| کد خبر: 245690 |

جنجال هواپیمای ونزوئلایی در آرژانتین

حدود دو ماه (ششم ژوئن/ ۱۶ خرداد) از توقیف هواپیمای ونزوئلایی در فرودگاه آرژانتین می‌گذرد و دخالت آمریکا در این مسئله با واکنش‌ مقام‌های ونزوئلا و نهادهای آمریکای لاتین مواجه شده است و باید دید دخالت واشنگتن بار دیگر روابط تازه متحول شده این دو کشور را مختل خواهد کرد یا خیر.

تین نیوز

حدود دو ماه (ششم ژوئن/ ۱۶ خرداد) از توقیف هواپیمای ونزوئلایی در فرودگاه آرژانتین می‌گذرد و دخالت آمریکا در این مسئله با واکنش‌ مقام‌های ونزوئلا و نهادهای آمریکای لاتین مواجه شده است و باید دید دخالت واشنگتن بار دیگر روابط تازه متحول شده این دو کشور را مختل خواهد کرد یا خیر.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری افه، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا پس از اظهار نظر اخیر خود مبنی بر اینکه «ایالات متحده قصد دارد هواپیمای ونزوئلا را بدزدد»، بار دیگر توقیف هواپیمای متعلق به این کشور در آرژانتین را محکوم کرد و خواستار بازگرداندن آن شد.

مادورو در سخنرانی از طریق شبکه تلویزیونی دولتی وی‌تی‌وی، حمایت جنبش‌های اجتماعی، صنفی و سیاسی آرژانتین برای بازگرداندن این هواپیما و آزادی خدمه ونزوئلایی را خواستار شد. وی ضمن درخواست جلب حمایت گروه‌های آرژانتینی برای «نجات هواپیما»، حمایت ایشان برای «آزادی خلبان‌های ربوده شده» را مطالبه کرد.

رئیس دولت ونزوئلا اطمینان داد کشورش «با همه سلاح‌های ارتباطی، اجتماعی و سیاسی خود برای هواپیمایی که دزدیده شده است و آن‌ها به صورت وقیحانه قصد مصادره آن در آرژانتین را دارند، مباره کند». وی خاطر نشان کرد: خلبانان را که در هیچ جای دنیا مرتکب جرم نشده‌اند، ربوده‌اند.

وی افزود: حالا می‌خواهند به دلیل تصمیم دادگاه فلوریدا، یک هواپیمای ما در آرژانتین را از ما بدزدند. بنابراین از حالا به بعد، یک دادگاه در فلوریدا یا نیویورک تصمیم می‌گیرد که یک قایق، هواپیما یا هر ملکی را از ونزوئلا یا هر کشور دیگری بگیرد؟ آیا می‌تواند این کار را انجام دهد؟ هیچ حوزه حاکمیتی وجود ندارد؟ یا اینکه در آرژانتین، دادگاه‌های ایالات متحده حاکم هستند؟

«ما از تحریم و تجاوز آمریکا نمی‌ترسیم»

مادورو با بیان اینکه «اگر آزار جنایتکارانه آمریکا علیه کانویاسا (شرکت حمل‌ونقل هوایی ونزوئلا) ادامه یابد، ما با استفاده از همه چیز (هر گونه ابزار) مقابله خواهیم کرد» گفت: ما از تحریم، تجاوز و امپریالیسم آمریکای شمالی نمی‌ترسیم.

وزارت دادگستری آمریکا سه شنبه گذشته (دوم اوت/ ۱۱ مرداد) در بیانیه‌ای هواپیمای بوئینگ باری زمینگیر شده در آرژانتین را به ارتباط با گروه‌های تروریستی متهم کرد و خواستار صدور مجوز مصادره آن از سوی مقام‌های آرژانتینی شد.

