| کد خبر: 245559 |

اعلام متوسط قیمت بنزین فروخته شده ایران از سوی گمرک/ 27 سنت تکذیب شد

27 سنت اعلامی توسط برخی افراد کاملا اشتباه بوده و اسناد و آمارهای گمرک، با این ادعا کاملا فاصله دارد.

تین نیوز

سخنگوی گمرک از صادرات 366 هزار تنی بنزین به ارزش 133 میلیون دلار در چهار ماهه امسال خبر داد.

به گزارش تین نیوز، سید روح الله لطیفی گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه 366 هزار تن بنزین به ارزش 133 میلیون دلار به چهار کشور صادر شد.

وی افزود: امارات با خرید 269 هزار تن، افغانستان با 59 هزار تن ،عراق با 34 هزار تن و ارمنستان با چهار هزار تن، چهار کشور خریدار بنزین ایرانی در چهار ماه نخست امسال بودند.

لطیفی در خصوص شایعات مطرح شده در خصوص خرید 27 سنتی هر لیتر بنزین گفت:  گمرک بر اساس بند«خ» ماده 3 قانون امور گمرکی، مرجع رسمی آمار تجارت خارجی غیرنفتی کشور است، بر اساس آمار ثبت شده، متوسط  قیمت بنزین فروخته شده در سه سال گذشته همواره بین 35تا 38 سنت در ازای هر لیتر در نوسان بوده است و 27 سنت اعلامی توسط برخی افراد کاملا اشتباه بوده و اسناد و  آمارهای گمرک، با این ادعا کاملا فاصله دارد.

سخنگوی گمرک تاکید کرد: این ارزش بر اساس فروش عمده تجاری و در محل مبدا تولید است و  به منزله قیمت فروش نهایی در مقصد نیست و اصطلاحا بهای تمام شده آن در  مقصد با همه هزینه ها از جمله بارگیری، انبارداری، حمل، بیمه، سود فروش، جابجایی پول و...،هزینه های سربار اعلام نمی شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال تلگرامی سخنگوی گمرک

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی 0 0

    متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و حاکمیت را تهدید می¬کند.
    از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، آسیب و زیان آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (به دلایل زیر).
    این منابع متعلق به همه مردم است، پیشنهاد میکنم برای اینکه مردم در صرفه جویی منابع مشارکت بیشتری کنند: 1- دولت صرفه جویی را از بودجه خود و نهادهای حاکمیتی شروع کند. 2- بخشی از درآمد صادراتی آنها با مشارکت بخش خصوصی با قیمت جهانی، مستقیما به مردم برسد و بخشی دیگر بصورت شفاف در بودجه دولتی، صرف رفاه و پیشرفت کشور گردد.
    به همین خاطر با طرح جدید سهمیه بندی و اصلاح تدریجی و پلکانی شدن قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار بهینه‌سازی و خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم. اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی شدید هوا (چه بسا بخشی از علتهای بحران عظیم خشکسالی هم باشد) و مرگ و میر فراوان ناشی از آن منجر میشود 3-اصلاح قیمت باعث بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر و افزایش سطح دستمزدها می گردد 4- به عدالت اجتماعی بیشتر می¬انجامد که برنامه اصلی رئیس جمهور محترم هم می¬باشد.
    در صورتی که فقط سهمیه دریافت شده از دولت قابل فروش باشد، میتوان از دلالی هم جلوگیری کرد.
    در زمینه دیگر حاملهای انرژی و کالاها هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود . اینکار همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد و مردم نتیجه برنامه ریزی و صرفه جویی را بطور مستقیم دریافت کنند.
    باید همه به دولت کمک کنیم شرایط و علت این کار را برای مردم توضیح دهد، و این اصلاحات را با کمک کارشناسان با تجربه و یک برنامه جامع به سرانجام برساند، پیش از آنکه دیرتر شود و از روی انفعال و اجبار بخواهد کاری انجام دهد. اگر در این اصلاحات تاخیر کنیم، در اثر به هدر روی منابع و قاچاق، شرکتها، تامین کنندگان و منابع کشور ورشکسته شده و دچار قحطی خواهیم شد.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت، بهتر است سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی و حذف قیمت گذاری دستوری انجام گیرد.
    برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد.