| کد خبر: 245476 |

◄ تولید سوخت جت با نور، هوا و بخار آب

گروهی از پژوهشگران در اسپانیا سیستمی طراحی کرده‌اند که با استفاده از نورخورشید و دی‌اکسید‌کربن و بخار‌آب می‌تواند کروزن (سوخت جت) تولید کند.

تین نیوز

گروهی از پژوهشگران در اسپانیا سیستمی طراحی کرده‌اند که با استفاده از نورخورشید و دی‌اکسید‌کربن و بخار‌آب می‌تواند کروزن (سوخت جت) تولید کند.

به گزراش تین نیوز، پژوهشگران در موستولس اسپانیا موفق شده‌اند سیستمی در فضای باز با توانایی تولید نفت سفید (کروزن) طراحی کنند که از آن به‌عنوان سوخت جت استفاده می‌شود. نکته‌ی جالب این است که پژوهشگران می‌گویند سیستم طراحی‌شده نفت سفید را با استفاده از نور‌خورشید و دی‌اکسید‌کربن و بخارآب تولید می‌کند.

دانشمندان می‌گویند نفت سفید خورشیدی می‌تواند در صنعت هوانوردی جایگزین سوخت جتِ مشتق‌شده از نفت خام شود و به تثبیت انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کند. آلدو استاینفلد، پژوهشگر مؤسسه‌ی فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) می‌گوید:

 سوزاندن نفت سفیدِ مشتق‌شده از انرژی خورشیدی دی‌اکسید‌کربن آزاد می‌کند؛ اما فقط به‌اندازه‌ای که برای ساخت آن استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود سوخت تولیدی کربن خنثی باشد؛ به‌خصوص اگر از دی‌اکسید‌کربنی استفاده کنیم که مستقیماً از هوا گرفته شده است.

نفت سفید سوخت انتخابی برای صنعت هوانوردی است و داده‌ها نشان می‌دهند حمل‌و‌نقل هوایی حدوداً ۵ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای انسانی به جوّ زمین را به خود اختصاص می‌دهد. یافتن جایگزین تجدیدپذیر برای نفت سفید، به‌خصوص برای پروازهای طولانی بسیار مشکل است. الن استکل، شیمی‌فیزیک‌دان در دانشگاه دانشگاه ایالتی آریزونا در تمپی، می‌گوید دلیل اصلی این است که نفت سفید انرژی بسیار زیادی در خود دارد و نمونه‌ای تجدیدپذیر با این مقدار انرژی نایاب است.

استاینفلد و همکارانش در سال ۲۰۱۵ توانستند نفت سفید خورشیدی را در شرایط آزمایشگاهی تولید کنند؛ اما از آن زمان تاکنون، هیچ‌کس نتوانسته بود نفت سفید را به‌طورکامل در سیستمی واحد در فضای روباز تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: زومیت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.