این هواپیما که تا یک سال پیش به شرکت ماهان ایر ایران تعلق داشت، در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد ماه) با ۱۴ سرنشین ونزوئلایی و پنج سرنشین ایرانی از مکزیک وارد آرژانتین شد، اما دو روز بعد اروگوئه از دادن مجوز به آن برای ورود به آسمان خود جلوگیری کرد و هواپیما وادار به بازگشت به آرژانتین شد و تاکنون در آنجا باقی مانده است.

۱۲ خدمه ایرانی و ونزوئلایی این هواپیمای باری (از مجموع ۱۹ خدمه) که از ماه ژوئن در فرودگاه بوئنوس آیرس متوقف شده بودند، بر اساس رای یک قاضی آرژانتینی آزاد شدند اما سایر افراد همچنان تحت بازداشت هستند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا به تازگی اطمینان داد این هواپیما برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به کشورهای حوزه کارائیب و کشورهای آفریقایی و همچنین انتقال دارو از چین، روسیه و هند به این کشور آمریکای جنوبی استفاده شده است.

اتحادیه آلبا: قصد آمریکا مبنی بر توقیف هواپیمای ونزوئلا، ادامه اقدامات یکجانبه واشنگتن علیه کاراکاس است

به گزارش خبرگزاری پرنسا لاتینا، اتحادیه آلبا (اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما) نیز با صدور بیانیه‌ای درخواست غیر قانونی وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر توقیف یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت حمل‌ونقل کانویاسا (Conviasa) ونزوئلا را محکوم کرد.

کشورهای عضو آلبا اعلام کردند حکم توقیف غیر قانونی دادگاه آمریکا در نتیجه اقدام های قهری یکجانبه واشنگتن علیه این کشور آمریکای جنوبی است. به این ترتیب، این ائتلاف روند حفظ تحریم‌ها علیه دولت و ملت ونزوئلا را رد کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تا خواستار لغو فوری این اقدامات شوند.

«دولت آرژانتین از اوامر آمریکا پیروی می‌کند»

«دیوسدادو کابِیو» نماینده ونزوئلایی و معاون اول «حزب سوسیالیست متحد» ونزوئلا (PSUV/ حزب حاکم در این کشور) با انتقاد از رویکرد دولت آرژانتین در قبال هواپیمای متعلق به این کشور گفت: آلبرتو فرناندز رئیس‌جمهوری آرژانتین با ادامه نگه داشتن هواپیمای ونزوئلایی در کشورش از دستورهای ایالات متحده پیروی می‌کند.

وی افزود: این هواپیما متعلق به ونزوئلا است و توسط دولت فرناندز ربوده شده که تنها مسئول اتفاقاتی است که برای آن هواپیما و خدمه ونزوئلایی رخ می‌دهد. آن هواپیما حتی اسلحه حمل نمی‌کرد و امنیت هیچکس را به خطر نمی‌انداخت،  

آمریکا در حالی بار دیگر با سنگ‌اندازی در مسیر روابط دوستانه دولت‌های آمریکای لاتین، ماهی گرفتن از آب گل‌آلود و گسست روابط کشورها را در دستور کار قرار داده است که کمتر از یک ماه از برقراری دوباره روابط آرژانتین و ونزوئلا پس از هفت سال وقفه می‌گذرد.  فرناندز اخیرا اعلام کرد آرژانتین می‌خواهد «روابط دیپلماتیک کامل خود را با ونزوئلا بازیابی کند».

«فلیکس خراردو آرِیانو» کارشناس ونزوئلایی علوم سیاسی معتقد است این ابتکار عمل فرناندز، «می‌تواند چرخش منطقه آمریکای لاتین در قبال موضوع ونزوئلا باشد».

به این ترتیب، برقراری روابط دیپلماتیک کاراکاس- بوئنوس آیرس از چنان اهمیتی برخوردار است که بی تردید، اهداف واشنگتن در منزوی کردن ونزوئلا، تفرقه افکنی در میان دولت‌های همسوی آمریکای لاتین و مانع‌تراشی در مسیر پیوند و اتحادهای کشورهای این منطقه را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.