| کد خبر: 245561 |

◄ راهنمای جامع سیستم مدیریت ناوگان

سیستم مدیریت ناوگان به کسب‌وکار شما سر و سامان می‌دهد و با مدیریت ناوگان شما باعث افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش هزینه‌های کسب و کار شما می‌شود.

تین نیوز

سیستم مدیریت ناوگان به کسب‌وکار شما سر و سامان می‌دهد و با مدیریت ناوگان شما باعث افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش هزینه‌های کسب و کار شما می‌شود. ممکن است بپرسید چگونه با داشتن یک سامانه مدیریت ناوگان وسایل نقلیه می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد و به جز کاهش هزینه این سیستم چه مزایایی برای سازمان شما دارد؟

اگر بخواهیم سؤالات شما را به طور کامل توضیح دهیم بهتر است از صفر شروع کنیم و ابتدا توضیح دهیم که اصلاً ناوگان به چه چیزی گفته می‌شود و در چه کسب‌وکارهایی به سیستم مدیریت ناوگان نیاز است. نگران نباشید قصد نداریم مقدمه را طولانی کنیم و خیلی زود پاسخ سؤالات خود را از این مقاله دریافت خواهید کرد.

راهنمای جامع سیستم مدیریت ناوگان

راهنمای جامع سیستم مدیریت ناوگان

معرفی ناوگان

ناوگان به خودروهایی گفته می‌شود که در یک کسب‌وکار به خدمت گرفته می‌شوند. اگر بخواهیم دقیق و با اعداد و ارقام صحبت کنیم بهتر است بگوییم که به تعداد بیش از 5 عدد خودرو که در یک کسب‌وکار مورداستفاده قرار می‌گیرند ناوگان می‌گویند؛ بنابراین شما چه خودتان بدانید یا نه با اضافه‌کردن خودرو ششم به خودروهای شرکتتان صاحب یک ناوگان حمل‌ونقل شده‌اید و بدیهی است که برای نظارت و مدیریت بر این ناوگان به سیستم مدیریت ناوگان نیاز دارید.

ناوگان معمولاً به خودروهای خاصی محدود نمی‌شود ممکن است ناوگان کسب‌وکار شما شامل کامیون، وانت، تاکسی، اتوبوس و هر خودرو دیگری باشد. این که چه خودرویی برای کسب‌وکار شما ضروری است به نوع کارتان مرتبط است. اگر تعداد خودروهای ناوگان شما بیش از 50 عدد باشد شما یک ناوگان تجاری بزرگ را سرپرستی می‌کنید.

مدیریت ناوگان شامل چه مواردی است؟

خب برمی‌گردیم به سؤال اصلی که مدیریت ناوگان شامل چه مواردی است. اصلاً انتظار ما از یک سیستم مدیریت ناوگان چیست؟ اصلاً تفاوتی ندارد که ناوگان شما شامل 6 خودرو است یا 1000 عدد شما به‌هرحال باید بدانید که چه انتظاراتی از سیستم مدیریت ناوگان دارید. سیستم‌های مدیریت ناوگان بسته به اینکه چقدر پیشرفته باشند می‌توانند موارد زیر را در اختیار شما قرار دهند:

  • نمایش موقعیت مکانی خودرو‌‌های ناوگان روی نقشه
  • مدیریت سرعت حرکت خودرو‌های ناوگان
  • مدیریت سوخت خودرو‌‌های ناوگان
  • مدیریت مسافت طی شده خودرو‌ها
  • امکان محاسبه مسیر حرکت ناوگان برای انتخاب بهترین مسیر با احتساب فاصله و ترافیک
  • نظارت بر تعداد توقف‌ خودرو‌ها
  • دریافت گزارش از تاریخچه حرکت خودرو‌ها در بازه زمانی مشخص
  • دریافت گزارش از وضعیت روشن یا خاموش بودن خودرو‌ها در بازه زمانی مشخص
  • استفاده از قابلیت جئوفنس و تعریف محدوده‌های مشخص در نقشه و دریافت هشدار در صورت ورود، خروج یا توقف خودرو‌ها در این محدوده‌ها
  • و امکانات دیگری که در این سیستم در اختیار شما قرار می‌گیرد.

Fleet-Management-System-03

مدیریت ناوگان شامل چه مواردی است؟

 

آیا داشتن یک سیستم مدیریت ناوگان ضروری است؟

برای پاسخ به این سؤال بهتر است ابتدا به یک سؤال پاسخ دهید. مدیریت‌کردن بر عملکرد یک فرد ساده‌تر است یا 10 فرد؟ پاسخ واضح است هرچه تعداد افرادی که تحت نظارت شما هستند کمتر باشد نظارت شما بر آن‌ها دقیق‌تر است. در غیر این صورت شما نیاز دارید سیستم‌هایی را به کار بگیرید تا بتوانید به‌خوبی بر تمام افراد تحت نظارت خودکنترل داشته باشید.

شما برای کنترل یک راننده نیازی به سیستم مدیریت ناوگان ندارید اما کنترل و نظارت بر تعداد زیادی راننده واقعاً کار سختی است و نیاز به یک سیستم دارد؛ بنابراین باید یک سیستم برای نظارت کامل و دقیق بر رانندگان خود داشته باشید. در ادامه بیشتر از مزایای داشتن یک سیستم مدیریت ناوگان صحبت خواهیم کرد.

Fleet-Management-System-02

آیا داشتن یک سیستم مدیریت ناوگان ضروری است؟

 

مزایایی داشتن سیستم مدیریت ناوگان

  • توسط سیستم مدیریت ناوگان می توانید مسیرهای رسیدن به یک پروژه یا مقصد را بررسی کرده و بهترین مسیر را انتخاب کنید. این مورد باعث می‌شود خودروهای ناوگان شما سریع‌تر به مقصد برسند، این کار همچنین باعث کاهش هزینه‌های شما نیز می‌شود.

  • نظارت بر کارایی رانندگان یکی دیگر از ویژگی‌های برتر سیستم مدیریت ناوگان است. با اتصال خودروها به جی‌پی‌اس،  دیگر خبری از کم‌کاری و توقف‌های گاه‌وبی‌گاه رانندگان نیست. این یعنی افزایش بهره‌وری و سریع‌تر رسیدن به مقصد. به‌علاوه سیستم‌های مدیریت ناوگان تمام توقف‌ها چه خودرو خاموش و چه روشن باشد را به شما گزارش می‌دهند.
  • افزایش رضایت مشتریان یکی دیگر از ویژگی‌های برتر داشتن سیستم مدیریت ناوگان است. اگر شرکت شما کار تحویل بار و کالاها را خود انجام می‌دهد احتمالاً مجهز به سیستم مدیریت ناوگان است. ممکن است کامیون و وانت یا هر وسیله نقلیه دیگری را برای تحویل کالا به مشتری خرد یا مشتری‌های بزرگ به خدمت گرفته باشد. با سیستم مدیریت می‌تواند به‌راحتی بفهمد خودرو کجای مسیر است و چقدر زمان می‌برد تا به مقصد برسد.
  • برخورداری از سیستم سنجش سوخت نیز یکی دیگر از مزایای اصلی این سیستم است. این سیستم میزان سوخت تمام خودروهای ناوگان را به شما نمایش می‌دهد؛ بنابراین به‌خوبی می‌دانید که خودرو چه زمانی نیاز به سوخت‌گیری دارد، همچنین اگر خودرویی بیش از حد سوخت مصرف کند از طریق سیستم نمایش داده خواهد شد و شما می‌توانید به‌سرعت در جهت رفع مشکل اقدام کنید. همچنین در صورت سرقت سوخت، شما مطلع خواهید شد.

Fleet-Management-System-04

  • سیستم مدیریت ناوگان همچنین به افزایش طول عمر وسایل نقلیه شما کمک شایانی می‌کنند. نظارت بر سوخت، نظارت بر عیوب، جلوگیری از توقف‌های بی جا، مسیر هموار و کوتاه و همه این نظارت‌ها در افزایش طول عمر ناوگان شما تأثیرگذار هستند.

بر اساس چه آیتم‌هایی سیستم مدیریت تهیه کنیم؟

  • در نظر بگیرید که شرکت شما به چه سیستمی نیاز دارد. باتوجه‌به نوع کسب‌وکار، امکانات موردعلاقه  و خودروهای مورداستفاده شرکتتان اقدام به تهیه سیستم مدیریت ناوگان نمایید.
  • سیستمی را تهیه کنید که سریع باشد و همچنین از قابلیت ردیابی زنده (Live) پشتیبانی کند.
  • سعی کنید سیستم مدیریتی را تهیه کنید که استفاده از آن راحت باشد. تیم مدیریت و کارمندان شما باید بتوانند به‌سرعت نرم‌افزار را یاد بگیرند و از تمام امکانات آن سردر آورند.

بهترین سیستم مدیریت ناوگان کدام است؟

ویژگی‌های بهترین سیستم مدیریت ناوگان را در قسمت‌های قبلی به تفضیل توضیح دادیم. یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت ناوگان در کشور ما سیستم مدیریت ناوگان یوفایندر است.

 

uFinder-Logo

در سامانه ردیابی یوفایندر شما به امکانات بی نظیری دسترسی دارید مانند: ردیابی زنده و نمایش تمام خودروهای سامانه حمل‌ونقل شما، نظارت بر میزان سوخت تمام خودروها، دسترسی به تاریخچه حرکتی خودروهای ناوگان به صورت دائمی، گزارش جزئیات حرکت ناوگان مانند زمان توقف‌ها و میزان سرعت، بررسی وضعیت ترافیکی و ارائه بهترین مسیر و مواردی ازاین‌دست که این سیستم را به بهترین سیستم مدیریت ناوگان تبدیل می کند.

جمع‌بندی

با مطالعه این مقاله به‌خوبی از مزایا و امکانات یک سیستم مدیریت ناوگان مطلع شدیم. نرم‌افزار مدیریت ناوگان علاوه بر کاهش هزینه‌های شما باعث کاهش مصرف سوخت، نظارت دقیق‌تر بر عملکرد رانندگان، افزایش بهره‌وری و افزایش رضایت مشتری خواهد شد. چه تعداد خودروهای ناوگان شما کم و چه زیاد باشد به‌هرحال شما به این سیستم نیاز دارید.

 

*این گزارش برای تین نیوز ارسال شده و تین نیوز مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.