت راه جلساتی با اصناف خواهد داشت تا برای قیمت‌ها و نحوه فروش آن‌ها هماهنگی شود.

به گفته افندی‌زاده از آنجا که اتوبوس یک طرف مسیر را بدون مسافر می‌رود، نحوه قیمت‌گذاری برای بلیت آن متفاوت است.

وی همچنین تاکید کرد: برای پیش فروش بلیت‌ها به ویژه قطار و هواپیما در ایام اربعین، هماهنگی‌ها برای پیش فروش حضوری و اینترنتی بلیت در شهریور ماه انجام خواهد شد.

بیمه حوادث برای زائران

بیمه سفر یکی از تسهیلاتی است که همچون سنوات گذشته برای زائران در نظر گرفته شده است؛ وزیر کشور در این باره اعلام کرده است که مبلغ دریافتی حدود ۱۷ الی ۱۸ هزار تومان  برای هر مسافر خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که رقم دریافتی بابت حق بیمه، برای جبران خسارت احتمالی و ناخواسته ای است که ممکن است در هر مسافرت از جمله اربعین زائران را تهدید کند؛ حوادث جاده‌ای، مقوله تامین امنیت زائران در خارج از مرز و نیز بیماری ها و مشکلاتی که سلامت فرد را ممکن است تهدید کند، تحت پوشش این نوع بیمه قرار می گیرد.

لزوم به همراه داشتن گذرنامه و کارت واکسن کرونا

داشتن گذرنامه معتبر که تاریخ آن منقضی نشده باشد، لازمه انجام هر سفر برون مرزی از جمله زیارت اربعین است از این رو مشتاقان زیارت عتبات عالیات بهتر است در اولین فرصت نسبت به تمدید یا اخذ گذرنامه اقدامه کنند.

در گام بعدی و با توجه به اینکه هنوز ویروس کرونا به طور کامل ریشه کن نشده است، تزریق دو دوز واکسن کرونا الزامی است و زائران می بایست کارت واکسن خود را به همراه داشته باشند.

مسئولان کشوری و نیز فرمانداران شهرهای مرزی بارها تاکید کرده اند: افرادی که بدون گذرنامه و کارت واکسن به مرز مراجعه کنند، کشور عراق اجازه ورود به آنها را به هیچ عنوان نخواهد داد.

احتمال ازدحام در مرزها

نکته ای مسئولان همواره درباره سفر به عتبات عالیات در زمان اربعین تاکید می کنند، این است که داوطلبان سفر خود را به تاخیر نیندازند؛ حال این توصیه برای امسال که پیش بینی می شود تعداد زائران به حدود ۵ میلیون نفر برسد - یعنی حدود سه برابر سال های قبل از کرونا - این توصیه اهمیت بیش از پیش می آید تا میزبانان نیز بتوانند از عهده خدمت رسانی مطلوب و شایسته مهمانان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برآیند.

آماده سازی مرزها برای حضور زائران/وضعیت مرزها چگونه است؟

آماده سازی مرزهای زمینی برای میزبانی از زائران از ماهها قبل آغاز شده است؛ از این روز وزیر کشور در آستانه آغاز اعزام هموطنان از مرزها بازدید داشت و بر آماده سازی زیرساخت ها بخصوص زیرساخت های جاده ای در مرز چزابه تا اول شهریور ماه، پیش بینی نصب مخازن جدید آب برای آبرسانی به زائران و نیز تعبیه پارکینگ خودرو تاکید کرد.

در ادامه وضعیت مرزها برای پذیرایی از زائران را مرور می کنیم:

مرز خسروی در استان کرمانشاه:

مرز خسروی در غربی‌ترین نقطه ایران با داشتن بزرگترین پایانه بین‌المللی زمینی خاورمیانه، قدیمی‌ترین، اصلی‌ترین و در عین حال هموارترین مسیر برای تردد زوار کشورمان به عتبات عالیات در کشور عراق است. مسافت کوتاه این نقطه مرزی با شهرهای زیارتی عراق سبب شده تا بسیاری از زائران این مسیر را بر تردد انتخاب کنند.

مسیر مرز خسروی از تهران تا خسروی به صورت چهار بانده و یکی از بهترین مسیرها است و نسبت به دیگر مرزهای کشورمان برای دسترسی استان های شمالی، مرکزی و غربی و شمال غربی و شرقی و شمال شرق نزدیکتر است و می تواند مسیری برای دسترسی آسان زواری باشد که می خواهند زود تر عازم کربالای معلا و عتبات عالیات شوند.

همچنین زائران اربعین پس از ورود به شهر قصرشیرین می‌توانند با استفاده از مسیر ۱۵ دقیقه‌ای تا مرز خسروی را طی کنند که پایانه مرزی خسروی یکی از بهترین و مجهزترین پایانه‌های خاورمیانه است و با امکانات سرمایشی،  گیت‌های پرتعداد و سایر امکانات رفاهی آماده خدمت به زائران اربعین از سراسر کشور است.

در قصرشیرین ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند.

