| کد خبر: 245744 |

◄ هوشمندسازی پایان کار ساختمان از مهرماه شروع می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پیرامون بافت‌های فرسوده گفت: بیش‌ترین بافت فرسوده اصفهان مربوط به شمال شهر و خصوصاً منطقه ۱۴ است و در این راستا نگاه‌مان ساخت و سازهای بلند مرتبه نیست و طبق این مورد ساماندهی حرم زینبیه و ۳۲ هکتار بافت‌های مسکونی در قالب ارتفاعات کوتاه در دستور کار قرار داده‌ایم.

تین نیوز

وحید مهدویان معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن گرامیداشت ایام عزاداری اباعبدالله(ع) و روز خبرنگار اظهار داشت: معاونت شهرسازی از مهر سال قبل کار خود را آغاز کرد و در آغاز کار، در برنامه ارائه شده ۸ محور را به شهردار ارائه دادم که شامل هوشمندسازی کلیه خدمات شهرسازی و معماری، تعامل سازنده با بخش‌های داخل و خارج از شهرداری، اقدامات اجرایی در مانع‌زدایی از خدمات، برونسپاری خدمات قابل واگذاری به متخصصان و ... می‌شود. 

وی با تأکید بر اینکه محور اصلی فعالیت تحقق شهرداری هوشمند است، افزود: تا قبل از سال ۹۳ روند به‌صورت دستی و کاغذی بود، اقدامی که در سال ۹۳ رقم خورد الکترونیکی کردن کلیه فعالیت‌ها بود که اقداماتی در این راستا انجام شد و تا سال ۹۷ این مورد به‌طور کامل اتفاق افتاد. 

به گزارش تین نیوز ، مهدویان با بیان اینکه در دوره جدید، موضوع هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفت تا پاسخگویی از طریق ربات‌های هوشمند انجام شود، عنوان کرد: در نتیجه آن سلیقه‌گرایی حذف می‌شود و این مورد تحت عنوان سامانه هوشمند توسعه شهری رقم خواهد خورد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان یادآور شد: برای سامانه هوشمند توسعه شهری در سال ۱۳۹۹، طبق پیگیری‌های انجام شده در وزارت راه و شهرسازی، مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران اخذ و اصفهان به عنوان پایلوت انتخاب شد، اما عزمی در این مورد در شهرداری وجود نداشت، اما با مدیریت جدید در دستور کار قرار گرفت. 

وی با تأکید بر اینکه گام اول هوشمندسازی ، اصلاح فرایندها بود، اظهار کرد: از ابتدای کار اولین اقدام اصلاح کلیه فرایندها در حوزه شهرسازی و معماری با نگاه هوشمندسازی بود، یعنی اگر قصد حذف نیروی انسانی داریم چه اقداماتی باید انجام شود. 

مهدویان ادامه داد: در ادامه این امر، ۱۶ فرایند مورد اصلاح، بازبینی و حذف قرار گرفت و نگاه‌مان این بود که آنچه که به‌ عنوان معاون شهرسازی اختیار داریم، در اختیار مردم نیز قرار بگیرد، یعنی سلیقه‌محوری حذف و سطح اختیارات ما در اختیار مردم قرار بگیرد. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با یادآوری اینکه در حوزه معاونت شهرسازی ۲ مسیر اصلی را پیش بردیم، بیان داشت: یکی از این محورها ارائه خدمات شهرسازی و دیگری پرداختن به مباحث مرتبط با معماری و شهرسازی است، زیرا در گذشته صرفا وظیفه‌مان صدور پروانه تلقی می‌شد و مسائل اصلی در حوزه بافت‌های تاریخی، شهرسازی جدید و... مغفول مانده بود که در نگاه جدید آغاز شد تا در حوزه‌های غیر خدمات شهری، خدماتی ارائه کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: پس از بازبینی فرایندها، فرایند تعریف و برنامه‌ریزی سامانه هوشمند شهری از دی سال قبل آغاز شد، زیرا نیازمند نرم‌افزار بودیم و در این راستا تیم پروژه تشکیل و فرایند تولید سامانه هوشمند شهری آغاز شد و کلیه موارد در پروسه برنامه‌نویسی قرار گرفت. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تأکید کرد: اقدام دیگر این بود که بسیاری از مراحلی که نیازمند مراجعه بود، از طریق سامانه انجام شد یعنی تغییر نگرشی رقم خورد تا سامانه هوشمند میان مالک و شهرداری باشد. 

شهرداری اصفهان از مهرماه به سمت هوشمندسازی دریافت پروانه پایان کار ساختمان می‌رود

وی با بیان اینکه در فرایندمان کار را گام به گام آغاز کردیم، توضیح داد: در این راستا تا پایان شهریور کلیه درخواست‌های صدور الکترونیکی انواع پروانه به اتمام می‌رسد، در مهرماه به سمت هوشمندسازی سفت‌کاری و پایان کار می‌رویم. 

مهدویان عنوان کرد: از اول تیر تا پایان سال گذشته ۴۶۱ ثبت درخواست پروانه داشتیم و در سال جاری نیز ۹۸۸ درخواست ثبت شده یعنی رشد ۲۳۷ درصدی داشتیم و این موضوع نشان‌دهنده این است که اگر موانع را در ارتباط با مردم برداریم، فرایندها بهتر پیش‌ می‌رود. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پیرامون امکانات سامانه هوشمند صدور پروانه گفت: در حال حاضر مالک در سامانه حداکثر ظرفیت مجاز ملک خود را مشاهده می‌کند، پس از آن درخواست و نحوه قسط‌بندی خود را اعلام می‌کند و سرانجام پروانه صادر خواهد شد. 

وی با بیان اینکه در گذشته به‌طور متوسط ۴ هزار و ۵٠٠ صدور پروانه داشتیم که برای هر کدام، ۱٠ مراجعه حضوری انجام می‌شد، یادآور شد: با الکترونیکی کردن فرایند، این مراجعات کم‌تر می‌شود همچنین تعاملاتی با بانک‌ها، دفترخانه‌ها و... داشتیم و با برنامه‌ریزی انجام شده ۶٠ هزار استعلام حذف خواهد شد و در این راستا یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های هوشمندسازی حذف مراجعات حضوری و تأثیر آن بر آلودگی هوا است.

تعیین تکلیف پرونده‌های برزمین مانده 

مهدویان با یادآوری اینکه یکی از مواردی که سال‌های گذشته رقم خورد، پرونده‌های بلاتکلیف بود که حتی از ۵٠ سال گذشته باقی مانده بود، مطرح کرد: این موارد را لیست کردیم و برای هر دسته مسؤولی را مشخص و سوابق آن را روشن کردیم، حل شدن هر کدام از این موارد، تعداد زیادی مشکل را حل می‌کند و در این راستا تعامل خوبی میان شهرداری، استانداری و راه و شهرسازی رقم خورد و گزارش‌ها را هفتگی ارائه دادیم. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴ مورد از ۲۴ مورد از این پرونده‌ها به نتیجه قطعی رسیده است، اعلام کرد: اراضی پرتمان با مسافت ۷٠ هکتار، اراضی شهید کشوری با مسافت ۱۳٠ هکتار، اراضی علی‌آباد کلنگان، ۴۵ متری غرب و... از مصادیق این مورد است. 

وی پیرامون اقدامات انجام شده توسط معاونت شهرسازی و معماری شهرداری گفت: مواردی از جمله جاده جلوان، بیمارستان شهرک سلامت، ارتفاعات منطقه ۱۲، ضوابط تشویقی بافت فرسوده، ضوابط تشویقی هتل در بافت‌های غیر تاریخی و... نیز تعیین تکلیف شدند.

مهدویان با تأکید بر اینکه در حال حاضر مصوبات کمیسیون ماده ۵ بروز است، اظهار داشت: در دوره جدید، ۲۲۱ مصوبه در کمیسیون ماده ۵ اخذ شد و در حال حاضر زمانی که درخواستی ارائه می‌شود، نهایتا تا ۲٠ روز بعد در کمیسیون ماده ۵ ارائه خواهد شد.

در اصفهان حدود ۹۹ محله ناکارآمد داریم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان یادآور شد: حدود ۹۹ محله ناکارآمد داریم که ۳٠ محله، محلات هدف امسال هستند و سند بازآفرینی برای آن‌ها تعیین می‌شود تا پروژه‌های تولید مسکن مشابه محله همت‌آباد را داشته باشیم؛ در حال حاضر در منطقه ۷ اقدام شده تا با نگاه مشارکتی مردم بازآفرینی‌ها انجام شود، همچنین منطقه ۹، منطقه بعدی برای انجام بازآفرینی است. 

وی با یادآوری اینکه شورای عالی بافت‌های تاریخی را تشکیل دادیم که سیاست‌گذاری‌های کلان در این باره انجام شود، خاطرنشان کرد: یکی از دستور کارهایمان ورودی‌های میدان نقش جهان، خیابان طالقانی و چهارباغ است و در این راستا با مدیرکل میراث فرهنگی تعاملی بسیار خوب داریم؛ فرایند ثبت محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان آغاز شده است که نیاز به مقدمات جدی داشت و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده به نتیجه برسد. 

مهدویان در پاسخ به سؤالی پیرامون شناسایی ساختمان‌های ناایمن تأکید کرد: در سال ۱۳۹۵ و پس از اتفاق پلاسکو کمیته‌ای با دو محور ساختمان‌های عمومی و بلند مرتبه تشکیل شد و جامعه آماری را برای مراجعه تشکیل داد، بازدیدهای مستمر صورت گرفت، موارد احصا شد و در نهایت اقداماتی انجام شد اما در دوران کرونا اقدامات این کمیته محدود شد و مجدد از آبان فعالیت آن آغاز شد که این مورد ارتباطی با متروپل نداشت و وظیفه خود می‌دانیم. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان عنوان کرد: ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر داریم که در جلسه ستاد بحران تصمیم‌گیری شد تا ۱٠٠ ساختمانی که درصد ناایمنی بالایی دارند، اعلام شوند و مراحل قضایی آن‌ها در حال پیگیری است؛ همچنین موارد را به مناطق ابلاغ کردیم و تا پیگیری‌های لازم را انجام دهند همچنین دستور پلمپ ۱٠ ساختمان صادر شد، نکته قابل توجه این است که وزارت کشور در ابلاغی ارزیابی ساختمان‌های ناایمن را به راه و شهرسازی واگذار کرده است. 

وی اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین مشکلات ساختمان‌های ناایمن این است که تا زمانی که خود مالکان نخواهند، کار بلاتکلیف می‌ماند که برای آن مورد در حال چاره‌اندیشی هستیم؛ همچنین در این راستا کمیته ساختمان و شهر ایمن را تقویت کردیم. 

به‌دنبال هستیم توسعه خدمات شهری را به حریم شهر منتقل کنیم

مهدویان در پاسخ به سؤالی پیرامون نحوه توسعه شهر اصفهان تصریح کرد: در این راستا دو نوع توسعه عمودی و افقی داریم و به نظر ما ظرفیت شهر در ارائه خدمات تکمیل شده است و به دنبال آن هستیم توسعه خدمات‌مان را به حریم شهر منتقل کنیم؛ در این راستا می‌توانیم از ۳۶هزار هکتار حریم شهری که داریم استفاده کنیم. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون بازبینی بدنه ارگ جهان‌نما خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای بازبینی نمای بیرونی و کاربری درون آن با نگاه ایجاد فضای شهری فعال، فراخوان مشاوره انجام شده تا بتوانیم تا پایان مهر به طرح نهایی برسیم و در این راستا از اساتیدی مانند استاد فرشچیان استفاده کرده‌ایم. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون بافت‌های فرسوده تأکید کرد: بیش‌ترین بافت فرسوده اصفهان مربوط به شمال شهر و خصوصاً منطقه ۱۴ است؛ در این راستا نگاه‌مان ساخت و سازهای بلند مرتبه نیست و طبق این، ساماندهی حرم زینبیه و ۳۲ هکتار بافت‌های مسکونی در قالب ارتفاعات کوتاه را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ نمی‌توانیم ادعا کنیم امنیت ۱٠٠ درصد ایجاد کردیم اما با توجه به اسناد، به امنیت نسبی رسیده‌ایم. 

مهدویان در پاسخ به سوالی پیرامون زیرساخت‌های لازم برای شهر هوشمند گفت: در بهترین حالت می‌توانیم شهرداری هوشمند داشته باشیم و اگر در میان معاونت‌ها هم‌افزایی ایجاد کنیم، می‌توان به این مورد امیدوار بود تا دیگر دستگاه‌ها نیز به این جریان بپیوندند و به بانک جامع اطلاعاتی برسیم و در نهایت به سمت شهر هوشمند گام برداریم. 

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان پیرامون بودجه شهرداری از ماده ۱۰۰ مطرح کرد: طی سنوات گذشته، در کنار ماده ۱۰۰، توافقات خارج از رأی صورت می‌گرفت و باعث ایجاد درآمدی کاذب برای شهرداری می‌شد و در حال حاضر سهم ماده ۱۰۰، ۳ دهم درصد است.

وی در پایان در خصوص فاز دوم اراضی علی‌آباد کلنگان گفت: فاز یک علی‌آباد کلنگان انجام شده، اما فاز ۲ آن خارج از محدوده است و هیچ برنامه‌ای برای آن مطرح نیست.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.