احداث دروازه‌های جدید بررسی گذرنامه، احداث فیبرنوری، تجهیز سرسراهای ورود و خروج زائر، ایجاد سرویس‌های بهداشتی، ایجاد دستگاه برج نوری، نوسازی دوربین‌های داخل سالن‌های ورود و خروج و محوطه پایانه، ایجاد پارکینگ با ظرفیت ۵۰ هزار خودروی سوار در ۱۰ نقطه قصرشیرین و مرز خسروی، استقرار اتوبوس ها برای جابجایی زائران از قصرشیرین به مرز خسروی، نصب سایبان در نقطه صفر مرزی و ایجاد مه پاش با توجه به گرمی هوا همگی از اقدامات مناسب برای رفاه زائران است.

چزابه و شلمچه در استان خوزستان:

استان خوزستان با برخورداری از ۲ پایانه مرزی شلمچه و چذابه سالانه میزبان جمعیت زیادی از محبان اهل بیت و زائران امام حسین (ع) به ویژه در ایام اربعین است؛ در ایام اربعین ۱۳۹۸  در مجموع یک میلیون و ۶۷۱ هزار و ۸۲۲ زائر ایرانی و خارجی نفر از مرز شلمچه و ۶۵۷ هزار و ۹۳ نفر از مرز چذابه تردد کردند و از این رو پیش بینی می شود این ارقام در اربعین امسال رشد چشمگیری داشته باشد.

در آستانه اربعین حسینی(ع) و به منظور آماده سازی جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه، پنج پروژه نگهداری راه شامل لکه گیری و روکش آسفالت به طول ۷۰ کیلومتر در جاده‌های اهواز - آبادان، اهواز - خرمشهر، جاده امام جعفرصادق(ع)، عبدالخان - بستان، ماهشهر - آبادان و ۲ پروژه در جاده اهواز - حمیدیه -  سوسنگرد با مجموع اعتبار بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان، علاوه بر انجام اقدامات زیرساختی و آماده سازی جاده‌های منتهی به گذرگاههای مرزی استان برای ایام اربعین، با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از زائران از خودروهای شخصی برای عزیمت به مرز استفاده می کنند، پیش بینی می‌شود برای جابجایی بقیه به ۱۰ هزار و ۵۸۸ دستگاه  اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه نیاز باشد.

مرز مهران در استان ایلام:

مرز مهران دیگر گذرگاه پرتردد در ایام ابعین به شمار می رود که به گفته استاندار ایلام، آماده سازی و ایمنی سازی محور حمیل - شباب - ایلام - مهران به دلیل ترافیک بالای مسافران در این ایام در اولویت آماده سازی و ایمنی سازی قرار دارد.

استاندار ایلام در این باره اظهار داشت: مسیر حمیل به ایلام و ایلام به مهران پرد ترددترین محور اربعین به استان است و هرساله بار ترافیکی زیادی ایجاد می کرد که لازم است علاوه بر آشکارسازی و آرام سازی، حضور نیروهای پلیس در این مسیر افزایش یابد تا حجم تصادفات جاده ای نیز کاهش یابد.

اکنون ۷۴ کیلومتر جاده چهاربانده ایلام تا مرز مهران آماده بهره برداری است و در هشت کیلومتر باقیمانده هنوز عملیات عمرانی باقیمانده اما به شکل اضطراری در ایام اوج اربعین استفاده خواهد شد.

آبرسانی به شهر مهران، تعبیه ۵۳ دستگاه آبسردکن در مسیر حرکت زوار و ایجاد زیرساخت های لازم در پارکینگ ها انجام شده است.

به گفته فرماندار مهران، برای دسترسی مواکب و مردم به آب، برق و گاز هیچ مشکلی وجود ندارد و پست ۳۲ مگاواتی برق با اعتبار ۵۵ میلیارد تومان به ظرفیت مهران افزوده شده است.

محصورسازی پارکینگ اربعین، پایش تصویری، ایجاد یک مسجد، ساخت دستشویی، لاین بندی و ایجاد تجهیزات آبسردکن و ایجاد ظرفیت برای استقرار ۶ هزار دستگاه اتوبوس در پایانه برکت از دیگر اقدامات انجام شده برای میزبانی از زائران در مرز مهران است.

مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی:

امسال برای نخستین بار مرز تمرچین در آذربایجان غربی میزبان زائران اربعین خواهد بود؛ به گفته محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی دستگاههای اجرایی در استان به سرعت فعال شده اند که تا پایان هفته جاری زیرساخت های مرود نیاز برای تردد آسان زوار را فراهم نمایند.

مسیر تمرچین یکی از نزدیک ترین مسیرها به ویژه به شهر سامرا بوده که می‌تواند در ایام گرم سال مسیری بسیار مناسب برای تردد زائران اربعین باشد. امسال از ظرفیت مرز تمرچین برای حضور محدود زائرانی از منطقه شمال غرب و حتی شمال کشور در مراسم اربعین حسینی استفاده خواهد شد و تلاش می شود مسیر حضور زائران خارجی از منطقه قفقاز نیز در مراسم اربعین امسال از این طریق باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.